کد خبر: ۱۸۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه در کنار شبکه ملی اطلاعات موضوع سواد رسانه هم مورد توجه قرار گیرد گفت: در طرح صیانت از حقوق کاربران باید از نظرات متخصصان و صاحب نظران بهره گرفته شود.

علی درویشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در دهه اخیر شاهد رشد فناوری و تکنولوزی وابسته به اینترنت و وابستگی زندگی مردم  به آن بوده‌ایم، اظهار کرد: این وابستگی غیر قابل انکار و به طور قطع آمدن بیماری کرونا این موضوع را شدت و حدت بخشید.

وی افزود: امروز اکثر فعالیت‌های ما از تفریح گرفته تا آموزش و کسب و کار وابسته به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف است و بیش از ۵۰ میلیون نفر درگیر اینترنت هستند.

این کارشناس سواد رسانه تصریح کرد: از جمعیت آماری بالای ۲۶ میلیون نفر کاربر جوان هستند که به نوعی یا تولید محتوا کرده یا از محتوای دیگران استفاده می‌کنند و یا در این فضا می‌چرخند و به آن دلبستگی دارند.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا قوانینی برای کاربران تدوین و اجرا شده که محیطی امن و ایمن برای آنها ایجاد کرده است، این قوانین برای ساماندهی استفاده از اینترنت طراحی شده نه محدودیت دسترسی و همه مردم و دولت به درستی از این فضا استفاده می‌کنند.

درویشی گفت: باید مسولان امر به این باور برسند که نت و دنیای آن سطح حکمرانی را تغییر داده و حتی ارتباط مردم با دولت را هم تحت تاثیر قرار داده است، شما تصور کنید برای چند ساعت نت قطع شود چه اختلال بزرگی در سیستم اداره کشور و کسب و کارهای مردم پیش خواهد آمد.

وی با بیان اینکه برخی از این پلتفرمهای خارجی توسط نخبگان ایرانی طراحی شده پس ما در این زمینه کاستی نداریم اما باید همه چیز را به گونه‌ای بچینیم که به اعتماد مردم خدشه وارد نشود افزود: خیلی از خانواده‌ها خصوصا در این دو سال اخیر نگران استفاده فرزندانشان از اینترنت هستند و در این جا لزوم وجود شبکه ملی اطلاعات احساس می‌شود؛ راه حلی که واقعا راه حل باشد نه اینکه محدودیت ایجاد کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی شبکه‌های خارجی در دسترس ما تمام هزینه پهنای باند از جیب مردم داده می‌شود و بدون هیچ امنیتی تصریح کرد: همه کشورهایی که شبکه ملی معتبر خودشان را  دارند از نرم‌فزاری بهره می‌برند که والدین تلفن همراه فرزند را مدیریت کرده و دسترسی را محدود می‌کنند که فرزندشان در هر کجایی که مناسب سن نیست سرک نکشد.

وی ادامه داد: باید دید در کشور طی چند سال اخیر به موضوع سواد رسانه چقدر بها داده شده است، پس باید کنار شبکه ملی اطلاعات موضوع سواد رسانه هم مورد بررسی قرار گیرد؛ الان بچه‌های ما فکر می‌کنند که فضای مجازی محلی برای سرگرمی است.

درویشی با بیان اینکه در طرح صیانت از حقوق کاربران باید از صاحب نظران بهره گرفته شود گفت: طرح صیانت از کاربران باید حالت تنظیم‌گری و ایجاد امنیت داشته باشد و زمینه دسترسی ما به اطلاعات جهانی و سایت‌های علمی را مهیا کند.

انتهای پیام/ 89050/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار