کد خبر: ۱۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
در بازار املاک و مستغلات تازه ترین گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی در سال گذشته حکایت از این موضوع دارد که، تهران بیشترین سهم کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی را به خود اختصاص داده‌است .در گزارش بانک مرکزی آمده است شهر تهران در سال 93 نسبت به سال 92 با کاهش 51 درصدی در تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی مواجه شده‌ است که در مقایسه با چهار سال گذشته‌اش بیشترین سهم کاهش صدور پروانه‌ها را به خود اختصاص داده است.
به گزارش روزنامه تجارت،حسين نوروزي زاده- بورس اوراق بهادار تهران در ادامه مسیر رکودی خود، هفته گذشته را نیز با افت و نزول در قیمت سهام و شاخصها به پایان برد. در پایان معاملات هفته منتهی به 28 مردادماه 1394، شاخص کل با 74/0 درصد کاهش  معادل485 واحد به رقم 65218 واحدي رسید و به نظر می رسد خود را آماده ورود به کانال 64 هزار واحدی می کند. نگاهی به فضای بازار سهام  حکایت از استمرار جو فرسایشی و رخوت دارد. حجم و ارزش معاملات به ارقام ناچیز و ناامیدکننده ای رسیده است. در این رهگذر هر طیف از فعالان بازار سرمایه دلیلی را برای این اوضاع اسفناک بورس بیان می کنند. در تشریح وضعیت نابسامان فعلی میتوان به سیاستهای اقتصادی انقباضی و رکود فراگیر در تولید و صنعت، کاهش شدید بهای نفت، کاهش جهانی قیمت کالاها، اوضاع بغرنج اقتصادهای بزرگ دنیا، ریسک عدم نهایی شدن توافق، عدم حمایت جدی دولت مردان از بازار سرمایه و دلایلی از این دست را اضافه نمود. اما شاید موضوعی که اکثر اهالی بازار سرمایه به آن بی توجه هستند آن است که هیچ بازاری ضرورتا همیشه با سودآوری و شرایط ایده آل همراه نیست. درست است که احوال بازارسرمایه در این روزها چنگی به دل نمی زند و در این روزهای گرم تابستان، سردی بازار همه را کلافه کرده است، ولیکن تغییر نگاه و صبر و شکیبایی و دوری از رفتارهای هیجانی
می تواند یگانه نسخه شفابخش و تسکین دهنده سرمایه گذارانی باشد که هنوز دل در گرو بازار سهام دارند. در واقع سرمایه گذاران با ارزیابی فاکتورهای متعددی که مهمترین آنها می تواند چشم انداز سودآوری شرکتها در آینده باشد، وارد بازار شده و کمتر خود را درگیر روزمرگی بازار و توصیه و تحلیلهای پیش پا افتاده کنند.   
 پیش بینی هفته جاری
متاسفانه بر خلاف انتظار قاطبه فعالان و سرمایه گذاران بعد از توافق هسته، نه تنها بازار سهام روی خوشی به این اتفاق بزرگ نشان نداد، بلکه با سرعت بیشتری راه نزول و افت را پیمود و این وضعیت همچنان ادامه دارد. دلایل بسیاری نیز از سوی کارشناسان و تحلیلگران برای این پیشامد مطرح گردید که بارها به آنها اشاره شده و تکرار مجدد آن از حوصله این مطلب خارج است. آنچه که در حال حاضر نیاز به یادآوری دارد این است که بازار در شرایط فعلی بازاری کوتاه مدت نیست و مسلماً سهامداران نوسان‌گیر در گرداب نوسانات خارج از قاعده بورس گرفتار خواهند شد. تنها افرادی از افت و ریزش قیمتها در این برهه منتفع خواهند شد که نگاه بلند مدت با افق سال آینده را در چشم انداز خود داشته باشند. البته باید به این موضوع نیز اشاره نمود که نزدیکی به موعد تصویب برجام در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی در  اواخر شهریور ماه می تواند تحرکی در بازار ایجاد نماید. از طرفی گزارشات شش ماهه شرکتها که از همین حالا می توان سمت و سوی آن را پیش بینی کرد، شوک دیگری به بازار وارد خواهد کرد. در عین حال از نگاه بنیادی، برای هفته آینده نیز بازاری متعادل با حجم معاملات کم و شیبی نزولی پیش بینی می شود، که با توجه به کاهش قابل توجه قیمتها می توان در برخی از روزها مخصوصا در ابتداي هفته،انتظار سبز شدن شاخص را نیز متصور بود.      
سایر بازارهای مالی
در سایر بازارهای موازی با بازار سهام، قیمت جهانی انس طلا تحت تاثیرانتظارات برای افزایش نرخهای بهره درآمریکا، به بالاترین سطح در یک ماه گذشته صعود کرد. تازه ترین تحلیل از این فلز گرانبهاء نشان می دهد که انتشار آمارهای اقتصادی مهم آمریکا، چین و منطقه یورو و همچنین متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی طلا داشته است. تصمیم هفته گذشته بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوان در برابر دلار نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است .در همین راستا قیمت انس در آخرین لحظات تنظیم این گزارش به بیش از 1160 دلار رسیده است. به تبع این افزایش، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز سیر صودی خود را از سر گرفت و سکه طرح جدید با رشد 20 هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته به رقم 909هزار تومان رسید. طلای 18 عیار نیز با افزایش بیش از 2هزار تومان، قیمتهای بالای 93هزار تومان در هر گرم را تجربه کرد.    
بازار ارز بویژه دلار هفته گذشته را با نوسانات اندک ولی رو به رشد سپری کرد. دلار آزاد در بالاترین قیمت در هفته گذشته به مرز 3370 تومان رسید و با قیمت 3350 تومانی به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت. همچنین بانک مرکزی در هفته گذشته نرخ جدیدبانکی 39 ارز را اعلام کرد که دلار با کسب رکوردی تازه با افزایش 30 ریالی به رقم 29 هزار و 860 ریال افزایش یافت.کارشناسان کسری بودجه قابل توجه دولت از محل درآمدهای ارزی به دلیل پایین بودن قیمتهای جهانی نفت نسبت به بودجه 94 را عامل اصلی افزایش نرخ دلار در بازار داخلی برآورد می کنند. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند در صورت تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، دولت بخشی از این کسری درآمد را از محل افزایش نرخ دلار داخلی جبران خواهد کرد.    
در بازار املاک و مستغلات تازه ترین گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی در سال گذشته حکایت از این موضوع دارد که، تهران بیشترین سهم کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی را به خود اختصاص داده‌است .در گزارش بانک مرکزی آمده است شهر تهران در سال 93 نسبت به سال 92 با کاهش 51 درصدی در تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی مواجه شده‌ است که در مقایسه با چهار سال گذشته‌اش بیشترین سهم کاهش صدور پروانه‌ها را به خود اختصاص داده است.
کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در آخرین معاملات 21/40 دلار داد و ستد شد. هر بشکه نفت اوپک نیز در معاملات بازار جهانی نفت با قیمت 39/45 دلار به فروش رسید و نفت برنت دریای شمال هم با قیمت 35/46 دلار در بازار جهانی عرضه شد. اکثر کارشناسان این حوزه انتظار افت قیمتها تا زیر 40 دلار را برای نفت در روزهای آتی دارند، که یقینا خبر خوبی برای کشورهای صادر کننده نفت نخواهد بود.روند منفی رشد اقتصادی ژاپن و کاهش تقاضای پالایشگاهها برای دریافت نفت، همچنین مازاد عرضه نفت در بازار آمریکا به دلیل کاهش تقاضای پالایشگاهها در این کشور از عمده دلایل نزول قیمت نفت در این روزها بیان شده است.
برچسب ها: بورس ، بازار ، مالی
نام:
ایمیل:
* نظر: