کد خبر: ۱۸۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
«مسعود فیاضی» که به عنوان دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش و پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس به «حسین باغگلی‌» در سوم شهریورماه، هفته گذشته از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، صبح امروز،‌ ۲۵ آبان ماه با کسب ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه، از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جاماند.

آموزش و پرورش، باز هم بدون «وزیر» ماند

«مسعود فیاضی» که به عنوان دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش و پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس به «حسین باغگلی‌» در سوم شهریورماه، هفته گذشته از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، صبح امروز،‌ ۲۵ آبان ماه با کسب ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه، از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جاماند و به این ترتیب بزرگترین دستگاه اجرایی کشور تا زمان معرفی گزینه پیشنهادی دیگر، همچنان بدون وزیر به کار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، مسعود فیاضی که متولد سال ۵۴ در تهران و دارای لیسانس عمران از دانشگاه تهران است و  عضویت هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (استادیار)، معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون اجتماعی – فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس، مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش ر سوابق کاری وی دیده می شود، قرار بود در صورت موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پس از محسن حاجی میرزایی، به عنوان شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب کار خود را آغاز کند که با عدم رای اعتماد نمایندگان رو به رو شد.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی یک هفته گذشته با مخالفت‌ها و حواشی بسیاری روبه رو شده بود که از جمله آنها می‌توان به نسبت فامیلی‌اش با "علیرضا زاکانی" شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزی‌های مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی اشاره کرد که وی موفق شد برای برخی از آنها پاسخ قانع کننده ای ارائه دهد و در برخی موارد نیز ابهامات و پرسش هایی باقی ماند که می‌توانید پاسخ‌ وی به این موارد را از طریق این لینک مطالعه کنید.

فیاضی تلاش کرد با برگزاری جلسات و نشست‌هایی با جمعی از فرهنگیان، نمایندگان مجلس، متخصصان تعلیم و تربیت، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی و ... برنامه چهارساله خود را تشریح و نظر موافق برخی اقشار و تشکل ها را برای حمایت و کسب رای اعتماد جلب کند؛ این در حالی است که شماری از فعالان صنفی و نمایندگان مجلس وی را به عنوان بهترین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش تلقی نکرده و از رئیس جمهور خواسته بودند در این زمینه تجدید نظر کند.

پس از گذشت هفته‌ای پردغدغه و هیاهو برای دستگاه تعلیم و تربیت، در نهایت امروز، سه شنبه، ۲۵  آبان جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی با حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس جمهور: با بررسی دغدغه نمایندگان به فیاضی رسیدیم

رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به مسعود فیاضی، به فرایند معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: محور انتخاب، شایستگی است و رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانه‌ای هم موجب معرفی فردی نمی‌شود. برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از ۲۰ نفر مصاحبه کردند. فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی، کارآمدی، روحیه تحول از شرایط همه وزرا است؛ با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌ها مشخص شد فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند.

رئیسی افزود: فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را می‌شناسد. وی همچنین آمادگی اجرای سند تحول را دارد. من با او هم‌حزب و هم‌گروه نبودم و نمی‌دانم به چه کسی رأی داده است، اما مهم در انتخاب افراد این است که روحیه انقلابی داشته باشند و با شاخص‌های دولت تطابق داشته باشند. ما دغدغه‌های نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به فیاضی رسیدیم.

مخالفان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

انتخاب فیاضی، نوعی توهین و دهن‌کجی به آموزش و پرورش بود

از جمله نظرات مخالف مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حجت‌الاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش‌وپرورش باشد گفت: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهن‌کجی به آموزش و پرورش است.

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد اظهار کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

احمد محرم زاده یخ فروزان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را غیرمرتبط دانست و گفت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمی‌شود. بنده از لحاظ تخصصی، کارشناسی و از روی دلسوزی مخالفت می‌کنم. فیاضی هفت سال مدیر آموزش و پرورش یا مدیر کدام مدرسه بوده است؟ مدرک دکتری ایشان از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست. آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکتری دارد؟.

سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب است. شما چطور می خواهید رتبه بندی معلمان را حل کنید؟ گفت: آقای رئیس جمهور ما می خواهیم شما سربلند باشید، آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از انقلاب اینگونه با جامعه بزرگ آنها برخورد کنیم؟.

موافقان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد

از جمله نظرات موافق مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه‌های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند گفت: به عقیده اینجانب ایشان می‌تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به به کارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است.

عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده، او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.

زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است، گفت: در برنامه ارائه شده ایشان موارد مغایرت با اسناد بالادستی مشاهده نشده است. موج علیه ایشان در رسانه‌های بیگانه هم نشان داد انتخابش صحیح بوده است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فیاضی صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده عنوان کرد: چرا نباید به نیروی جوان اعتماد کنیم؟ ایشان در چهار معاونت آموزش و پرورش مسوولیت داشته و از معدود وزرای معرفی شده است که در مورد بیانیه گام دوم و نحوه اجرای آن برنامه دارد. همچنین در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان هم برنامه‌ عملیاتی دارد.

فیاضی: تنها دغدغه‌ام ارتقای آموزش و پرورش است

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: یک مدیر تحول گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است. تنها دغدغه‌ام ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.

به گزارش ایسنا، به این ترتیب به نظر می رسد دولت سیزدهم برای انتخاب وزیر بزرگترین و بنیادی ترین وزارتخانه اش پس از گذشت بیش از ۸۰ روز از آغاز به کارش، وارد چالش جدیدی شده و حالا باید برای معرفی سومین گزینه پیشنهادی دست به کار شود. این در حالی است که دوماه از سال تحصیلی گذشته و همچنان بازگشایی مدارس با ابهامات و مشکلاتی رو به رو است و دغدغه های بزرگ پیش روی این دستگاه اجرایی اعم از تامین نیروی انسانی، تامین کسری بودجه، تسویه مطالبات و معوقات و بسیاری موارد دیگر همچنان به علت نداشتن متولی بدون پیگیری و نظارت کافی باقی مانده است و با این تفاسیر رتق و فتق امور در این وزارتخانه باز هم برای مدتی دیگر عقب می ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار