کد خبر: ۱۸۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
تجارت آنلاین از اقدامات جدید برای مهار افزایش قیمت ها گزارش می دهد
بسیاری از صاحب نظران معتقدند بخشی از گرانی های مربوط به کالا و اقلام ضروری مردم، ریشه در ساختارهای معیوب توزیع کالا و عدم نظارت دقیق بر فرآیندهای تخصیص ارز و یارانه ها دارد.

خیز دولت برای کنترل گرانی ها

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: موضوع گرانی و عدم توازن بین درآمد آحاد مردم با هزینه ها موجب شده تا جمع کثیری از جامعه ناگزیر شوند به زیر خط فقر کوچک کنند. این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران معتقدند بخشی از گرانی های مربوط به کالا و اقلام ضروری مردم، ریشه در ساختارهای معیوب توزیع کالا و عدم نظارت دقیق بر فرآیندهای تخصیص ارز و یارانه ها دارد. به همین خاطر در ماه‌های گذشته انتقادهای بسیاری معطوف به دولت شد که بیانگر کم توجهی دولتمردان به ساماندهی بازار و کنترل قیمت ها شده بود. البته رییس جمهور بارها در جلسات هیات دولت به تیم اقتصادی دستور داده بود آشفته بازار قیمتها را سروسامان بدهند و حتی رییسی از نقش دلالها در ایجاد بحران و گرانی خبرداده بود. اما بدنبال دستور رییس دولت سیزدهم، تحرکاتی از سوی دولت برای مدیریت قیمتها به ویژه از سوی معاون اول به عنوان مسسول تیم اقتصادی دولت صورت گرفت به نوعی که مخبر با برگزاری جلسه نمادین در یکی از میادین میوه و تره بار همراه با وزرای مرتبط، عزم و تحرک جدید دولت در هدفمند کردن و کنترل قیمت ها را نشان داد. در این جلسه بررسی های جدی صورت گرفت و دستوراتی برای مقابله با چالشها صادر شد که امید است با عملیاتی شدن تصمیمات اتخاذ شده، هر چه زودتر مردم شاهد تعادل در بازار کالا و خدمات باشند. روزنامه تجارت به همین انگیزه به تحلیل اقدامات دولت و بررسی اثربخشی آن پرداخته است.

بازدید میدانی از آشفته بازار
از آنجا که هر اقدامی نیازمند بررسی است، معاون اول رییس جمهور به همراه تیم اقتصادی دولت به یکی از میادین میوه و تره بار تهران رفت و پس از گفت و گو با مراجعه کنندگان، در جلسه فوق العاده کارگروه تنظیم بازار که در همان محل تشکیل شد شرکت کرد و گفت: دولت به دنبال آن است که با جلوگیری از نوسان قیمت ها و توزیع به موقع و مناسب کالاها به ویژه در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای کالاها و اقلام مصرفی مورد نیاز به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد. محمد مخبر افزود: نباید مردم تفاوتی بین قیمت مصوب کالا و قیمتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد احساس کنند. وی تاکید کرد: دستگاه های نظارتی با حضور میدانی باید کنترل دقیق و مستمر روی قیمت ها داشته باشند و البته دولت نیز مصمم است با حمایت همه جانبه و پشتیبانی دائم، بازار عرضه کالا را مدیریت کند تا مردم دچار مشکل نشوند.

حل مشکلات عرضه کالا
در این جلسه که با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صمت و دادگستری برگزار شد، گزارشی از نحوه قیمت گذاری گوشت، مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی و مصوبات ستاد تنظیم بازار و نحوه توزیع در میادین میوه و تره بار سطح کشور ارائه شد و بعد از بحث و بررسی در خصوص زنجیره تولید و توزیع اقلام اساسی، برخی تصمیمات در حوزه بهبود وضعیت بازار اتخاذ شد.مخبر در این بازدید سرزده، پس از شنیدن مشکلات در نحوه توزیع و برخی تغییر قیمت ها دستورات لازم را به وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دادگستری برای حل مشکلات در نحوه عرضه به مصرف کنندگان و تفاوت قیمت ها در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای صادر کرد.


چالش تفاوت قیمت فروشگاهها
معاون اول رییس جمهور در تماس تلفنی با شهردار تهران، هماهنگی لازم برای مرتفع شدن تفاوت قیمت ها در فروشگاه های زنجیره ای تحت نظارت شهرداری در مقایسه با نرخ مصوب تنظیم بازار را مورد تاکید قرار داد.مخبر پس از شنیدن درد و دل ها و مشکلات مردم تاکید کرد که دولت با تمام توان و همکاری و همراهی مردم به دنبال رفع مشکلات و بهبود وضعیت معیشتی آحاد جامعه است.

وعده کاهش قیمت مواد لبنی چطور شد
اما واکنش به گرانی ها ادامه دارد به نوعی که نماینده اراک مجلس در انتقاد به گرانی کالاهای اساسی در صحن علنی مجلس تذکر داد. محمدحسن آصفری در تذکر شفاهی در مجلس از گرانی کالاهای اساسی انتقاد کرد و گفت: وزیر جهاد در این خصوص وعده داده است که قیمت مواد لبنی ۱۰ درصد کاهش یابد اما نه تنها این کاهش قیمت انجام نشد بلکه با افزایش قیمت نیز روبرو بودیم لذا اگر قیمت نهاده‌ها آزاد شود، قیمت مواد پروتئینی نیز افزایش خواهد یافت.

معیشت و اقتصاد، مطالبه مردم
از سوی دیگر یعقوب رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: در حال حاضر مطالبه مردم رسیدگی به وضعیت معیشت، اقتصاد و اشتغال جوانان است و باید این دو مطالبه را محقق کنید و هیچ بهانه ای برای کارشکنی وجود ندارد و هر سه قوا هماهنگ و همفکر هستند و این هماهنگی در بعد از پیروزی انقلاب کمتر دیده شده است.

مسوولان در انتظار دستور
روند رسیدگی به مشکلات نشان می دهد که گویا مسوولان عادت به خواب دارند و تا زمانی که هشداری از بالادستها داده نشود، گویا بنا ندارند به مسوولیت خود عمل کنند. شرایط گذشته نشان می دهد که گرانی و تورم روند خود را ادامه داد و با وجود وعده هایی که وزرای پیشنهادی مطرح کرده بودند؟ پس از تکیه بر مسند مدیریت، هیچ کاری نکردند تا آنکه رییس دولت سیزدهم دستور رسیدگی بر گرانی و نظارت بر بازار را صادر کرد. سوال اینجاست که اگر وظیفه هر مسوولی مشخص است، چرا به آن وظیفه عمل نمی کند؟ چه دلیلی دارد که باید دستوری از بالا دست صادر شود تا آقایان به خود آمده و حرکتی نشان دهند؟

بازدیدهای سرزده سوال برانگیز
اگرچه رفتن به میان مردم می تواند اثار روانی خوبی برجای بگذارد، اما به همان اندازه خطرناک و سوال برانگیز است. براستی مسوولان نمی دانند در مملکت چه خبر است که به میان مردم می روند و از آنان نظر می خواهند؟ مردم هنگامی که با سوالات مسوولان رو به رو می شوند، این سوال در ذهنشان مطرح می شود که مگر این آقایان خرید نمی کنند که از قیمت ها خبرندارند؟ هنگامی که مسوول از مردم سوال می کند از شرایط راضی هستید، بدترین سوالی است که می توان از مردم در شرایط گرانی، تورم و آشفته بازار سوال کرد. مهمتر آنکه وقتی به میان مردم رفتید، باید بدانید که دیگر بهانه ای مبنی بر ندانستن ندارید زیرا خودتان از نزدیک به میان مردم رفتید و درد مردم را از زبان خودشان شنیدید و باید مشکلات را حل کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار