کد خبر: ۱۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالای ایران در روز سه شنبه شاهد کم رونقی معاملات بودیم تا جایی که تنها 16 هزار تن پلیمر مورد داد و ستد قرار گرفت که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل و ثبت حجم معامله 32 هزار تنی، یک عقب نشینی محسوس به شمار می رود. با توجه به تنوع عرضه ها و همچنین حجم بالای آن ، این حجم معامله بسیار محدود تلقی شده و نشان دهنده شرایط سخت بازار است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از اقتصادنیوز، در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالای ایران در روز سه شنبه شاهد کم رونقی معاملات بودیم تا جایی که تنها 16 هزار تن پلیمر مورد داد و ستد قرار گرفت که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل و ثبت حجم معامله 32 هزار تنی، یک عقب نشینی محسوس به شمار می رود. با توجه به تنوع عرضه ها و همچنین حجم بالای آن ، این حجم معامله بسیار محدود تلقی شده و نشان دهنده شرایط سخت بازار است.
 به نظر می رسد این وضعیت دشوار باز هم ادامه یابد ولی کاهش شدید و ادامه دار قیمت ها در بازار داخلی تا حدودی منطقی به نظر نمی رسد زیرا فاصله قیمتی بین قیمت تمام شده در بورس کالا با احتساب هزینه حمل و انبارداری و قیمت های بازار بسیار محدود شده است که شائبه ارزان فروشی پتروشیمی ها را به موازات بورس کالا تقویت می کند البته این فقط یک احتمال است.  
 
در بازار داخلی مدتی است که قیمت ها در مسیر کاهش قرار گرفته و این افت تا جایی پیش رفته که جذابیت خرید در بورس کالا را محدود ساخته است بنابراین بسیار از مصرف کنندگان به جای بورس کالا ، به بازار داخلی روی آورده اند زیرا هم می توانند از خریدهای اعتباری استفاده کرده و هم مشکلات خرید از بورس کالا را تحمل نکنند. از سوی دیگر شنیده ها حکایت از آن دارد که تحویل برخی از کالاهایی که در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته با وقفه صورت می پذیرد بنابراین پتانسیل مهم و مضاعف دیگری برای کاهش حجم خرید از بورس کالا خواهد بود.  
 
تمامی این موارد باعث شد تا حجم معاملات در بورس کالا محدود شده و البته جهش قیمت دلار نیز نتوانست برای این بازار کاری از پیش ببرد. در نهایت باید گفت که قیمت‌های پایه جدید در دوشنبه هفته آینده اعلام خواهد شد بنابراین با جهت گیری احتمالی کاهش قیمت ها باز هم دلیل دیگری برای خودداری از خرید حس می شود. با توجه به این موارد می توان این شائبه را نیز مطرح کرد که کاهش شدید قیمت ها از پشتوانه بنیادین قدرتمندی برخوردار نیست پس شائبه عرضه مستقیم کالاها به بازار داخلی به موازات بورس کالا نیز مطرح خواهد شد.  
 
در بازارهای جهانی شاهد افزایش مجدد قیمت نفت خام هستیم ولی این وضعیت تاکنون بر قیمت های محصولات پتروشیمی مؤثر نبوده و افت قیمت ها هرچند کژ دار و مریز ادامه دارد. به نظر می رسد شرایط سخت بازار داخلی در قرابت بالایی با وضعیت بازارهای جهانی است بنابراین نمی توان انتقاد بسیاری از این شرایط داشت هرچند که کاهش قیمت های مواد اولیه سیگنال مهم و مؤثری برای افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی است.
 
 

برچسب ها: بازار ، پتروشیمی ، تنوع
نام:
ایمیل:
* نظر: