کد خبر: ۱۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
با تشدید وضعیت نزولی در بازار سرمایه رخ داد:
با پایان دومین روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با ریزش بیش از 500 واحدی و ورود به کانال 62 هزار واحد، روز سختی را برای اهالی تالار رقم زد و اغلب نمادهای مهم و تاثیرگذار در بازار با صف فروش و افت قیمت همراه شدند.
روزنامه تجارت- حسين نوروزي زاده؛ تشدید وضعیت منفی و نزولی روز گذشته بازار در حالی بوقوع پیوست که اکثر کارشناسان با توجه به اخبار مربوط به رای کنگره آمریکا در خصوص برجام انتظار واکنش مثبت و روزهای بهتری را برای بازار سهام می‌کشیدند. ولیکن بازار بدون توجه به اخبار مثبت سیاسی و تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی داخلی روند کاهشی به خود گرفت و زیان سهامداران خود را افزونتر کرد. اهالی تالار شیشه ای تصمیم جدید اقتصادی دولت و اصرار بر نرخ خوراک 13 سنتی پتروشیمی ها را که به تعدیل منفی قابل توجه اکثر سهام گروه و به تبع آن کاهش شدید قیمت آنها منجر خواهد شد را دلیل اصلی اوضاع دیروز بازار می دانند. به این ترتیب انتشار خبر تاکید مجدد بر تغییر  نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی از 8 سنت فعلی به 13 سنت تاثیر منفی خود را در بازار گذاشت و موجب شد تا شرکت‌های پتروشیمی با افزایش فشار فروش مواجه شوند. بر این اساس و به دنبال سهام پتروشیمی، میل سهامداران به فروش سهم و نیز افت قیمتها موجب شد تا دماسنج بازار سرمایه در معاملات امروز افت 524 واحدی را تجربه کند و ضمن سقوط از کانال 63 هزار واحدی به عدد 62958 واحد بالغ گردد. آغاز معاملات بازار با کاهش ارزش صنایع بزرگ نظیر پالایشگاه‌ها، پتروشیمی ها و بانکها همراه بود. با ادامه این روند کاهشی قیمتها، در میانه زمان معاملات نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس که از شرکتهای بزرگ بازار  محسوب می شوند نیز با صف فروش مواجه شدند و در نهایت هم بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل گذاشتند. از سویی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بر خلاف بیشتر شرکتهای گروه پتروشیمی رشد 1.4 درصدی را در این روز تجربه کرد. بیشتر معاملات فارس به صورت بلوکی انجام گرفت و خریداران آن چهار سرمایه گذار حقوقی بودند. بیشترین ارزش معاملات بازار هم به پتروشیمی جم اختصاص داشت پتروشیمی جم که بزرگترین واحد الفین ایران و چهارمین تولیدکننده بزرگ اتیلن جهان است با رشد 2.3 درصد در قیمت پایانی بسته شد.
در بین این همه نماد منفی و قرمز پوش، تنها گروه قند و شکر  معاملاتی در بازه مثبت و نزدیک به پنج درصد را تجربه کرد و به نظر می رسد این موضوع نیز به دلیل بحث افزایش قیمت محصولات این شرکتها باشد چرا که سهامداران این گروه چشم انتظار ابلاغ قیمت جدید شکر هستند.
ارزش معاملات در بازار بی رمق دیروز در حالی با احتساب معاملات بلوک و اوراق مشارکت بالغ بر 174.7 میلیارد تومان بود که  بیش از 114.7 میلیارد تومان از آن در بازار بورس و مابقی به مبلغ 59.7 میلیارد تومان آن در فرابورس صورت گرفت. لازم به ذکر است حدود 42 میلیارد تومان از ارزش معاملات دیروز بازار سرمایه مربوط به معاملات اوراق مشارکت و حدود 47 میلیارد تومان نیز مربوط به معاملات بلوکی و مابقی به ارزش 84.5 میلیارد تومان، خالص ارزش معاملات سهام شرکتها در بورس و فرابورس بوده است، که مبلغی بسیار ناچیز و ناامید کننده برای بازار سرمایه کشور می باشد.
بر اساس این گزارش سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 91 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 66 واحد و بانک ملت با 58 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس داشتند. در عین حال صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 85 واحد، ملی صنایع مس با 53 واحد و پتروشیمی جم با 38 واحد بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر برجای گذاشتند.
شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات روز گذشته با 12 واحد کاهش عدد 706 واحد را تجربه کرد.
در پایان نیز باید اذعان نمود روز جاری می تواند برای بورس روز مهمی باشد، زیرا که  به اعتقاد برخی از تحلیلگران تکنیکی مرز 63 هزار واحد برای شاخص سطح حمایت به حساب می آید و چنانچه شاخص به این سطح واکنش نشان دهد انتظار بازگشت بازار دور از ذهن نخواهد بود.
برچسب ها: سرمایه ، بورس ، شاخص
نام:
ایمیل:
* نظر: