کد خبر: ۱۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
پيوستن مجدد به شبكه ارتباطات مالي بين بانكي بين‌المللي (سوئيفت) پس از اجرايي شدن توافق قابل انجام است و ايران نيز به لحاظ نرم‌افزاري و فني براي اين ارتباط مجدد مشكلي نخواهد داشت اما آيا اين ارتباط بانكي به خوبي گذشته قابل انجام است؟
به گزارش  تجارت آنلاين به نقل از تابناک، پيوستن به شبكه ارتباطات مالي بين بانكي بين‌المللي (سوئيفت) پس از اجرايي شدن توافق قابل انجام است و ايران نيز به لحاظ نرم‌افزاري و فني براي اين ارتباط مجدد مشكلي نخواهد داشت اما آيا اين ارتباط بانكي به خوبي گذشته قابل انجام است؟
 
نیما امیرشکاری كارشناس پژوهشکده پولی و بانکی به موضوع پيوستن مجدد نظام بانكي ايران به سوئيفت اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه تحريم سوئيفت جزو آخرين تحريم‌هاي انجام شده بود، مي‌توان گفت به لحاظ نرم افزاري و فني ايران چندان از ديگر كشورهاي جهان عقب نيست و در حال حاضر براي ايجاد اين ارتباط مشكل فني خاصي وجود نخواهد داشت.
 
او افزود: اما براي اينكه اين ارتباط بين بانكي برقرار شود لازم است در طرف مقابل بانكي وجود داشته باشد كه حاضر به انجام عمليات دو طرفه با ايران باشد. به نظر مي‌رسد از اين منظر نظام بانكي ايارن با چالش جدي مواجه است.
 
اميرشكاري توضيح داد: امروز اكثر بانك‌هاي رده بالاي جهان حاضر به همكاري با بانك‌هاي ايران نيستند. دليل هم آن است كه در سال‌هايي كه دروازه‌هاي ايران بسته بود بانك‌هاي ايران از نظر تكنيك‌هاي بين‌المللي نتوانسته پيشرفتي داشته باشد و لذا بانك‌هاي ايران شناخته شده نيستند.
 
وی اذعان كرد: براي آنكه بتوان پس از برقراري سوئيفت حداكثر بهره‌برداري را از شرايط كرد لازم است بانك‌هاي كشور با بانك‌هاي بزرگ دنيا وارد مذاكره شده و قراردادهاي همكاري منعقد كنند. پس از انعقاد قرارداد نيز بانك‌هاي مزبور براي بررسي همكاري قطعا بررسي‌هايي خواهند داشت و سپس در صورت مورد تاييد بودن سيستم بانكي ايارن حاضر به همكاري خواهند بود. از اين رو انتظار اينكه بلافاصله پس از برقراري سوئيفت ارتباطات بين بانكي ايجاد شود؛ انتظاري دور از واقعيت به نظر مي‌رسد.

برچسب ها: بانک ، همکاری ، توافق
نام:
ایمیل:
* نظر: