کد خبر: ۱۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در گفت و گو با «تجارت»:
استان کرمان بی‌اغراق سهمی عجیب از تاریخ سیاسی ایران بعد از انقلاب اسلامی دارد. سهمی که حالا و بعد از گذشت نزدیک به 40 سال از سال 57 به پشتوانه‌ای عظیم برای پهناورترین استان خاکی کشور بدل شده است.
روزنامه تجارت-  کرمان سال‌‌هاست نامش عجین شده با شهید باهنر. با لشگر ۴۱ ثارالله و شهدای سرافراز آن. با آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی، با محمود دعایی، حسین مرعشی و حالا هم با سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و خیلی‌های دیگری که می‌شود نام‌شان را برد.
انتخابات سال 92 ریاست جمهوری اما چهره‌ای جدید از خیل بزرگان کرمان را به پهنه سیاسی کشور معرفی کرد. چهره‌ای با ذهنیتی کاملا مهندسی شده و روحیه‌ای توسعه‌گرا. این مرد علیرضا رزم‌حسینی است، استاندار کرمان. او همان کسی است که طی سال‌های جنگ ایران و عراق در عملیات‌های امام مهدی در سال ۱۳۵۹ جبهه سوسنگرد و عملیات ثامن الائمه، بیت‌المقدس، فتح‌المبین، رمضان، بدر و خیبر حضور داشته است. رزم حسینی از بنیانگذاران مهندسی مخابرات عملیات جنگ در جبهه‌های جنوب بود و از همرزمان سرداران شهید احمد کاظمی، حسین خرازی، احمد متوسلیان و حسن باقری. وی در همان سال‌ها قائم‌مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان، سردار قاسم سلیمانی و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران جنگ بود و در عملیات خیبر جانباز شد و نشان فتح از سوی رهبر معظم انقلاب دریافت کرد.
گفتگو با علیرضا رزم‌حسینی که سال‌ها بخش خصوصی را برای فعالیت‌های اقتصادی تجربه کرده شرایط ویژه‌ای دارد. او همانقدر که برای توسعه کرمان عجله دارد، در سخن گفتن و بیان انگیزه‌‌هایش هم عجله دارد. با او پیرامون مسائل مختلفی از جمله «طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان، اهمیت افزایش اختیارات استانداران، پایلوت شدن استان کرمان در موضوع استقلال اقتصادی و استان الگوی اقتصاد مقاومتی، هفته فرهنگی اقتصادی کرمان و ... به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می خوانید.
جناب آقای رزم‌حسینی یکی از موضوعاتی که شما در اداره استان کرمان به آن به عنوان یک برنامه اصلی توجه داشتید موضوع «مثلث توسعه اقتصادی»‌ست. این طرح چه اهدافی را در پی دارد؟
مثلث توسعه اقتصادی مثلث «وحدت» است. این وحدت ممکن است در دوره‌های گذشته هم محقق شده باشد؛ اما در این دوره به صورت کاملاً دقیق، علمی و با تکیه بر استفاده از همۀ سلایق این مدل اقتصادی را برای اداره کرمان طراحی و توانستیم به لطف خدا موفقیت‌هایی در این به دست بیاوریم. توضیح مثلث توسعه اقتصادی هم به این طریق است که ما اضلاع این مثلث را تعریف و تبیین کردیم. به همین اعتبار؛ یکی از اضلاع این مثلث نمایندگان دولت در استان بودند؛ ضلع دیگر مثلث نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ضلع سوم مثلث سرمایه‌گذاران هستند. این سه ضلع در کنار هم می‌توانند فضایی امن را برای برنا‌مه‌های توسعه‌ای استان ایجاد کنند؛ اما در میان این سه ضلع؛ یک ناظر بسیار مهم و تاثیرگذار هم وجود دارد که از نهادهای مردمی و از دل مردم آمده است؛ این نهاد مردمی نهاد امامان جمعه هستند؛ ائمه محترم جمعه ناظر بر فعالیت‌های این سه ضلع اجرایی مثلث توسعه بوده و بر عملکرد آن‌ها دقت ویژه دارند. باید در نظر داشته باشیم که ائمه جمعه در هر شهرستان به عنوان سرمایۀ مردمی آن شهرستان به شمار می‌روند. آن‌ها می‌توانند در کنار سه ضلع مثلث؛ فضای بسیار مطلوبی را برای ایجاد امنیت سرمایه‌گذار ایجاد کنند.اما نکته اصلی دیگری که علاقمند هستم اینجا مطرح کنم این است که مثلث توسعه اقتصادی؛ فرایندی برای جذب حداکثری‌ست. ما برای توسعه آمده‌ایم و وقتی با این هدف پا به عرصۀ خدمت گذاشته‌ایم دنبال دامن زدن به درگیری‌های سیاسی نیستیم. ما برای رفاه مردم و معیشت آن‌ها باید برنامه داشته باشیم. در واقع با مثلث توسعه درپی آنیم که گره‌های اقتصادی استان را باز ‌کنیم؛ معتقدیم باید همه ارکان حکومتی را در امر توسعه و مبارزه با فقر و محرومیت بسیج کرد، ضمن این که حضور ائمه جمعه در این هم افزایی بسیار موثر است و فرمانداران باید از این ظرفیت بزرگ؛ به نحو مطلوب استفاده کنند؛ ما معتقدیم با انسجام بین نمایندگان؛ فرمانداران و ائمه جمعه؛ بسیاری از مشکلات استان حل خواهد شد. در واقع؛ رسالت مثلث توسعه این است که بخشی از مشکلاتی که در گذشته حل نشده است را با کمک سرمایه گذاران غیر دولتی حل کنیم.
یعنی سرمایه‌گذار وقتی همراهی همۀ مسئولان استان را می‌بیند ممکن است بیشتر برای سرمایه‌گذاری ترغیب شود؟
بله حتما همینطور است؛ سرمایه‌گذار تلاش می‌کند برای مجموعه خود سودآوری داشته باشد. بخش خصوصی به درستی در پی سود و درآمد ناشی از خدماتی است که ارائه می‌دهد؛ دولت هم با این موضوع مشکلی ندارد؛ حالا چقدر نیک و شایسته است که نمایندگان مردمی اعم از نماینده مجلس و ائمه جمعه محترم در کنار نماینده دولت به سرمایه‌گذار این اطمینان را بدهند که او فضای امنی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است. سرمایه‌گذاری برکات خیر فراوانی دارد که نباید به خاطر موضع‌گیری‌های سیاسی کاری کنیم استان از این اتفاق خوب بی‌بهره بماند.
یکی دیگر از موضوعاتی که شما روی آن بسیار تاکید داشتید موضوع افزایش اختیارات استانداران است؛ این افزایش چیست و چگونه در توسعه استان موثر است؟
ببینید ما به دنبال اختیارات سیاسی نیستیم؛ بلکه هدف ما افزایش اختیارات توسعه‌ای است. استانداران علاقه به انجام کار دارند؛ اما متاسفانه به خاطر وجود برخی قوانین دست و پاگیر؛ به جای آنکه انرژی استانداران صرف بهبود اوضاع استان و توسعه بشود؛ درگیر این می‌شود که در مسیر پاستخت برای حل‌کردن امور در رفت و آمد باشند. در حالیکه با توجه به ظرفیت‎های موجود در استان‌ها، اگر نگاهی همه جانبه برای تفویض اختیارات در بخش‎های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود داشته باشد می‌شود در امر اشتغال‌زایی جوانان گام‎های مثبتی برداشت و استان را به استانی مهاجر پذیر تبدیل کرد. اگر مسئله تفویض اختیار تحقق پیدا کند بسیاری از مشکلات نه تنها در سطح استان‌ها؛ بلکه در سطح کشور برطرف می‌شود. تفویض اختیار رییس جمهور و وزرا به استانداران فرصت خوبی برای مدیران دستگاه‌های استانی جهت رفع مشکلات مردم و کاهش مسیر بروکراسی در استان‌ها ایجاد می‌کند.
افزایش اختیارات استانداران مورد تاکید و امضای نمایندگان مجلس هم بوده است؛ آنان هم بر این نکته پافشاری دارند.
بله ببینید امروز کشور در شرایط پساتحریم قرار گرفته است. در این شرایط ما باید به فکر برنامه‌هایی باشیم که توسعه محور و زیرساختی باشد. حالا که کشور به مدد ایستادگی‌ها و رشادت‌ها تسلیم هیچ نهاد قدرتی نشده است باید مردمش در شرایط جدید؛ رخدادهای جدیدی را تجربه کنند. بر همین اساس هم هست که امروز، همه برای توسعه کشور همداستان شده‌اند. استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان باید بتواند برنامه‌هایی که دارد اجرایی کند. اجرای برنامه‌ها با وجود اختیارات محدود فعلی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. اگر به دنبال خلق مزیت‌های جدید در توسعه و پیشرفت استان باشیم باید اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها داده شود.
الان ریاست محترم جمهوری چه نگاهی به موضوع افزایش اختیارات استانداران دارند؟
آقای دکتر روحانی که همیشه بر این نکته تاکید داشته‌اند؛ تا آنجا که بحث افزایش اختیارات استان‌ها را با نگاه مثبت به مشاوران اقتصادی ارجاع داده و این گروه نیز پیشنهادات را عملیاتی دانسته و اعلام داشته که دستگاه‌های اجرایی مسائل را بررسی و اختیارات را واگذار نمایند؛ در غیر این صورت دلایل عدم واگذاری اختیارات را اعلام کنند. این نشان از اهمیت موضوع برای شخص رئیس جمهور را دارد.
افزایش اختیارات استانداران یکی از دستاوردهایش ورود سرمایه‌گذار به استان‌هاست؛ چرا که سرمایه‌گذار دیگر اینقدر درگیر موضوعات اداری و بروکراسی نمی‌شود که از کار خود صرفنظر کرده و پشیمان شود...
بله؛ واقعا سرمایه‌گذاران امروز از بروکراسی اداری خسته شده‌اند، سرمایه‌گذاری با وجود قوانین مزاحم و اختیارات کم به کفش آهنی نیاز دارد. اگر به دنبال خلق مزیت‌های جدید در توسعه و پیشرفت استان باشیم باید اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها داده شود و در سیاست‌های نظام اداری کشور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و تمرکززدایی از دولت مرکزی و واگذاری اختیارات به استان‌ها باید مدنظر قرار گیرد. حتی در راستای تسهیل امر سرمایه گذاری در استان، کتابچه قوانین مزاحم توسعه برای اولین بار در کشور در استان کرمان تهیه شده است؛ باید بدانیم تا قوانین مزاحم توسعه برداشته نشود، چرخه عقب افتادگی استان، جبران نمی شود.
شما در مسیر جذب سرمایۀ سرمایه‌گذاران شعار دیگری را هم مطرح کرده‌اید با عنوان «ولایت و توسعه». در مورد این موضوع هم کمی توضیح دهید.
«ولایت و توسعه» شعاری است که ما محور کار در کرمان قرار داده‌ایم و کارها را بر اساس این محور جلو می‌بریم؛ به لطف خدا تا امروز هم خوشبختانه این شعار اثرات مثبتی از جمله همدلی و همزبانی به همراه داشته است. در همین راستا؛ همۀ گروه‌ها و جناح‌های سیاسی معتقد به نظام، اصل قانون اساسی را قبول دارند و ولایت را محور توسعه و پیشرفت استان می‌دادند؛ لذا حتی منشور اخلاق انتخاباتی استان نیز توسط گروه‌ها و احزاب سیاسی بر همین اساس تهیه گردید که خود موجب عقلانیت سیاسی و اخلاق پسندیده در انتخابات خواهد شد. با همین نگرش، و با همین نگاه «ولایت و توسعه» می‌شود به سرمایه‌گذار هم این اعتماد را انتقال داد که بیاید و برای کشورش خلق ثروت کند.
دکتر رحمانی فضلی در آیین گشایش باغ فتح‌آباد اعلام کرد که استان کرمان استان نمونه برای الگوی اقتصاد مقاومتی است؛ در این مورد هم توضیحاتی بفرمایید.
بله ایشان در آن برنامه به نکاتی اشاره کردند از جمله موضوع طرح مثلث توسعه اقتصادی، طرح همیاران آب، کمک به سرمایه‌گذاری و تولید و کمک به نشاط و شادمانی و بهبود وضعیت عمومی مردم در کرمان و موضوع مهم کرمان به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی. موضوعی که مطرح کردند این بود که «استان کرمان پیشگام شد برای این طرح  و ما هم تلاش می‌کنیم در دولت مصوبه‌ای بگیریم که کرمان را شهر الگو و نمونه اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان داخلی و ظرفیت خوب مردم تبدیل کنیم.» وزیر کشور تاکید داشتند که باید به سمت فعال‌سازی ظرفیت مناطق مختلف کشور رفت. ایران کشور ثروتمندی است و مردم بزرگ ترین سرمایه کشور هستند که در طول قرون متمادی تاریخ‌ساز بودند .در این شرایط هم ما باید این نکته را بدانیم که اقتصاد مقاومتی خودباوری، رشد و بالندگی اقتصاد داخلی کشور را به همراه دارد؛ اما این امر جز با داشتن اختیاراتی در زمینه‌های مختلف اجرایی به دشواری به عمل می‌رسد.
شما واقعاً در عمل می‌توانید این کار را انجام دهید؛ یا اینکه ممکن است در مسیر با مشکلاتی مواجه شده و دست از ادامه کار بردارید؟
ببینید ما تضمین و تعهد می‌دهیم که استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور شویم و نه در شعار بلکه در عمل آن را اجرا کنیم. ما استان را با شاخص‌های مطلوب اقتصاد مقاومتی تحویل می‌دهیم اما الزامات و اختیارات آن را می‌خواهیم.  باید عرض کنم که کار جسورانه‌ای بود! اما به دولت نامه‌ای نوشتیم و پیشنهاداتی را داده‌ایم که استان ما زرخیز است و ثروت دارد، اما مردم آن در فقر و بیکاری هستند که شایسته استان نیست. باید توسعه را تمرین کنیم و یاد بگیریم که این کار جرات و شجاعت و اختیارات و مدیریت جهادی می‌خواهد. امروز فرصت تاریخی در این استان فراهم شده؛ کابینه استان کرمان کابینه‌ای متخصص، دنیا دیده و ایثارگر است. ما خود را در استان کرمان وقف کرده‌ایم و فرهنگ وقف نباید در مزرعه و خانه باشد، بلکه باید در وقت ما هم بوجود بیاید. باز هم بنده به عنوان یک خدمتگزار اعلام می‌کنم استان کرمان آمادگی دارد که دولت کوچک اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را برای خود ایجاد کند؛ دولتی که حداکثر بهره‌وری و کمترین کارمند را داشته باشد. ما می‌خواهیم به عنوان نخستین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی باشیم.
آیا به این فکر کرده‌اید که باید کاری ساختاری انجام بدهید که با تغییر مدیریت‌ها آسیب نبیند؛ مثلا همین طرح الگو اقتصاد مقاومتی باید به صورت پایه‌ریزی شود که بتواند در بلند مدت قابل تغییر نباشد؟
اتفاقاً این موضوع دغدغۀ ما هم هست؛ باید در کرمان نهادهایی پایدار برای توسعه استان بسازیم تا با تغییر افراد توسعه متوقف نشود و سلیقه‌ای عمل نشود. معتقدیم با تغییر افراد نباید ریل توسعه جا به جا شود؛ در واقع ما بر آنیم که شکل گرفتن نهادهای اقتصادی در استان کرمان از مسیر دولت اقتصادی کوچک مبتنی باشد و تشکیل این نهادها با اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است.
یکی از اتفاقات بسیار مهمی که در مرداد ماه امسال اتفاق افتاد برگزاری هفته بزرگ فرهنگی و اقتصادی استان کرمان در برج میلاد تهران بود؛ بازخورد این هفته از نظر شما چگونه بود؟
ما از طرق مراجعه کنندگان؛ بازدیدکنندگان؛ مدیران و ... و البته رسانه‌ها بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردیم. به واقع، در هفته فرهنگی اقتصادی کرمان بخشی از ظرفیت‌های پیدا و پنهان استان کرمان به همگان معرفی شد. تمام ارکان حکومت در مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان، در پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای پیشرفت اقتصادی و رفع محرومیت کمک می‌کنند. ما 7 هزار متر مربع فضا در برج میلاد، آماده برگزاری جشنواره فرهنگی و اقتصادی استان کرمان کردیم تا ظرفیت‌های پیدا و پنهان استان کرمان به کرمانی‌ها، ایرانی‌ها و تمام دنیا شناسانده شود. استان کرمان از اصلی‌ترین محورهای ترانزیتی کشور است که سابقه طولانی در این امر دارد. هواپیمایی ماهان که بزرگترین شرکت هواپیمایی خصوصی کشور است در کرمان شکل گرفته است. استان کرمان در حوزه انرژی، با توجه به سرمایه‌گذاری در  بخش معدن و صنعت به 5 هزار مگا وات برق احتیاج دارد که قرار داد تولید 3500 مگا وات آن امضا شده است. فرش کرمان از پیشینه غنی برخوردار است و این دولت درصدد است تا دوران طلایی فرش کرمان را به آن بازگرداند و به همین منظور ظرفیت‌های جدید ایجاد شده در زمینه قالی در این هفته به نمایش گذاشته شد. بانوان کارآفرین استان نیز که50 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و از فعالان مهم عرصه کارآفرینی هستند در این هفته در تهران حضور داشتند که کارهای‌شان را به نمایش گذاشتند.  نزدیک به 200 طرح جدید سرمایه‌گذاری در قالب 14 کارگروه برای اولین بار به سرمایه گذاران معرفی در این هفته فرهنگی – اقتصادی معرفی شد.
یکی دیگر از اتفاقات مهم دوران شما جدای از موضوعات حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان موضوع عملیات اجرایی حفر تونل انتقال آب شهر کرمان است. در این مورد هم توضیح دهید و اینکه ظاهرا بزرگترین تونل انتقال آب در خاورمیانه است؟
عملیات اجرایی حفر بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه به زودی در کرمان آغاز خواهد شد و با انتقال 700 میلیون مترمکعب آب از طریق تونل آبی به کرمان، مشکل آب استان تا چند نسل آینده حل خواهد شد. با انتقال آب شرب از سد صفارود، آب به شهر کرمان و شهرهای جدید وارد شده و بحران آب شرب و صنعت استان ظرف چند سال آینده رفع می‌شود. انتقال آب به کرمان طرح بزرگ و ملی است که با حمایت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و دعای مردم آغاز شده و وزارت نیرو به این طرح توجه دارد و اعتبارات خوبی به آن اختصاص داده است. با تلاش‌های استانداری، آب منطقه‌ای و وزارت نیرو، دستگاه «بی‌تی‌ام» به استان منتقل و کارگاه حفر تونل در حال تجهیز است و به زودی عملیات اجرایی حفر بزرگترین تونل انتقال آب در خاورمیانه آغاز خواهد شد. خط دوم آب شیرین از خلیج فارس نیز به زودی خواهد شد که امید است در پنج سال آینده، مشکل آب استان کرمان رفع شود. من جا دارد اینجا از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان تشکر کنم؛ حضرت آیت الله جعفری همواره دغدغه تأمین آب کرمان را داشته‌اند.
به عنوان آخرین سوال اینکه استان کرمان از منظر گردشگری هم استان ویژه‌ای است؛ یکی از مهمترین اتفاقات تاریخی و فرهنگی ایران هم این بود که مدتی پیش روستای میمند ثبت جهانی شد. میزان ورود گردشگر به استان کرمان آیا افزایشی داشته است و آیا برای این کار برنامه‌ای دارید؟
بله هم برنامه داریم و هم اینکه امسال و در  چهار ماه نخست سال افزایش ۶ برابری گردشگران خارجی را در کرمان داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدود ۲۰ هزار نفر گردشگر دیگر وارد استان شود. تسهیل امر برای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری یکی از سیاست‌های ما است و در چهار ماهه امسال 9 هزار نفر گردشگر خارجی داشتیم که نسبت به دولت قبل افزایش 6 برابری داشتیم. برای سامان‌دهی بحث کویر سازمانی جهت آماده‌سازی زمینه برای آژانس‌های گردشگری تشکیل شده تا بتوانند گردشگران را با امنیت برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان کرمان هدایت کنند. کویر یکی از جاذبه‌های گردشگری است و به همت کویرشناسان و فضایی که در دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری به وجود آمده فرصت را غنیمت دانستیم که سمینار را با همکاری اتاق بازرگانی استان کرمان؛ کویر را معرفی کرده و بشناسیم. ارتفاعات کوه‌های سیرچ جز سردترین نقاط کرمان، مکان مناسبی برای ورزش اسکی است و در پی آن هستیم پیست اسکی در آنجا راه بیندازیم، اتفاقاتی که در دولت تدبیر امید در حوزه میراث فرهنگی و مرمت آثار باستانی رخ داد به اقرار کارشناسان کم نظیر است  و امیدواریم این حرکت داشته باشد.
اگر نکتۀ پایانی دارید بفرمایید.
نکته اینکه کرمانی‌ها باید برای ساختن کرمانی سربلند خود را وقف کنند. امروز فرصت تاریخی برای کرمان فراهم شده همانطور که عرض کردم کابینه مدیریت استان کابینه‌ای متخصص، کاربلد، باتجربه و ایثارگر و دنیا دیده است که خود و وقتشان را وقف توسعه استان کرده‌اند. استان کرمان آمادگی دارد که دولت کوچک اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در این استان ایجاد کند که این به این معنی است که دولتی کوچک، کارآ، و دستگاه‌هایی با بهره‌وری حداکثری ایجاد خواهد شد. کرمان استانی زرخیزی است و نباید فکر کنیم که این استان کویری است، گرچه خود کویر ثروتی است که ناشناخته مانده است. پیشینه تاریخی کرمان و کشفیات جدیدی که در حوزه تمدن هلیل‌رود انجام شده است، حکایت از این دارد که قدمت تاریخی کرمان حدود 10 هزار سال است و در صورت اثبات این کشفیات، تاریخ دیرینه دنیا را تغییر داده و باید در این زمینه تاریخ نویسان تجدید نظر کنند. تا امروز سه اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و به زودی با ثبت دو اثر دیگر، کرمان رتبه نخست آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی را کسب خواهد کرد. 110 موسسه آموزش عالی، 150 هزار دانشجو، 44 حوزه علمیه نشان از آن دارد که استان کرمان دارای سرمایه عظیم انسانی است. شهد باهنر و شهدای دوران دفاع مقدس که فرهنگ سلحشوری را در کرمان زنده کردند و سردار سلیمانی که امروز بار مقاومت را به دوش می‌کشد، از دارایی‌ها و مفاخر استان کرمان هستند. با وجود این سرمایه‌های اجتماعی که برخی از آن‌ها هنوز ناشناخته است، کرمان می‌تواند در قله‌های بالاتری قرار بگیرد. امروز استان ما رتبه نخست معادن کشور را دارد و 40 درصد ارزش افزوده حوزه معدن مربوط به استان کرمان است؛ کشفیات فعلی معادن استان مربوط به 40 سال قبل است و این تنها 10 درصد ظرفیت معادن استان است و راه طولانی در این حوزه داریم. مقاصد گردشگری بسیار فعالی در استان داریم و بیش از 70 نوع محصول باغی در استان تولید می شود و 25 درصد باغات کشور نیز در این استان قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: