کد خبر: ۱۸۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
رئیس اتاق ایران گفت: قزاقستان با برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های مناسب می‌تواند قطبی برای صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های همجوار باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  آقای غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و قزاقستان که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد افزود: ایران و قزاقستان اشتراکات فرهنگی بالایی دارند و روابط خوب میان این دو کشور از سابقه تاریخی برخورد است از طرفی در استان گلستان بسیاری از هم‌وطنان ما قزاق هستند.

وی اضافه کرد: قزاقستان بزرگ‌ترین کشور آسیای مرکزی است که بعد از استقلال روند رشد خوبی را طی کرده است ضمن اینکه قوانین اقتصادی قزاقستان براساس اقتصاد آزاد مدرن بنا شده و اقتصاد این کشور رشد خوبی داشته است.

شافعی گفت: از طرفی روابط سیاسی دو کشور ایران و قزاقستان از استحکام خوبی برخوردار است و روش مستقل قزاقستان نسبت به ایران بسیار قابل احترام است. سطح مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور بسیار بالاست، اما روابط اقتصادی تناسبی با آن ندارد. البته می‌دانیم که تحریم‌ها هم بر روابط اقتصادی اثرگذار بوده، ولی با توجه به روابط خوب سیاسی، می‌توان به آینده همکاری‌های اقتصادی امیدوار بود.

وی افزود: قزاقستان در حوزه معدن، کشاورزی، منابع آبی و صنایع متوسط و کوچک رشد خوبی داشته و پیشرفت خوبی دارد از این رو ظرفیت قابل توجهی در این حوزه‌ها برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد.

شافعی به ظرفیت خدمات فنی و مهندسی در ایران اشاره کرد و گفت: قبلاً در بخش خدمات فنی و مهندسی در همکاری‌های خوبی بین ایران و قزاقستان در بخش جاده سازی و ساختمان سازی انجام شده است و باید به این حوزه توجه جدی شود.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: امیدوارم با سفر شما گشایش‌های جدید برای توسعه روابط ایجاد شود. البته ما اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان داریم که از اتاق‌های فعال در اتاق ایران است که می‌تواند محوری مهم برای توسعه روابط اقتصادی دو طرف باشد.

غیرت توربایف، معاون وزیر تجارت قزاقستان هم در این همایش گفت: روابط تاریخی دو کشور ایران و قزاقستان به قرن‌ها برمی‌گردد و ما ایران را به‌چشم شریک راهبردی می‌بینیم ضمن اینکه وزارتخانه تجارت قزاقستان دو سال قبل تشکیل شده و هدف اصلی آن ارتباط با کشور‌های منطقه است.

وی افزود: ایران یکی از مهم‌ترین کشورهاست و برای همین هیئت تجاری قزاقستان به ایران آمده است؛ برای تعمیق روابط اقتصادی ۲۰ شرکت تجاری با ما همراه هستند که همه خواهان همکاری با شرکای ایرانی خود هستند.

معاون وزیر تجارت قزاقستان با اشاره به مسئله حمل و نقل گفت: ما از هر فرصتی برای بهبود همکاری حمایت می‌کنیم. باید از مسیر‌های حمل و نقل آبی، ریلی، خاکی و هوایی استفاده کنیم. البته برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها باید زیرساخت‌ها مدرن شود.

غیرت توربایف افزود: یکی از مشکلات، حمل و نقل کانتینری است که باید برای حل این مسئله شرایط هموار شود. از طرفی از ۱۱ کریدور بین‌المللی کریدور از قزاقستان می‌گذرد به طور نمونه انتقال کالا از سواحل شرقی چین تا اروپا از مسیر قزاقستان حدود ۱۵ روز طول می‌کشد که ایران می‌تواند به قطب حمل ونقل ما به آسیای میانه وصل شود.

وی ادامه داد: می‌خواهیم از بندرعباس به عنوان بندری فعال برای اتصال به جنوب شرق آسیا استفاده کنیم ضمن اینکه از طرفی قزاقستان در نظر دارد در آینده پنج قطب تجاری تأسیس کند که یکی از این قطب‌ها در دریای خزر خواهد بود.

معاون وزیر تجارت قزاقستان به مشکل حمل و نقلی ریلی هم اشاره کرد و گفت: در این مشکل کشور‌ها به طور مستقیم در آن نقشی ندارند، اما مجبورند از مسیر ترکمنستان و ازبکستان عبور کنند که معطلی قطار‌ها در این مسیر بسیار زیاد است و گاهی میانگین سرعت به ۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این باعث می‌شود هزینه حمل بار بالاتر برود البته اگر این چند کشور در حمل و نقل ریلی تسهیلات لازم را فراهم کنند، حتماً قیمت و سرعت حمل بار به صرفه خواهد بود.

غیرت توربایف افزود: ایران و قزاقستان عضو چندین سازمان هستند. میان سازمان اقتصادی اوراسیا و ایران توافقنامه ایجاد منطقه آزاد اقتصادی امضا شد و برای کالا‌های معین تعرفه ترجیحی اعمال شد که در آینده قصد داریم چارچوب آن را گسترش بدهیم.

وی با بیان اینکه همکاری اقتصادی بین ایران و قزاقستان در سطح بالایی نیست ادامه داد: سال گذشته گردش تجاری میان دو کشور ۳۱۶ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال‌های قبل چندید برابر پایین‌تر است. در این‌باره امروز با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان و دیروز با معاون وزیر راه و شهرسازی ملاقات کردم که نشان می‌دهد چشم انداز همکاری‌ها بسیار وسیع است.

معاون وزیر تجارت قزاقستان با بیان اینکه میان دو کشور پرواز مستقیم وجود دارد گفت: تعداد پرواز برای فعالان اقتصادی قابل قبول نیست بنابراین اولا دفعات پرواز در ماه را باید افزایش دهیم. همچنین مقصد‌های پرواز را گسترش دهیم.

وی افزود: اقدامات اقتصادی که از طرف کشور‌های دیگر به ایران اعمال می‌شود، مانند تحریمها، بر روابط تجاری ما تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین ما باید طوری همکاری و هماهنگ کنیم که هیچ یک از طرفین ضرر نبینند همچنین باید صدور روادید را برای رفت و آمد فعالان اقتصادی تسهیل کنیم.

در پایان این همایش نشست رودر روی فعالان اقتصادی دو کشور نیز برگزار شد.

اوراسیا و قزاقستان در اولویت همکاری‌های تجاری ایران

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان بر توسعه مناسبات تجاری و بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود دو طرف تاکید کرد.

آقای علیرضا پیمان پاک معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان بر توسعه مناسبات تجاری و بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود دو طرف تاکید کرد.

در این دیدار علیرضا پیمان پاک با اشاره به رویکرد متفاوت و جدی دولت جدید در ایران به توسعه روابط تجاری با کشور‌های منطقه و همسایگان گفت: این موضوع نه تنها در وزارت صمت، بلکه از سوی شخص رئیس جمهور نیز به صورت مکرر در برنامه‌های انتخاباتی اعلام شده و بر اهمیت آن اذعان شده است.

وی افزود: طبق دستور و تاکید رئیس جمهور توسعه تجارت با همسایگان پیگیری شده و بر مبنای آن برنامه‌ای برای سازمان توسعه تجارت تدوین شده است. بر این اساس، کشور‌های حوزه اوراسیا در اولویت اول تجارت خارجی ایران قرار داشته و در میان کشور‌های اوراسیا، روسیه و قزاقستان از جایگاه ممتازی برخور دارند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: قزاقستان بازار مناسبی برای محصولات ایران به شمار می‌رود و همچنین قزاقستان توان رفع بسیاری از نیاز‌های کشور ما را دارد.

پیمان‌پاک اضافه کرد: آمار پایین تجارت دوجانبه متناسب با هدف‌های دو طرف نیست و افزایش حجم تجاری دوجانبه مهمترین هدف در راستای توسعه روابط تجاری محسوب می‌شود که این امر عزم جدی طرفین را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه توافقات دو و چند جانبه در حوزه بانکی، لجستیکی و تجاری از راهکار‌های رفع سریع موانع است، گفت: لازم است کانال مالی دو جانبه به منظور غلبه بر مشکلات تحریمی ایجاد شود که در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی با همکاری طرف قزاق داشته ایم.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از سفر قریب الوقوع هیئت برزگ ایرانی به قزاقستان جهت هماهنگی‌های بیشتر خبر داد.

پیمان‌پاک با اشاره به اهمیت نقش رویداد‌های نمایشگاهی در توسعه تجارت میان دو کشور پیشنهاد کرد نمایشگاه توانمندی‌های قزاقستان در ایران و همچنین نمایشگاه توانمندی‌های ایران در قزاستان بر پا شود.

در ادامه این نشست، کایرات توربانف، معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان نیز با تاکید بر اهمیت ابعاد این دیدار که نشات گرفته از رویکرد توسعه منطقه‌ای قزاقستان است، گفت: متاسفانه کرونا موجب محدودیت‌هایی ایجاد کرد که مانع از پیشبرد برنامه‌های از پیش طراحی شده توسعه‌ای دو طرف شد.

وی افزود: با توجه به جایگاه با اهمیت سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان تنظیم کننده تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران، کوشیدیم تا با همکاری و هماهنگی موانع موجود را از میان برداریم، از جمله طی این سفر ملاقات‌های بسیاری با هدف بررسی مشکلات بخش‌های مختلف و مانع زدایی همه جانبه از توسعه تجارت طرفین صورت گرفت.
معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان ادامه داد: این دیدار‌ها با حضور هیاتی شامل بیش از ۲۰ نماینده از شرکت‌های بزرگ قزاق با بخش خصوصی و دولتی ایران برگزار شده که نشانگر اشتیاق و عزم دو طرف به توسعه روابط تجاری است.

توربانف همچنین پیشنهاد کرد با تسریع در برنامه‌های مشترک به ویژه مقدمات هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ضرر زمان از دست رفته در دوران کرونا جبران شود.

گفتنی است؛ برگزاری هفدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان، موضوع تهاتر، تقویت مبادلات تجاری از طریق دریای خزر و توسعه همکاری‌ها در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو و همچنین اعلام آمادگی در حوزه سوآپ انرژی از جمله مباحث محوری مورد گفتگو در این دیدار بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار