کد خبر: ۱۸۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
تجارت آنلاین آشفته بازار قیمت ها را بررسی می کند
در شرایطی که معلوم نیست چه خبر است وچه تحولی در اقتصاد صورت گرفت، قیمت دلار در صرافی بانکها از 28 هزار تومان گذشت و قیمت سکه نیز با عبور از 12 میلیون تومان، رکود جدیدی در 6 ماه گذشته برجای گذاشت.

عملکرد اقتصادی دولت زیر تیغ نقد

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: دولت سیزدهم با شعار رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و نیز نقد عملکرد اقتصادی دولت گذشته پا به عرصه اداره امور کشور گذاشت. اظهارات رییس دولت سیزدهم و تمامی دولتمرداناین امید را در دل مردم زنده کرد که قرار است دولتی مردمی روی کار بیاید تا عدالت مستقل شود، رونق اقتصادی را رقم بزند، اشتغال ایجاد کند، تورم کنترل شود، ارزش از دست رفته به پول ملی باز گردد و خلاصه آنکه تمام چالش هایی که مردم سالها با آن دست به گریبان بودند، ساماندهی شود. مردم انتظار روزهای خوبی برای اقتصاد را می کشیدند، اما متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از تشکیل و مدیریت دولت سیزدهم، شاخص های اقتصادی نشانگر ضعف شدید کارکرد دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد است. شرایط اقتصادی در همین مدت کوتاه به اندازه‌ای اسفبار شده که به نارضایتی مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر دامن زده و صدای همگان حتی آنهایی که به رییسی رای داده بودند را در آورده است. روزنامه تجارت در این شماره به بررسی عملکرد دولت و نقدهایی که به کارکردها و عملکردهای آن متصور است، می پردازد.

گرانی دلار و سکه
در شرایطی که معلوم نیست چه خبر است وچه تحولی در اقتصاد صورت گرفت، قیمت دلار در صرافی بانکها از 28 هزار تومان گذشت و قیمت سکه نیز با عبور از 12 میلیون تومان، رکود جدیدی در 6 ماه گذشته برجای گذاشت. این آشفته بازار باعث شد تا عده ای به خرید کد ملی بپردازند به نوعی که رئیس کانون صرافان گفت: دلالان با کارت ملی افراد دیگر به صرافی‌ها مراجعه کردند و با وجود اینکه افراد نیاز به ارز نداشتند، جهت دست یابی به سود اندک اقدام به خرید ارز کردند. لواسانی در خصوص سوءاستفاده دلالان از کارت ملی افراد گفت: در حال حاضر شاهد بازار ارز تک نرخی هستیم، لذا به دلیل تفاوت قیمتی ارز در بازار آزاد و بازار صرافی، تقاضا برای خرید اسکناس به صورت غیر واقعی در شرکت های صرافی افرایش یافته است.به گفته این مقام مسئول همچنین بعضا دیده شده، دلالان با کارت ملی افرادی به صرافی ها مراجعه کردند و با وجود اینکه افراد نیاز به ارز نداشتند، جهت دست یابی به سود اندک اقدام به خرید ارز کردند.او تصریح کرد: بنابراین به شرکت های صرافی هشدار داده شده که اگر مشتری جهت خرید ارز به آنان مراجعه کرد و بی دلیل تقاضای ارز داشت و حتی ارز را خود تحویل نگرفت به آنان ارزی داده نشود.


سرعت خودرو در قیمت
وضعیت بازار خودرو به اندازه ای آشفته است که نمی توان برای خودرو قیمت تعیین کرد. خودروسازان 140 هزار خودرو را در انبارها نگه داشته و به بهانه نبود قطعه به بازار عرضه نمی کنند و وزارت صمت نیز در سکوتی سوال برانگیز با این وضعیت همنوایی می کند وضعیت به اندازه ای آشفته است که مردم برای خرید پراید سرودست می شکنند همان مردمی که زمانی از پراید به عنوان تابوت متحرک یاد می کردند، امروز به اندازه ای پول ندارند که همین تابوت مرگ را خریداری کنند.

بی اعتنایی به مشورت اقتصادی
یکی از مهمترین معضلاتی که همواره مدیریت کشور با آن دست به گریبان بوده، نادیده گرفتن مشورت دلسوزان است و البته کاسبان تحریم و فرصت طلبان آشفته بازار همواره نقش آفرین بوده اند. گویان دولت سیزدهم نیز بنا ندارد به مشورت ها توجهی داشته باشد و یکه رانی می کند. در این رابطه رییس موسسه دین و اقتصاد با اشاره به جلسه ای که رییس جمهور با اقتصاددانان در ۱۸ آبان برگزار کرده گفت: این جلسه برای بررسی موضوع حذف ارز ترجیحی بود که هیچ استدلالی در برابر مخالفان ارائه نشده و قبول کرده‌اند. اما ۱۹ آبان لایحه دو فوریتی برای حذف آن داده‌اند. فرشاد مومنی افزود: به نظر می‌رسد مشورت‌های ما نیز شبیه برنامه‌ریزی‌های ما شده است.وی افزود: یکی از شیوه‌هایی که جدیدا پرکاربرد شده این است که در مقابل نقدها می‌گویند چرا راه‌حل ارائه نمی‌دهید؟ وقتی شما نمی‌گویید که مبانی را می‌پذیرید یا نه، راه حل ارائه دادن چه گره‌ای باز می‌کند؟ رییس موسسه دین و اقتصاد افزود: با این حال ما می‌گوییم راه حل بنیادی این است که کشور با برنامه مبارزه با فساد واکسینه شود. مومنی گفت: مبارزه با فساد در شرایط رانتی و توسعه‌نیافته امکان‌پذیر نیست. این شیوه درآمدزایی برای دولت داشته و با فساد مبارزه می‌کند. اگر توانستید درآمد را حفظ کنید صلاحیت کسب درآمد توسعه گرا هم پیدا می‌کنید.

قیمت وحشتناک مواد غذایی
از سوی دیگر قیمت کالاهای اساسی به اندازه ای گران شده که هیچ تصوری برای سقف آن نیست. از یک سو گوشت گران می شود و یک کارشناس اظهار نظر می کند گوشت نخورید به جای آن حبوبات بخورید، اما یک باره حبوبات هم گران می شود و به دنبال آن پنیر و تخم مرغ و گوجه فرنگی ونان هم گران می شود وکار بجایی می رسد که مردم با سوتغذیه رو به رو می شوند.

صدای نمایندگان حامی هم درآمد
وضعیت ناتوانی دولت در کنترل قیمت ها به جایی رسیده که نمایندگان حامی رییس و دولت سیزدهم ناچار به گلایه شده اند زیرا اگر سکوت کنند، به همنوایی متهم می شوند و برای دور بعد باید با آرای مردم خداحافظی کنند. در این رابطه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به رئیسی گفت: سه ماه از شروع کار شما می‌گذرد و به نظر می‌رسد برخی از وزرا هنوز در ماه‌عسل انتصابات به سر می‌برند. فداحسین مالکی با بیان اینکه خبرهای خوبی از تیم اقتصادی دولت به گوش نمی‌رسد، گفت: برخی اختلاف‌نظرها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است. انتظار داریم شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی و هم‌گرایی دعوت کنید. نماینده زاهدان با بیان این ادعا که رابطه دولت و مجلس به سردی می‌رود، گفته: علت اصلی این رابطه سرد عدم پاسخ‌گویی وزرا به نمایندگان ملت است، ادامه این روند به صلاح دو قوه نیست. لازم است رئیس دولت تذکر بدهد تا وزرا در ارتباط‌شان با نمایندگان تجدیدنظر کنند.

برای گرانی ها فکری کنید
از سوی دیگر نماینده بافق هم خطاب به رئیسی گفت: جناب آقای رئیسی برای گرانی‌ها فکری کنید، جلوی گرانی‌ها را بگیرید، مردم روزهای سختی را سپری می‌کنند. صباغیان افزود: دیگر گوشت، میوه، ماشین و صاحب‌خانه‌شدن تقاضاهای دست‌چندم است، امروز خرید یک قالب پنیر و یک شانه تخم‌مرغ برای مردم سخت شده است، گوشت قرمز نمی‌خواهند، گوشت مرغ هم نمی‌توانند بخرند. چه زمانی این مشکل را حل می‌کنید؟ به مشکل مردم برسید، مردم تحت فشار هستند. عده‌ای امروز سرشان را برای غذا داخل بشکه‌های آشغال می‌کنند، عده‌ای هم ۷۰۰ میلیون خرج گل عروسی‌شان می‌شود. اینها فاصله طبقاتی است، آقای رئیسی اقدام کنید. مسیر قطار اقتصاد و گرانی چه زمانی تغییر خواهد کرد؟ آقای رئیسی پیشنهاد می‌دهم اگر نمی‌توانید قیمت‌ها را کاهش دهید، اگر نمی‌توانید حقوق بازنشستگان را اضافه کنید، اگر نمی‌توانید حقوق معلمان را افزایش دهید، اگر نمی‌توانید حقوق کارکنان مظلوم بعضی از وزارتخانه‌ها را اضافه کنید، حداقل برای شعار عدالتی که دادید، حقوق‌های نجومی را کاهش دهید، اینکه سخت نیست، بیش از چند هزار نفر هم نمی‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار