کد خبر: ۱۷۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
مجوز مصرف اضطراری واکسن‌های «جانسون ‌و جانسون» و «اسپوتنیک‌لایت» در ایران صادر شد

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو از بررسی واکسن «اسپوتنیک‌لایت» در کمیته علمی واکسن و تایید آن توسط متخصصان علمی خبر داد و گفت: «کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنیک‌لایت را بررسی و تایید کرد و مجوز مصرف اضطراری این واکسن نیز صادر شده است.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، محمدرضا شانه‌ساز در افزود: «اسپوتنیک‌لایت و جانسون و جانسون، واکسن‌های تک‌دوز هستند. واکسن‌های ثبت‌شده در ایران، متنوع و زیاد است. هیچ مساله محرمانه‌ای در این رابطه وجود ندارد و البته دلیلی برای اعلام مکاتبات و مراحل تایید و ثبت یک واکسن در کشور نیز وجود ندارد.»

سازمان جهانی بهداشت:روند تایید واکسن اسپوتنیک V را تعلیق کردیم

یک مقام سازمان بهداشت جهانی WHO از تعلیق در روند تایید واکسن کرونای تولید روسیه موسوم به «اسپوتینک‌‌وی» خبر داد. جارباس باربوسا، یکی از مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت: «روند تایید این واکسن موقتا از ماه مه (اردیبهشت) تعلیق شده تا زمانی که دست‌کم یک کارخانه روسی برای تولید واکسن بازرسی شود.

به گفته باربوسا، روند تایید واکسن روسی «اسپوتینک‌‌V» به دلیل نواقصی که در کارخانه‌های محل تولید این واکسن به وجود آمده، تعلیق می‌شود. طبق گفته این مقام بهداشتی، درخواست روسیه برای صدور مجوز اضطراری پس از بروز این خطا در بازرسی سازمان جهانی بهداشت در روسیه در ماه مه متوقف شده است.

یکی از اشکالات این بوده است که برای پیشگیری از آلودگی بطری‌های حاوی واکسن تدابیری اتخاذ نشده است.پس از انتشار یافته‌های این سازمان، کارخانه سازنده واکسن متذکر شد که با این حال بازرسان، ایمنی یا اثربخشی واکسن را زیر سوال نبردند. هرچند دانشمندان مستقل به «مسکو تایمز» گفتند که نقض تولید می‌تواند بر کیفیت واکسن تاثیر بگذارد.به گزارش دویچه وله، در عین حال کارخانه روسی سازنده واکسن اسپوتینک‌ v در واکنش به درخواست سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که این ایرادها را برطرف کرده است.

بیش از 41 میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شد

بنا به اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دوز رسید که از این مجموع، ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ نفر، دوز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر، دوز دوم را تزریق کرده‌اند. بنا به آخرین گزارش مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی امور گمرکی کشور، از 15 بهمن سال گذشته تا 26 شهریور 1400 در مجموع و طی 54 محموله، 58 میلیون و 323 هزار و 606 دوز واکسن سینوفارم،

آسترازنکا، اسپوتنیک V، بهارات و واکسن‌هایی از سبد کوواکس وارد ایران شده که از این مجموع، 48 میلیون و 726 هزار و 396 دوز واکسن سینوفارم چینی، 2 میلیون و 911 هزار و 810 دوز واکسن آسترازنکا از ژاپن، یک میلیون و 345 هزار دوز واکسن اسپوتنیک V از روسیه، 963 هزار دوز واکسن آسترازنکا از روسیه، 650 هزار دوز واکسن آسترازنکا از اتریش، 125 هزار دوز واکسن بهارات از هند و باقی هم از سبد کوواکس از مسیر ایتالیا و کره جنوبی و چین بوده است که آخرین محموله‌های وارداتی واکسن طی دو روز گذشته به ایران رسید که شامل ۳۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک‌ V، ۱۵۰ هزار دوز آسترازنکا و 5 میلیون دوز سینوفارم بود. از بهمن ماه سال گذشته تا کنون، 12 محموله واکسن اسپوتنیک V وارد ایران شده و در حالی که آغاز واکسیناسیون از 21 بهمن هم با واکسن‌های وارداتی اسپوتنیک V بود، 6 محموله از این واکسن روسی از اردیبهشت‌ماه به ایران رسیده است .

هفته اول شهریور، در وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که از مجموع 22 واکسن کرونا که در حال حاضر در کشورهای جهان مصرف می‌شود، این نهاد بین المللی فقط برای 7 واکسن مجوز مصرف اضطراری صادر کرده است. طبق توضیحات مندرج در وب‌سایت trackingvaccines.org که از موسسات وابسته به سازمان بهداشت جهانی است، 60 کشور جهان، خط تولید بیش از 550 واکسن کرونا راه‌اندازی کرده‌اند اما راه‌اندازی این خطوط و حتی طی شدن مراحل کارآزمایی بالینی در کشورهای مبدا، به معنای دریافت تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی نیست چنان‌که که تاکنون از مجموع 22 واکسن که تمام مراحل کارآزمایی بالینی را در کشور مبدا طی کرده و حتی برخی از آنها در چند کشور جهان هم در حال مصرف است، فقط 7 واکسن برای استفاده عموم مردم جهان به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده و باقی واکسن‌ها، هنوز تایید استفاده در سایر کشورها ندارد.

واکسن‌های مدرنا، فایزر/بیو ان تک، جانسون، آکسفورد، کوویشیلد (موسسه سرم هند با فرمول آکسفورد / آسترازنکا)، سینوفارم (پکن) و سینوواک (چین) تنها واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند که مجوز اضطراری مصرف دریافت کرده‌اند. طبق همین گزارش، تا 30 مردادماه، واکسن مدرنا در 69 کشور جهان، فایزر در 98 کشور جهان، جانسون در 59 کشور جهان، آکسفورد / آسترازنکا در 121 کشور جهان، کوویشیلد در 45 کشور جهان، سینوفارم (پکن) در 60 کشور جهان و سینوواک در 39 کشور جهان تایید شده است در حالی که در فهرست مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، هنوز نامی از واکسن‌های تولیدشده در ایران،

واکسن بهارات هند و واکسن اسپوتنیک v روسیه وجود ندارد

در حالی که 22 کشور جهان و از جمله ایران، کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی در حال مصرف واکسن اسپوتنیک v هستند و واکسن بهارات هندی هم در کشورهای هند، ایران و فیلیپین در حال مصرف است. طبق گزارش همین وب‌سایت، ایران در فهرست 19 کشور سازنده بیش از 10 واکسن کرونا قرار دارد و در حال حاضر امریکا با تولید 75 واکسن کرونا، در صدر جدول کشورهای تولید‌کننده واکسن ایستاده و پس از امریکا به ترتیب، چین با 56 واکسن، آلمان با 23 واکسن، روسیه با 21 واکسن، انگلیس با 20 واکسن، برزیل، آرژانتین و کره جنوبی هر یک با 17 واکسن، بلژیک با 16 واکسن، استرالیا با 15 واکسن، ایران، کوبا، اسپانیا، آفریقای جنوبی، کانادا، هر یک با 12 واکسن، ترکیه با 11 واکسن و فیلیپین با 10 واکسن در ردیف‌های بعد قرار گرفته‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار