کد خبر: ۱۸۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۶۸ رای مأخوذه به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

«نوری» وزیر آموزش و پرورش شد

«یوسف نوری» با رای نمایندگان وزیر آموزش و پرورش شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۶۸ رای مأخوذه به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

پیش از این رئیس جمهوری، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است که توانست رای اعتماد مجلس را بدست آورد.

یوسف نوری که متولد سال ۱۳۴۰ در استان ایلام است، دارای مدرک فوق دیپلم پرورشی از تربیت معلم، کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکتری مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است.

از جمله مهمترین سوابق شغلی و اجرایی وی می‌توان به ریاست اسبق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش و پرورش، متخصص گردشگری کودک، رئیس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران و مسئول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد.

نوری در حال حاضر کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی است.

پس از گذشت هفته‌ای آرام و کم حاشیه برای دستگاه تعلیم‌وتربیت که سه چهار روز گذشته را نیز با به اتمام رسیدن مهلت قانونی ۹۰ روزه سرپرستی کاظمی، بدون سرپرست قانونی گذرانده بود، در نهایت امروز، یک‌شنبه، هفتم آذرماه جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مخالفان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

 

از جمله نظرات مخالف مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده امروز به این جا آمدم که بگویم مجلس به وزیری رای خواهد داد که هم موافق دارد و هم مخالف دارد و این وزیر یک وزیر فرمایشی نیست گفت: بنده به عنوان یک معلم که هنوز حقوقم را از آموزش و پرورش دریافت می کنم، در مخالفت با شما و از زبان فرهنگیان سخن می گویم. نمایندگانی که در اینجا صدای خود را بالا برده و خود را فرهنگی تلقی می کنند حکم خود را بیاورند که از کجا حقوق دریافت می کنند؟ آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟ برای تامین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متاسفانه برنامه های ارائه شده از سوی شما عملیاتی نیست.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی  نیز با اشاره به اینکه درست است ایشان در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌هایی ارائه کرده، اما من در چند بخش سوال جدی دارم گفت: یکی این‌که برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول می‌خورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟.

 

موافقان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

از جمله نظرات موافق مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حجت الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است گفت: در برنامه های او مطالبات گوناگونی مانند طبقه بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیت های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، ایجاد مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس وجود دارد.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در موافق با وزیر پیشنهادی گفت: با توجه به سوابق درخشان و برنامه‌هایی که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارد معتقدم که وی می‌تواند این جایگاه را به خوبی مدیریت کند. برنامه‌ها و سوابق وی درخشان است. ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی را کسب کرده‌اند و از رزمندگان معاصر جبهه‌های جنگ بودند.

علی اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «حاج یوسف نوری محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران های خوف و خطر در جبهه ها بود» گفت: او مرد روزهای خوف و خطر است و به لطف دولت آیت الله رئیسی بعد از چهل و اندی سال به عنوان وزیر انقلابی در بزرگترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است.

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: الحمدلله آقای نوری از جنس آموزش و پرورش هستند و سال های متمادی را از مدارس ابتدایی و... تا تربیت معلم و دانشسراها و حدود شش سال در خود وزارت آموزش و پرورش خدمت کردند که نکته قوت است. آما آنچه که بنده را به عنوان موافق ایشان مجاب کرد مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است. در برنامه های ایشان دیده ام که تمرکزشان بر مباحث اقتصادی و اقتصاد مردمی است.

 

دفاع "نوری" از برنامه‌هایش

 

یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز در دفاع از برنامه های خودش گفت: از اولین و ضروری ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است. این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.

وی همچنین تاکید کرد که امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما، حافظی امین برای رئیس جمهور و همیاری صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشورم باشم. آنچه در پیشگاه خداوند به نمایندگان اعلام خواهد کرد، برنامه بنده ذیل مرام نامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد به اجرا و پیگیری آن می‌دانم. اگر می‌خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسیم سه راه بیشتر نداریم معلم را دریابیم، معلم را دریابیم و باز هم معلم را دریابیم.

به این ترتیب یوسف نوری از امروز کار خود را در وزارت آموزش و پرورش آغاز می‌کند و در سه سال و ۹ ماه باقی مانده دولت سیزدهم، راه سختی برای تحقق برنامه‌ها و وعده‌هایی که برای تحول داده است در پیش خواهد داشت و باید برای ساماندهی امور مدارس به‌ویژه در زمینه بازگشایی مدارس، ارتقای کیفیت آموزش و تامین بودجه برای تسویه مطالبات و معوقات، اقدام عملیاتی کوتاه مدت داشته باشد و برای زخم‌های کهنه شده وزارت آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کسری اعتبارات، افت کیفیت آموزشی و بسیاری موارد دیگر نسخه بپیچد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار