کد خبر: ۱۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
گزارش «تجارت» از حرف مشترك مسئولان، كارشناسان و توليدكنندگان خودرو
كمپين "خریدن خودرو صفر ممنوع" دیگر موضوعي محدود به شبکه‌های مجازي پیام‌رسان نیست. اين كمپين چند روزي است كه نقل محافل رسمی است.
به گزارش روزنامه تجارت، گروه گروه كارشناس اقتصادي و صنعتي درباره آن صحبت مي‌كنند. دولت اما طرف خودروسازان را گرفته و كمپين را به ضرر منافع ملي مي‌داند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازي اين كمپين را خیانت می‌داند. مدیران خودروسازي‌هاي بزرگ درباره اين كمپين با کنایه صحبت مي‌كنند. در اين ميان يك مساله بين تمام اظهار نظرهاي صورت گرفته مشترك است. راه‌اندازي و فعاليت اين كمپين تاثير و اهميتي به حال خودروسازان ندارد. حرف اول و آخر اين روزهاي بازار را ركود مي‌زند. شنيده مي‌شود خودروسازان بزرگ کشور جلسات مختلفي را برای حل مشکل فروش تشکیل داده‌اند. آنطور كه از صحبت‌هاي مسئولان صنعت خودرو مشخص است، آنها قصدي براي کاهش رسمی قیمت محصولات خود بازار ندارند و حتي نمي‌خواهند با كاهش قيمت بازار را از رکود خارج كنند. چند روز پيش بود كه مديران خودروسازي‌هاي بزرگ كشور اعلام كرد: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی‌دهیم. این پاسخ صریح و روشن مدیرعامل ایران‌خودرو و مسئولان سایپا در شرایطی است که چند روز بعد از صحبت‌های آنها وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به‌طور رسمی اعلام کرد که قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد.
چند روز پيش از اين و در نشست مطبوعاتي وزير صنعت، معدن و تجارت بود كه محمدرضا نعمت‌زاده در دفاع از خودروسازان داخلي سنگ تمام گذاشت. او راه‌اندازي اين كمپين را به ضرر منافع ملي و توليد داخلي كشور دانست و در بخشي از صحبت‌هايش آن را به "ضد انقلاب" نسبت داد. اين صحبت‌هاي وزير صنعت اما با واكنش رسانه‌ها و گروه‌هاي مختلفي همراه شد. برخي صحبت‌هاي وزير را حمايت كوركورانه از خودروسازان تعبير كردند و اين جانب‌داري از خودروسازان داخلي در حالي كه هيچ تغييري در كيفيت خودروهاي صورت نگرفته بي‌انصافي دانستند.

نمي‌گذاريم صنعت خودرو زمين بخورد
در همين حال روز گذشته قائم‌مقام وزیر صنعت نيز در راستاي حمايت از خودروسازان داخلي با اعلام اینکه سیاست ما در درجه اول افزایش کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده خودرو است، گفت: ما هرگز درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نخواهیم کرد، زیرا می‌خواهیم از خودروسازان داخلی حمایت کنیم نه آنکه آنها را زمین بزنیم. مجتبی خسروتاج گفت: با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم قیمت تمام شده خودروهای داخلی را کاهش دهیم. وي با اشاره به کیفیت خودروهای تولید شده در داخل گفت: باید این موضوع به نحوی سیاستگذاری و پیگیری شود که خودروسازان در یک  فضای رقابتی به کاهش قیمت ها بپردازند. خسروتاج تاکید کرد: ما هرگز درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نخواهیم کرد، زیرا می‌خواهیم ازخودروسازان داخلی حمایت کنیم نه آنکه آنها را زمین بزنیم. خسروتاج افزود: متخصصان صنعت خودرو معتقدند که در افق سال 1404 به تولید سه میلیون خودرو خواهیم رسید و این درصورتی محقق خواهد شد که تکیه صنعت کشور به مسائل بین‌المللی کاسته شود و بر تولید داخل تکیه بزنیم.

راه‌چاره خودروهای بی‌کیفیت "توقف تولید" است
از طرف ديگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه مخالف کمپین "خرید خودروی صفر ممنوع" است، گفت: راه چاره مقابله با خوروهای بی‌کیفیت توقف تولید این خودروها با نظارت مسئولان است نه کمپین تحریم تولید ملی. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: نمی‌توان تولید داخل را تحریم کرد بلکه باید ضمن حمایت از تولید ملی، از تولید محصولات بدون کیفیت و فروش آن در بازار جلوگیری کرد. وی با اشاره به اینکه البته نباید هرچه خودروسازان تولید کردند مردم بخرند و آنها تدبیری برای ارتقای تولیدات خود نداشته باشند، افزود: این روزها بازار خودروسازی کشور در شرایط رقابتی قرار ندارد، به همین دلیل تولیدکننده تمرکز چندانی بر تولید محصولات باکیفیت ندارد، به همین منظور باید زمینه رقابت را در کشور به وجود آوریم. فولادگر با اعلام اینکه باید 3 رکن کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش در اولویت کاری شرکت‌های خودروساز قرار گیرد، تصریح کرد: مردم امروز از کیفیت و خدمات نامناسب شرکت‌های خودروسازی گله‌مند هستند اما نباید برای اعلام این اعتراض فقط به تحریم تولید داخل بپردازیم بلکه باید مسئولین با خصوصی‌سازی صنعت خودرو و اصلاح ساختارهای مالی، اداری و اقتصادی اقدامات لازم را برای توسعه این صنعت انجام دهند.

سال‌هاست قيمت خودرو افزايشي نداشته است
از طرف ديگر عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: اگر می‌خواهید قیمت خودرو کاهش یابد باید قیمت دلار را کم کنید، در این صورت قیمت خودرو به قیمت چند سال گذشته خود یعنی ۶ تا ۷میلیون تومان برخواهد گشت. محمدرضا نجفی‌منش گفت: همه دوست دارند خودروها قیمت مناسب داشته باشند، اما با توجه به روند افزایشی قیمت دلار در سال‌های اخیر،‌ باید بگوییم در این سال‌ها قیمت خودرو افزایشی نداشته است. وي افزود: اگر نگاهی به افزایش قیمت دیگر کالاها بیندازیم پی خواهیم برد که قیمت خودرو در مقایسه با آنها کمترین میزان افزایش قیمت را داشته است. وی گفت: اگر می‌خواهید قیمت خودرو کاهش یابد باید قیمت دلار را کم کنید در این صورت قیمت خودرو به قیمت چند سال گذشته خود یعنی 6 تا 7 میلیون تومان برخواهد گشت. عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران افزود: اعتقاد دارم صادرات برای خودروساز سودآورتر از تولید و عرضه در داخل کشور است. نجفی‌منش افزود: منظور مردم از بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی، در حقیقت قدیمی بودن این خودروهاست که ادعای کاملاً درستی است. عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران گفت: برای آینده در نظر داریم تلاش کنیم به‌گونه‌ای برنامه ریزی شود که یک خودرو بیش از ده سال در کشور تولید نشود.

لزوم تغيير چهره خودروسازان
در همين حال يك عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت از لزوم خارج شدن خودروهاي قديمي از چرخه توليد در كشور مي‌گويد. امرالله اميني معتقد است كه مردم از دیدن خودروهای قدیمی خسته شده‌اند. تغییر مدل خودروها در خودروسازی ایران در حد تغییر ظاهر چراغ و داشبورد خودروها بوده است. او همچنين مي‌گويد: پلت‌فرم برخی از خودروهای پرتیراژ در حال تولید در کشور مربوط به حدود سه دهه پیش است. وی با بیان اینکه خودروسازان در سال‌های گذشته به وظیفه خود برای ایجاد تنوع در محصولات و تولید خودروهای جدید عمل نکردند، خاطرنشان کرد: با این حال خودروسازان باید در شرایط پساتحریم به سرعت کاستی‌ها در عملکرد پیشین خود را جبران کنند. اين عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: خودروسازان بزرگ جهانی به طور میانگین هر یک تا دو سال یک بار، یک خودروی کاملا جدید را بر روی پلت‌فرم‌های در اختیار خود روانه بازار می‌کنند اما تغییر مدل خودروها در خودروسازی ایران در حد تغییر ظاهر چراغ و داشبورد خودروها بوده است. وی افزود: این وضعیت در حالی است که به دلیل انحصاری بودن بازار خودروی ایران، مصرف‌کنندگان داخلی قدرت انتخاب چندانی در این حوزه ندارند و اتفاقا همین بازار انحصاری باعث تنبلی و درجا زدن خودروسازان شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار