کد خبر: ۱۸۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۹
در سالی که این تنها شهرهای ایران نبودند که به دلیل شیوه ویروس کرونا قرمز می‌شدند، بلکه وضعیت بورس نیز تعریفی نداشت. در کنار این‌ها افزایش روزبه‌روز قیمت خودرو کارکرده و نو نیز، هرروز آرزوی ماشین دار شدن را برای قشر آسیب‌پذیر به یک رویا تبدیل می‌کرد.

مقایسه قیمت روز خودرو در سال 99 و 1400

به گزارش خبرگزاری اقتصاد آنلاین: در سالی که این تنها شهرهای ایران نبودند که به دلیل شیوه ویروس کرونا قرمز می‌شدند، بلکه وضعیت بورس نیز تعریفی نداشت. در کنار این‌ها افزایش روزبه‌روز قیمت خودرو کارکرده و نو نیز، هرروز آرزوی ماشین دار شدن را برای قشر آسیب‌پذیر به یک رویا تبدیل می‌کرد.

صنعت خودرو در بیش از دو سال گذشته، فراز و نشیب‌های بی‌سابقه‌ای به خودش دیده است. قیمت ماشین، هیچ‌گاه تا این حد، دستخوش تغییر و تحول نشده بود و پیش‌بینی آینده بازار خودرو در این مدت به یک معادله چندمجهولی، تبدیل ‌شده است. در این مقاله قصد داریم دفترچه خاطرات قیمت روز خودرو در سال 1399 و 1400 را با هم ورق بزنیم و به بررسی روندی که در این سال طی کرد بپردازیم.

1399 سال سردرگمی قیمت خودرو

1399 میراث­دار بحران سال 98 در بازار خودرو بود. خودروسازان در حالی وارد بهار 99 شدند که روند روبه­رشد قیمت‌ها در سال 98، همچنان ادامه داشت. علاوه­براین، شیوع بیماری کرونا نیز روزبه‌روز بر این بحران می‌افزود.

همین روند باعث شد که دولت در تاریخ 22 اردیبهشت 1399، مصوباتی مبنی بر همکاری بیشتر قطعه سازان با خودروسازان و افزایش قیمت خودروهای داخلی تصویب کند. پس از پایان جلسه، برای مدتی قیمت روز خودرو کمی سقوط کرد اما این روند چندان دوامی نداشت.

تابستان 99 و جولان کرونا در صنعت خودرو

تعطیلی بازارها و نمایشگاه‌ها که از ابتدای سال 99 شروع شده بود، باعث شد که در تابستان خودروسازان، افزایش قیمت ماشین را تنها راه چاره برای رکود به وجود آمده، ببینند. نتیجه آن‌هم پدیده‌ای کم‌سابقه شد که رکود تورمی نام گرفت. شرایطی که در آن، علی‌رغم کاهش عرضه و تقاضا، قیمت روز خودرو سیر صعودی داشت.

روندی که رد شدن قیمت پراید از مرز 100 میلیون تومان و تبدیل‌شدن آن به یک کالای سرمایه‌ای، تنها یکی از نتایجش بود.

کاهش قیمت و رکود در پاییز و زمستان 99

در آبان 99 بازهم دولت دست‌به‌کار شد تا شاید بتواند، چاره‌ای برای وضعیت قیمت خودرو بیندیشد. در این زمان، دولت مجوزی صادر کرد که بر مبنای آن خودروسازان می‌توانستند، هر سه ماه یک‌بار، 25 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند. تصمیمی که اگرچه باعث سراشیبی شدن قیمت خودروها تا مرز 35 درصد شد اما نتوانست رکود حاکم بر بازار را بشکند. در زمستان 99، صنعت خودروسازی ایران، علی‌رغم ثبات نسبی در قیمت‌ها، یکی از بی‌سابقه‌ترین رکودها را به خود دید.

مقایسه قیمت روز خودرو در سال 99 و 1400

1400؛ سال بیم و امید برای قیمت خودرو

سال 1400 هم مانند سال 99 با افزایش فزاینده قیمت روز خودرو آغاز شد. سایه سنگین کرونا بر اقتصاد کشور و مسائل اقتصادی و سیاسی باعث شدند که علی‌رغم کنترل بیشتر اوضاع نسبت به مدت مشابه در سال 99، وضعیت قیمت روز خودرو همچنان یک دغدغه اصلی باشد.

وضعیت دو خودروساز بزرگ در شش ماه گذشته

ایران‌خودرو و سایپا علی­رغم فشارهای زیاد، در شش ماه اول امسال توانسته‌اند، تولید خود را نسبت به سال گذشته رونق بیشتری ببخشند. ارتقاء برخی مدل‌های قدیمی و رونمایی از چند محصول جدید، مانند تارا و شاهین از نشانه‌های این رونق نسبی هستند.

راه متفاوت قیمت خودرو نسبت به تولید

علی‌رغم رونق نسبی تولید، قیمت روز خودرو اما ساز خود را می‌زند. درست است که با اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو از سه‌ماهه به شش‌ماهه، قیمت خودرو در اردیبهشت امسال کمی نزولی شد اما قیمت‌ها مجدداً از خردادماه صعودی شدند.

این افزایش قیمت خودرو، در تابستان 1400، پیک خود را تجربه کرد. به‌طورمثال، قیمت پژو 206 تیپ 2 از حدود 183 میلیون در ابتدای سال به حدود 237 میلیون در شهریورماه رسید.

طرح آزادسازی واردات و تأثیر آن بر قیمت روز خودرو

خودروهای خارجی حاضر در ایران، تابستان امسال را با بیم و امید طی کردند. در ابتدای این فصل طرح موسوم به آزادسازی واردات خودرو در صحن مجلس مطرح شد. بلافاصله بعدازآن، قیمت خودرو در بازار خودروهای خارجی، روبه­کاهش رفت. قیمت روز خودرو برای خودروهای وارداتی تا 1.6 درصد کاهش یافت، اما این روند چندان دوامی نداشت. این طرح پس از رفت­وآمد بین شورای نگهبان و مجلس، به­جایی نرسید.

در تیر و مرداد 1400، قیمت خودروهای خارجی به شکلی سرسام­آور، افزایش یافت. به‌طوری‌که قیمت روز خودرو نسبت به روز قبلش، گاه تا چندین میلیون تومان افزایش می‌یافت. رسیدن کف قیمت خودرو خارجی به دو میلیارد تومان از نتایج این بازار پرتلاطم بود.

در این میان به نظر می‌رسد، تنها برنده هرج‌ومرج قیمت خودرو در ایران، خودروسازان چینی بودند که قیمت خودروهایشان کمی کاهش داشت. آنها امیدوار هستند در شش ماه دوم سال، بتوانند بازار بهتری در ایران داشته باشند.

مقایسه قیمت روز خودرو در سال 99 و 1400

پیش‌بینی آینده قیمت خودرو

قیمت روز خودرو یکی از مهم‎ترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است. افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ ماشین، باعث ایجاد تغییر در رفتار خریداران خودرو نیز شده است.

روند افزایش قیمت خودرو در یک سال و نیم گذشته، الگوی کلی خود را ثابت نگه ‌داشته است. اقدامات مقطعی مانند مصوبات دولت نیز نتوانسته‌اند قیمت‌ها را افزایش بازدارند. به نظر می‌رسد، رفتار قیمت خودرو چه داخلی و چه خارجی، بیش از عرضه و تقاضا یا حتی روند تولید به ارزش پول ملی گره خورده است.

وضعیت قیمت ماشین در ماه ‌های آینده، بستگی زیادی به روند مذاکرات هسته‌ای دارد. موفقیت این مذاکرات و بازگشت قیمت دلار به مرز 20 هزار تومان، می‌تواند قیمت‎ها را در کشور حتی تا 20 درصد هم کاهش دهد. بااین‌حال کارشناسان معتقد هستند که تورم انتظاری، خود یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در ماه ‌های آینده خواهد بود.

منبع: مجله همراه مکانیک

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار