به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز پژوهش های مجلس، دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی تغییرات عمده و پیامدها حوزه آموزش عالی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور پرداخته است.
بررسی ها نشان می دهد تغییر شکل بودجه ریزی؛ کاهش استقلال دانشگاه، کاهش وجوه نظارتی مجلس بر عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقات و کاهش انگیزه مشارکت خیرین در امور آموزش عالی و تحقیقات را به دنبال خواهد داشت.
این تغییر شکل باعث ادغام ردیف های مرتبط با جهاد دانشگاهی در دستگاه اصلی نیز شده است. تحلیل تبصره ها و جداول این حوزه نشان می دهد که پژوهش های تقاضامحور، امور تغذیه و رفاهی دانشجویان، به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاهها و تحقق سهم تحقیق و توسعه بخش دولتی از تولید ناخالص داخلی مورد کم توجهی واقع شده است.
در مقابل پیامدهای منفی ناشی از تغییر شکل بودجه ریزی و نیز تغییر در تبصره ها و جداول لایحه بودجه در امور آموزش عالی و تحقیقات، می توان ایجاد صندوق شورای عالی، تحقیقات و فناوری و در نظر گرفتن ردیفی برای امریه سازی دانشجویان دکتری و پسادکتری را از نکات مثبت این تغییرات تلقی کرد.
کلیات بودجه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
الف) تبصره ها
ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دارای ۲۰ تبصره است که در دو تبصره و ۶ بند به موضوعات آموزش عالی، تحقیقات و فناوری پرداخته شده است. این بندها در موضوعاتی از قبیل:
اخذ تسهیلات از بانکها جهت تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای (بند «الف» تبصره «۹»)
نحوه مصرف منابع حاصل از بازپرداخت وام های شهریه دانشجویی (بند «ب» تبصره «۹»)
تأمین مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور (بند «ج» تبصره «۹»)
اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه ای تخصیص یافته به استثنای فصول (۱ و ۶) دستگاه های اجرایی به امور پژوهشی (بند «هـ» تبصره «۹»)
الزام شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به مصرف ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود از طریق انعقاد قرارداد با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (بند «و»
تبصره «۹»)
مجوز واریز وجوه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول این وزارتخانه به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (جزء « ،»۱بند «ب» تبصره «۱۸»)
بندهای فوق به استثنای جزء « ۱» بند «ب» تبصره «۱۸» در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم آمده است.
ب) اعتبارات
اعتبارات فصل آموزش عالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که حدود ۳۵.۳۵ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.
سهم فصل آموزش عالی از «امور آموزش و پژوهش» در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۸ درصد پیش بینی شده و رشد اعتبارات «امور آموزش و پژوهش» نیز ۱۶.۸۳ درصد است.
همچنین، مجموع اعتبارات فصول پژوهش (پایه ای، توسعه ای و تحقیق و توسعه در «امور آموزش و پژوهش») نزدیک به ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به قانون بودجه سال (۱۴۰۰حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان) حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.
همچنین مجموع اعتبارات پژوهشی تنها حدود ۶ درصد از اعتبارات «امور آموزش و پژوهش» را شامل می شود. مانند سال های گذشته کمترین توجه دولت در «امور آموزش و پژوهش» معطوف به فصول پژوهشی بوده است.
همچنین براساس محاسبات صورت گرفته، سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی (GDP) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۰.۲۵ درصد برآورد شده است.
در نظام اداره کشور، سه دستگاه اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری هستند.
مجموع اعتبارات هزینه ای، اختصاصی و تملک دارایی های سرمایه ای مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دستگاه های مجری آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با احتساب ردیف های متفرقه بالغ بر ۶۲ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان برآورد شده است.
از این حجم اعتبارات حدود ۳۸ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان معادل ۶۱ درصد مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بالغ بر ۲۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد مربوط به بخش های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، رفاهی و ورزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نزدیک به ۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان معادل ۶ درصد به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص دارد.
از کل حجم اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان آن در ردیف های متفرقه (جدول ۹ لایحه بودجه) تحت دو ردیف «طرح های نوآورانه و شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و «کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی» پیش بینی شده است.
* این اعتبارات به استثنای اعتبارات دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته با سایر دستگاه های اجرایی است.
پیامدهای تغییر شکل بودجه ریزی در لایحه ۱۴۰۱ در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری یکی از مهمترین بخش های متأثر از تغییرات گفته شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است به ویژه اینکه این بخش در قوانین بودجه سنواتی دارای بیشترین ردیف اعتباری بوده است (بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ ردیف).
الف) تضعیف استقلال دانشگاه ها و نادیده گرفته شدن قوانین موضوعه
طبق حکم ماده یک قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور. اعتبارات اختصاص یافته از منابع عمومی دولت به این مراکز و مؤسسات، کمک تلقی و بعد از پرداخت، به هزینه قطعی منظور می شود. با این حال، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف های مستقل هریک از این نهادها تجمیع شده و ذیل نهاد سیاستگذار قرار گرفته است.
بنابراین می توان گفت شکل جدید بودجه ریزی در حوزه آموزش عالی و تحقیقات با حکم ماده یک قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور همچنین با قانون تشکیل هیئت های امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مغایرت دارد.
هنگامی که مراکز و مؤسسات پژوهشی به عنوان دستگاه های مستثنا از قوانین محاسبات عمومی کشور در ذیل دستگاه اصلی مشمول قانون محاسبات عمومی ادغام می شوند، مسئله تناقض آمیزی به وجود می آید، به خصوص اینکه نحوه حسابرسی دیوان محاسبات به این دو بخش نیز متفاوت است.
به طور کلی ادغام ردیف های بودجه ای مؤسسات آموزشی و پژوهشی تابعه که تأسیس آنها مستند به قوانین مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مغایر با ماده ۶۸ قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۳۶۶ مبنی بر اینکه بودجه هریک از وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و واحدهای وابسته به آنها باید به طور کامل و جداگانه در بودجه کل کشور درج شود.
ب) ادغام ردیف های مرتبط با جهاد دانشگاهی در دستگاه اصلی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۶۸ در قوانین بودجه سنواتی کشور دارای ردیف اعتباری بوده و در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور این نهاد دارای بیست و پنج ردیف اعتباری بوده است. با وجود این در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، جهاد دانشگاهی و بیست و چهار ردیف تابعه آن از جدول شماره ۷ لایحه مذکور حذف و به لیست دستگاه های تابعه ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دستگاه اصلی اضافه شده اند.
این در حالی است که مراکز علمی و فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری متعددی زیرمجموعه جهاد دانشگاهی فعالیت می کنند که وظیفه سیاستگذاری و راهبری آن تنها مختص به یک حوزه خاص نیست. براساس یک رویه ناموزون، برخی از دستگاهها که دامنه و تنوع فعالیت آنها (آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و سلامت) از جهاد دانشگاهی کمتر است، به عنوان دستگاه اصلی انتخاب شده اند.
تجمیع اعتبارات جهاد دانشگاهی در زمره دستگاه های تابعه و ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که عملاً نحوه نظارت و کنترل بر همه بخشها و مراکز علمی و فرهنگی در حوزه اختیار و صلاحیت این وزارتخانه نیست، از ابهامات شیوه جدید بودجه ریزی در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری است.
ج) احتمال تحمیل هزینه های اضافی به دانشگاه های اصلی
دانشکده ها و آموزشکده های دارای ردیف مستقل در قوانین بودجه سالهای قبل که در لایحه سال ۱۴۰۱ ذیل ردیف دانشگاه اصلی قرار گرفته اند، عمدتاً دور از پردیس اصلی و بعضاً در شهری دیگر واقع شده و دارای مسائل و مشکلات یک دانشگاه در ابعاد کوچک هستند و اکنون با حذف ردیف بودجه و عدم احتساب ضریب خاص برای فعالیت این نوع از دانشکده ها و آموزشگاه ها در سرجمع اعتبارات ردیف اصلی (دانشگاه)، موجب افزوده شدن هزینه های اضافی به دانشگاه اصلی خواهد شد و این امر دانشگاه را در اداره امور با مشکل مواجه خواهد کرد.
د) کاهش انگیزه مشارکت خیرین و واقفین در امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
یکی از منابع درآمدی آموزش عالی، وقف و امور خیریه است و یکی از موضوعات مورد توجه خیرین جهت مشارکت در امور آموزش عالی و پژوهشی، استقلال مالی و معاملاتی دانشگاه ها و واحدهای تابعه آنهاست.
دلیل این امر این است که خیرین علاقمندند منابع شان در محلی که خود مشخص می کنند، هزینه شود؛ لیکن وقتی ردیف های مستقل حذف و در ردیف دانشگاه اصلی تجمیع می شوند، علاوه بر اینکه به استقلال نهادهای آموزشی و پژوهشی لطمه وارد می شود، اعتماد خیرین جهت مشارکت در این امور نیز به نوعی سلب خواهد شد.
زیرا نمی توان با اطمینان گفت که کمک های خیرین در محل مشخص شده از سوی آنها، به مصرف می رسد. بنابراین حذف ردیف های مستقل برخی از مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی باعث کاهش انگیزه خیرین و واقفین جهت مشارکت در این امور خواهد شد.
هـ) کاهش نظارت بر عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی
یکی از اصول تدوین بودجه، اصل شاملیت یا تفصیل بودجه است. بر این اساس دولت باید بودجه را به صورت مشروح با جزئیات آن تهیه و تنظیم و به مجلس پیشنهاد کند. یکی دیگر از اصول بودجه، اصل تنظیم بودجه برمبنای عملکرد است.
با این حال براساس اصلاحات ساختاری لایحه بودجه ۱۴۰۱ فعالیت ها، برنامه ها و اقدامات، سنجه واحد عملکرد و قیمت تمام شده ذیل دستگاه های اجرایی به ویژه دستگاه های حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری حذف شده است. این امر موجب حذف شفافیت می شود و امکان نظارت مجلس شورای اسلامی بر عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را کاهش خواهد داد.
و) برخی از تأثیرات مثبت احتمالی شکل جدید بودجه ریزی در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
احتساب اعتبارات ردیف های مستقل در سرجمع اعتبارات ردیف اصلی، دارای مزیت امکان مقایسه واقعی اعتبارات ردیف اصلی (به شرط شفافیت در مقدار سنجه ها و هزینه سرانه هر فعالیت) خواهد بود.
کاهش ردیف های موازی و هزینه های زائد براساس منطق توزیع و اولویت بندی در تخصیص منابع در راستای مأموریت های اصلی هر دستگاه برای رفع نارسایی ها و بهبود وضعیت جامعه امری مفید است.
علاوه بر این در صورت برنامه محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه، نظارت دقیق و همچنین ایجاد شفافیت در توزیع اعتبارات، شکل جدید بودجه ریزی آموزش عالی و تحقیقات می تواند آثار مثبت بسیاری به خصوص از منظر اجرایی شدن سیاست آمایش آموزش عالی در پی داشته باشد.
پیامدهای مثبت و منفی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
الف) ضعف در توجه به پژوهش های تقاضامحور
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بند مربوط به حمایت از پژوهش های تقاضامحور که در قانون سال ۱۴۰۰ تحت عنوان بند «د» تبصره «۹» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آمده بود حذف شده است. این در حالی است که وضعیت انجام پژوهش های تقاضامحور در کشور بحرانی است.
طبق آمارهای منتشر شده، از مجموع ۳۸ هزار و ۷۶۱ پایان نامه و رساله انجام شده در دانشگاه ها فقط ۷۳۱ مورد از آنها تقاضامحور بوده است (آمار مربوط به ایرانداک در سال ۱۳۹۹). این بدین معناست که دستگاه های اجرایی کشور از ظرفیت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در رفع نیازها و حل مسائل خود بهره کافی نمی برند و ظرفیت نیروی انسانی و دانشی گسترده ای از این بخش به هدر می رود.
همچنین، بند مذکور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در راستای بند «ج» ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه ارائه شده بود. با وجود این عدم تکرار بند فوق و عدم ارائه جایگزینی برای آن، ضمن اینکه بی توجهی دولت به قانون برنامه ششم توسعه را نشان می دهد باعث آسیب بیشتر به انجام پژوهش های تقاضامحور خواهد شد.
ب) کم توجهی به امور تغذیه و رفاهی دانشجویان
با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا و امکان حضور دانشجویان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و به تبع آن در فضاهای خوابگاهی، لزوم در نظر گرفتن اعتباراتی جهت امور رفاهی و تغذیه دانشجویان بیش از گذشته وجود دارد.
با این حال برخلاف سال های گذشته که در ردیف های جدول تبصره «۱۴» مبلغی تحت عنوان یارانه تغذیه و امور رفاهی دانشجویان اختصاص پیدا می کرد، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این ردیف حذف شده است.
این موضوع به خصوص با بازگشایی دانشگاهها از یک سو و افزایش هزینه خرید مواد اولیه تغذیه از سوی دیگر بسیار جلب توجه می کند. علاوه بر این اعتبارات در نظر گرفته شده برای صندوق رفاه دانشجویان با هدف پوشش حداکثری حمایت از دانشجویان، کافی نیست.
ج) عدم توجه در به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاهها
یکی از مهمترین عناصر اثرگذار در حرکت علمی کشور در مرزهای علم و دانش، دسترسی به مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی کارآمد و به روز است.
این بخش در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور از دو منظر دچار آسیب شده، از یک سو فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی که بعضاً مانع از انجام تحقیقات پیشرفته می شود و از سوی دیگر عدم دسترسی محققان به مواد و تجهیزات مورد نیاز که به دلیل شرایط اقتصادی و فشارهای سیاسی غرب تحت تأثیر قرار گرفته است. از این رو به منظور حرکت در مرزهای علم ضروری است اقدامات لازم برای فراهم سازی و روزآمدسازی این زیرساخت ها به عمل آید.
با این همه؛ عبارت انتهایی بند «الف» تبصره «۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ناظر به اختصاص یک میلیارد دلار از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) که با هدف تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه های کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است. علاوه بر این دولت در لایحه بودجه هیچگونه منبع حمایتی برای این بخش در نظر نگرفته است.
د) سهم اندک تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی
همانطور که اشاره شد، طبق محاسبات به عمل آمده سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۰.۲۵ درصد برآورد شده است. این میزان از سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی با اهداف مندرج در سیاست های کلی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور با موضوع افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی به ۴ درصد تا سال ۱۴۰۴ و اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر رسیدن سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی به ۱.۵ درصد تا سال ۱۴۰۱ فاصله زیادی دارد.
هـ) حذف اعتبار پژوهانه دانشجویان دکتری
در حالی که دانشجویان دکتری یکی از عناصر مهم در پیشرفت علمی کشور به شمار می آیند و به صورت تمام وقت در مراکز علمی و تحقیقاتی مشغول به فعالیت هستند و از این نظر هیچگونه محل درآمدی ندارند و در این خصوص تحت فشار مالی و روانی نیز قرار دارند، در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در جزء «۲» بند «د» تبصره «۱۲» مبلغ ۵۰ میلیارد تومان جهت پرداخت پژوهانه به دانشجویان روزانه دوره دکتری دانشگاههای دولتی کشور در نظر گرفته شده بود، اما این اعتبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است.
و) ساماندهی اعتبارات حوزه پژوهش در قالب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری
یکی از دستگاه های کلیدی در راهبری و سیاستگذاری علم و فناوری در کشور، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است که براساس مواد ۳ و ۴ قانون اهداف و وظایف و تشکیلات وزارت علوم ایجاد شده است. پس از آن در قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات وظایف متعددی برعهده شورای مزبور قرار داده شد. با وجود این تعیین تکلیف قانونی، اما شورای عالی عتف نتوانسته نسبت به وظایف بسیار مهم خود در راهبری و سیاستگذاری علم و فناوری کشور، نقش مؤثری ایفا کند.
یکی از چالش های مهم در این رابطه، عدم وجود یک منبع مالی به عنوان مهمترین ابزار سیاستگذاری جهت پیشبرد اهداف آن شورا بود. از این رو صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که در بند «و» تبصره «۹» لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده، از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱است.
صندوق شورای عتف در جلسه ۸۲۶ تاریخ اول بهمن ۱۳۹۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اما تاریخ ابلاغ آن با وقفه ای نزدیک به دو سال، در تاریخ ۲ آذر ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت.
ز) ایجاد ردیفی برای امریه سازی دانشجویان دکتری و پسادکتری
نیروی انسانی مهمترین منبع هر کشور محسوب می شود. اما به کارگیری و بهره گیری از توانمندی های آنها در رشد و پیشرفت کشور، نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه ای است. این امر نیازمند همکاری و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی کشور است که بتوان از ظرفیت این نخبگان به بهترین نحو بهره مند شد.
اگرچه در نظر گرفتن ردیف اعتباری متفرقه در جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به منظور امریه سازی دانشجویان دکتری و پسادکتری، یک اقدام مناسب است، اما میزان اعتبار (سه میلیارد تومان) در نظر گرفته شده برای حجم انبوهی از دانشجویان دکتری و پسادکتری کفایت لازم را نمی دهد.
پیشنهادها
- لازم است در لایحه بودجه دستگاه اصلی و معیارهای تعیین آن و همچنین معیارهای ادغام ردیفهای مستقل در ردیف اصلی مشخص شود، تا یک رویه واحد درخصوص همه نهادهای آموزش و پژوهشی اتخاذ شود.
- با در نظر گرفتن تنوع فعالیت های جهاد دانشگاهی (آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و سلامت) و تعدد مراکز ذیل این نهاد از یک سو و همچنین تعدد و تنوع دستگاه های اصلی و سیاستگذار مرتبط با فعالیت های جهاد دانشگاهی، لازم است تا جهاد دانشگاهی خود به عنوان یک دستگاه اصلی در نظر گرفته شود.
- در صورت ادغام آموزشکده ها و دانشکده های تابع (به خصوص آنهایی که در فواصل مکانی دور از پردیس اصلی واقع شده اند) در دانشگاه اصلی، لازم است یک ضریب افزایشی در اعتبارات این دانشگاهها لحاظ شود.
- برنامه محور کردن دستگاه سیاستگذار به خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مبنا قرار دادن سیاست آمایش آموزش عالی به عنوان محور اصلی برنامه ها.
- احیای بند «د» تبصره «۹» با این تغییر که حداقل سهم ۱۰ درصد برنامه پژوهش های علمی، کاربردی، فناوری و فن آفرینی، برنامه پژوهش های دینی، علمی و کاربردی دستگاه های اجرایی جهت انجام پژوهش های تقاضامحور، به حداقل ۳۰ درصد افزایش یابد و این اعتبارات به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز شود.
- پیشنهاد می شود یک ردیف به عنوان ردیف ۲۶ به ستون پرداختی های جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه تحت عنوان «امور رفاهی و تغذیه دانشجویان» افزوده شود. منبع تأمین اعتبار این ردیف، کسر ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال از ردیف ۲۴ صندوق «پیشرفت و عدالت ایران» (توزیع ملی و استانی) خواهد بود.
- احیای بند «الف» تبصره «۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با موضوع اختصاص یک میلیارد یورو از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) با هدف تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه های کشور.