باشگاه خبرنگاران جوان - برخی از مخاطبان طی تماسهای تلفنی با باشگاه خبرنگاران جوان، اطلاع دادهاند که فرآیند ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی، پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در چهارم آبان امسال، با کندی و اختلال همراه است؛ به طوری که با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ پاسخ میگیرند: «سامانه قطع است».
این جمله که «سامانه قطع است»، در پیامهای کتبی که با همین موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان رسیده هم دیده میشود. بررسی این پیامها نشان میدهد، متقاضیان دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی، بین ۲ تا ۴ ماه است که در انتظار دریافت کارت خود به سر میبرند.
تصویر زیر بخشی از درخواستهای رسیده به باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه را نشان میدهد.
مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به سوالات زیر در این باره پاسخ داد:
از ابتدای سال تاکنون چه تعداد درخواست صدور کارت هوشمند سوخت المثنی به ثبت رسیده و چه تعداد صادر شده است؟
رضایی: در هر ماه، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار درخواست جدید صدور کارت هوشمند سوخت المثنی به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران میرسد؛ تعداد این درخواستها از ابتدای سال تاکنون، به حدود دو میلیون عدد رسیده که کارت تقریباً یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر از این متقاضیان، صادر و به شرکت ملی پست تحویل شده است. کارت هوشمند سوخت مربوط به حدود ۲۵۰ هزار درخواست جدید نیز در دست تولید است.
علت صادر نشدن کارتهای باقی مانده چیست؟
رضایی: پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در آبان امسال، به علت ملاحظات امنیتی، ارتباط ما با تمامی سازمانها از جمله دفاتر پلیس + ۱۰ به مدت یک ماه قطع بود. قول میدهیم که طی یک ماه آینده، برای همین ۲۵۰ هزار درخواستی که در دست تولید داریم، سرعت تولیدمان به یک هفته برسد تا در مجموع، تمام فرآیند ثبت درخواست تا تولید به کمتر از یک ماه برسد.
ظرفیت تولید کارت سوخت در کارخانه شخصی سازی، میتواند پاسخگوی تعداد درخواستهای ثبت شده باشد؟
رضایی: در شرایط معمولی حال حاضر، در هر ماه، ظرفیت ذخیره سازی حدود یک میلیون کارت را داریم، اما در شرایط خاص مانند سال ۹۸ و شروع سهمیه بندی، در بازه زمانی کمتر از شش ماه، حدود ۱۰ میلیون کارت تولیدکردیم؛ یعنی، درخواستها با ظرفیت تولید ما همخوانی دارد.
جمله «سامانه قطع است»، مربوط به سامانههای شرکت پژوهش و توسعه ناجی نیروی انتظامی میشود یا سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی؟
رضایی: این جمله هم میتواند به شبکه ارتباطی دفاتر پلیس + ۱۰ مربوط باشد که معمولا، بلافاصله توسط پژوهش و توسعه ناجی پوشش داده میشود و هم میتواند مربوط به ارتباط بین سازمانی این دفاتر با سامانه هوشمند سوخت برای ثبت درخواست المثنی باشد که معمولا اگر اتفاق خاصی مثل حمله سایبری رخ ندهد، این ارتباط با پژوهش و توسعه ناجی، همواره برقرار است.
چه میزان از اختلالی که اکنون متقاضیان با آن مواجه هستند به سامانه هوشمند سوخت و چه میزان آن به سامانه های پژوهش و توسعه ناجی مربوط می شود؟
رضایی: مشکلاتی که در دفاتر پلیس + ۱۰ وجود دارد، خیلی مربوط به سامانه هوشمند سوخت نیست؛ به جز یک ماه قطع ارتباط کامل که پس از حمله سایبری رخ داد. در سایر موارد، علت عدم ارائه خدمات در این دفاتر، به سامانه هوشمند سوخت با سامانه پژوهش و توسعه ناجی بر نمیگردد.
چرخه تولید کارت هوشمند سوخت از زمانی که درخواست ثبت میشود، به طور معمول حدود یک ماه طول میکشد؛ با توجه به این که حدود یک ماه ثبت درخواستها متوقف شده بود، ممکن است به علت انباشت شدن درخواستها، در بخش خودروهای شخصی این فرآیند حدود دو ماه زمان ببرد.
با توجه به آن که سهمیه خودروهای شخصی، ۹ ماه در کارت آنها باقی میماند، عملاً مشکلی بابت این تاخیر در میزان سهمیهها وجود نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
درخواست ثبت کارت هوشمند سوخت از تاریخ چهارم آبان، همزمان با حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، تا هشتم آذر متوقف شده بود. به گفته مدیر این سامانه، قرار بود ابتدا ثبت درخواست خودروها ممکن شود و امکان ثبت درخواست برای موتورسیکلتها نیز، از یک هفته بعد از هشتم آذر، آغاز شود.
این فرآیند به گفته مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان هنوز با اختلال همراه است و مدیر سامانه هوشمند سوخت نیز اختلالها را مربوط به این سامانه نمیداند. پیگیری از مسئولان نیروی انتظامی برای پاسخگویی درباره سامانههای شرکت پژوهش و توسعه ناجی در دفاتر پلیس + ۱۰ تا لحظه انتشار این خبر، با عدم همکاری آنها مواجه بوده است.
انتهای پیام/