کد خبر: ۱۹۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
شهردار مشهد اعلام کرد؛
شهردارمشهد ضمن اشاره به تدوین بودجه 26 هزار و 174 میلیارد تومانی شهرداری در سال 1401، گفت: در بودجه سال آینده، توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌های عمرانی درحاشیه شهر، حوزه خانواده، ورزش، نشاط و سلامت بانوان و معلولان عزیز شهر امام مهربانی ها شده است.

سید عبدالله ارجائی امروز در مراسم صحن علنی بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد، در تقدیم بودجه سال 1401 شهرداری به شورای اسلامی شهر با تبریک میلاد حضرت فاطمه الزهرا(س) و روز مادر، افزود: مکلف بودیم طبق زمانبندی، بودجه سال آینده شهرداری را به شورای شهر تقدیم کنیم که خوشبختانه در موعد قانونی این کار انجام شد.

وی با تقدیر ازاعضای شورای اسلامی شهر در خصوص بررسی و تصویب اصلاح بودجه سال 1400 شهرداری مشهد، اظهارکرد: برای اولین بار در مدیریت شهری تکلیف اصلاح بودجه شهرداری زودتر از موعد انجام شده است که جای تقدیر دارد.

شهردارمشهد تصریح کرد: تدوین به موقع بودجه درحالی انجام شد که شاهد تغییر رویکرد مدیریت شهری در اولویت‌ها و سیاست‌ها بودیم و در کنار آن اصلاح بودجه نیز درحال انجام بود، لذا همکارانم در بخش‌های مختلف شهرداری به ویژه معاونت برنامه‌ریزی وقت بسیار زیادی برای تدوین بودجه سال 1401 صرف کردند که جای تشکر دارد.

ارجائی اضافه کرد: ماموریت شهرداری در لایحه بودجه 1401 تحقق ره یافت دوره ششم مدیریت شهری است، در این دوره برای اولین بار شاهد ابتکار بسیار جالبی از سوی اعضای شورای شهر بودیم که معتقدم در کشورکم نظیر یا بی‌نظیر بود و آن مشخص بودن رهیافت‌های مدیریت شهری قبل از انتخاب شهردار و اعلام این رهیافت‌ها به نامزدهای شهرداری بود که بسیار راهگشا بود.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر از همان ابتدا سیاست‌ها را مشخص و سوگیری‌ها را معین کرد، افزود: به دلیل اینکه شورای شهر و شهرداری به بودجه 1400 در نیمه راه وارد شد و در اصلاح بودجه محدودیت‌هایی داشتیم، قاعدتا بودجه 1401 مطلع سیاست‌های دوره ششم مدیریت شهری است، لذا اولین ماموریت بودجه سال آینده شهرداری تحقق رهیافت‌های ابلاغی شورای شهرو برنامه‌های ارائه شده شهردار در همان روزهای ابتدایی است.

 

ابتکار در تدوین بودجه 1401 شهرداری مشهد

شهردارمشهد اضافه کرد: دومین ماموریت بودجه 1401شهرداری؛ برون رفت از شرایط فعلی است، همچنین انطباق با گذاره‌های چشم اندازی نوزده گانه و چرخش‌های تحول آفرین هجده گانه ازراهبردهای اصلی بودجه سال آینده است.

ارجائی ضمن اشاره به اینکه در ابتدای دوره، براساس رهیافت‌های شورای شهر نوزده گذاره چشم‌اندازی و هجده چرخش تحول آفرین به بدنه کارشناس و بصیر شهرداری ابلاغ شده است، گفت: حضور و درک گذاره‌ها و تحول ها را در بودجه سال 1401 شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی از شعارهای محوری اعضای محترم شورا در دوره ششم تحول در توزیع امکانات، فرصت‌ها و عدالت محوری بود که برای تحقق آن در بودجه سال 1401 ریل گذاری خوبی انجام شده است، افزود: امیدوارم باتصویب شورای شهر بتوانیم نواحی کمتر توسعه یافته شهر را با سرعت بیشتری به متن نزدیک کنیم.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های جاری با بهره‌وری و اتخاذ روش‌های نو آورانه راهبرد دیگر بودجه سال آینده شهرداری مشهد است، خاطرنشان کرد: اگر با شیب کنونی به سمت بودجه 1401 حرکت می‌کردیم، طی یک یا دو سال آینده تمامی درآمدهای اصلی شهرداری صرف هزینه های جاری می‌شد و شهرداری از یک بنگاه عمرانی، اقتصادی تبدیل به یک نهاد هزینه‌ای برای شهر مشهد می‌شد.

 

ارجائی گفت: یکی ازچالش‌های اساسی در ابر سازمان‌هایی مانند شهرداری سهم بالای اعتبارات هزینه‌ای از درآمدهای پایدار است که در اصل آنها را تبدیل به یک دستگاه هزینه‌بر برای مردم می‌کند اما امروز با افتخار می‌گویم که با تلاش همکارانم در شهرداری و تصویب شورای شهر این روند متوقف شده است و در بوجه 1401 شاهد کاهش چشمگیر رشد اعتبارات هزینه‌ای هستیم و امیدواریم در چهار سال آینده به جایی برسیم که بیشتر اعتبارات هزینه‌ای شهرداری از منابع پایدار تامین شود و هزینه‌های اصلی توسعه شهر را توسط مردم پرداخت کنیم.

 

همکاری ویژه بدنه کارشناسی در تدوین بودجه 1401

وی افزود: استفاده از روش‌ها و ابزارهای متنوع تامین مالی و تلاش برای پرداخت بدهی‌های بانکی و پیمانکاران از رویکردهای مهم بودجه 1401 است، ابزارهای زیادی در کشور برای تامین مالی وجود دارد که شهرداری‌ها از خیلی از آنها محروم هستند، خوشبختانه بدنه توانمند کارشناسی شهرداری مشهد که از آنها غافل بودیم، توانایی استخدام این ابزارها را دارد.

شهردارمشهد به افزایش اختیارات مدیران صف و تمرکززدایی از ستاد به عنوان رویکرد بعدی بودجه سال آینده شهرداری اشاره و اظهارکرد: سازمان عریض و طویلی مانند شهرداری که هم پهن پیکر است و هم تعدد ماموریت دارد اگر به لایه‌های پایین تفویض اختیار نشود زمان انجام فعالیت‌ها طولانی خواهد شد.

ارجائی گفت: طی چند ماه گذشته شاهد پرونده‌هایی برای تصمیم گیری در شورای عالی بودیم که 20سال ازگشایش این پرونده‌ها گذشته بود، در حالی‌که ظرف 20 دقیقه برای این پرونده در شورای عالی تصمیم گیری شد، چرا باید روند کار چنین طولانی شود؟ چرا مدیران صف نباید امکان و اختیار تصمیم گیری داشته باشند؟ چرا شوراها و کمیته‌های متعدد زمان مردم را برای تصمیم‌گیری مطلوب‌شان تلف می کنند؟ چرا نباید به جای یک شهردار 14 شهردار درخدمت مردم داشت؟

وی با بیان اینکه برهمین اساس کوتاه تر شدن روند تصمیم تا اجرا یکی از رویکردهای بودجه سال 1401 است، خاطرنشان کرد: از شورای اسلامی شهر درخواست می‌کنم به این مهم نیز در بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری توجه داشته باشند.

شهردارمشهد ادامه داد: شفافیت بخشی به بودجه، هوشمند سازی، اهتمام به انضباط مالی وارتقاء پاسخگویی رویکردهای نمایان بودجه 1401 شهرداری است.

ارجائی با بیان اینکه امیدواریم درلایحه بودجه 1401 تعداد زیادی از فرایندها را برون سپاری و مردم سپاری کنیم، اظهارکرد: امید داریم با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، مراجعه مردم به بخش‌های مختلف شهرداری کاهش پیدا کند.

 

تدوین بودجه 1401 بر اساس وضعیت کنونی کشور

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی کشور برای همگان مشخص است، افزود: از یک سو فشارهای استکبار جهانی به ویژه در عرصه‌های اقتصادی چند سالی است بر کشور ما سایه افکنده و متاسفانه اقتصاد ما را تحت تاثیر قرارداده است. از سوی دیگر سیاست‌های غلط اجرایی مخصوصا در دوره‌های مدیریتی گذشته در سطح کلان و منطقه‌ای باعث تشدید اثرات تحریم‌ها درون کشور شده است و مردم در فشارها و تکانه‌های شدید اقتصادی روزگار سر می کنند.

شهردارمشهد بیان کرد: با توجه به همین موضوع، یکی از شرایط حاکم بر بودجه 1401 شهرداری، فشارها و محدودیت‌های اقتصادی است که عمدتا منشاء بین‌المللی، ملی و تا حدودی شهری و استانی داشته است.

ارجائی ضمن اشاره به لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نشست شهرداران کلانشهرها، همچنین جلسه‌ای که با شهردار تهران در مشهد داشتیم و البته جلسات دیگری که با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزرا، روسای کمیسیون‌ها و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزارشده است؛ به این نکته تاکید کرده‌ایم که بودجه 1401 دولت به نفع مدیریت شهری درعرصه کلان کشور نیست.

 

وی با بیان اینکه امروز خوشحالیم که با حمایت شخص رئیس جمهور، مدیریت عالمانه معاون اول رئیس جمهور و همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی لایحه به سمت توازن بیشتر و به نفع مردم در حرکت است، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته با معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از شهرداران دیگر کلانشهرهای کشور داشتیم، توافقات خوبی در این زمینه انجام شد که امیدواریم این تبعات کاهش پیدا کند اما همچنان این تبعات یکی از مسائل غیر قابل پیش بینی در بودجه شهرداری است.

شهردار مشهد ادامه داد: افزایش نرخ تورم و حذف ارز ترجیحی یکی دیگر از نگرانی‌های مدیریت شهری در افزایش بسیار زیاد هزینه نگهداری شهر در سال آینده است.

 

نگرانی‌های موجود در تدوین بودجه 1401 شهرداری

 

ارجائی همچنین به کاهش شدید منابع ناشی از تصویب طرح‌های بالادستی به ویژه حوزه‌های درآمدی شهر به‌عنوان یکی از جدی‌ترین نگرانی‌ها اشاره و اظهارکرد: امیدوارم با پیگیری‌های اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه استاندار خراسان رضوی شاهد تغییر این طرح‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: باید بگوییم در سال 1401 از یک طرف سختگیری طرح‌های تفضیلی ابلاغی و از یک طرف وارد شدن عرصه مسکن به رکود باعث مهاجرت بیشتر سرمایه گذاران از مشهد خواهد شد، این نکته در جلسات که با سرمایه گذاران داشتیم بارها تکرارشده است و موضوعی است که بودجه شهرداری و نهادهای خدماتی در سطح شهر را تهدید می کند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه رشد هزینه نگهداری شهر ناشی از توسعه فضاهای خدماتی نکته دیگری است که به بودجه سال آینده شهرداری فشار وارد می‌کند، تصریح کرد: هر بوستانی که افتتاح یا هرخیابانی که بازگشایی می‌شود و در مجموع هر پروژه ای که در شهر اجرا می‌شود یک هزینه اولیه دارد و یک هزینه نگهداری، یعنی با اتمام پروژه تازه کارآغاز می‌شود؛ به طور مثال؛ هزینه نگهداری یک پارک طی چند سال بیشتر از هزینه احداث آن می‌شود به ویژه اگر نیمه تمام افتتاح شده باشد.

ارجائی افزود: همچنین سر رسید شدن بخشی از بدهی‌های بانکی مدیریت شهری نکته دیگری است که بر بودجه سال 1401 سایه افکنده است.

وی درادامه به ویژگی های بودجه سال آینده شهرداری اشاره و اظهارکرد: تمام تلاش ما در بودجه سال آینده این بوده است که نظام تعیین عوارض و تعرفه خدمات براساس هزینه تمام شده باشد، همچنین در کنار آن افزایش سهم درآمدهای پایدار در کل بودجه نیز به وضوح پیدا است.

شهردار مشهد اضافه کرد: منطقه و محله محوری و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام به صورت کامل، متوقف کردن پروژه‌های فاقد مطالعه و فاقد ارزش بنیادین یا اتمام پروژه‌ها و تصمیم گیری در خصوص روند ادامه پروژه ها از دیگر ویژگی‌های بودجه سال 1401 است.

ارجائی تصریح کرد: برهمین اساس هیچ پروژه نیمه تمام و آغاز شده‌ای نیست مگر اینکه تعیین تکلیف شده باشد، اگر ضعف در مطالعه داشته برای بازنگری، اگر ضعف در تعیین هزینه داشته برای اصلاح و اگر جزو اولویت‌های شهر بوده جهت تکمیل ابلاغ شده است.

 

صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، اولویت تدوین بودجه 1401

وی با بیان اینکه اعمال صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی مدیریت شهری از دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده است، خاطرنشان کرد: توجه ویژه به پروژه‌های توسعه‌ای مناطق کم برخوردار شهر طبق تاکید شورای اسلامی شهر مشهد و نماینده ولی فقیه در استان نیز از دیگر نقاط برجسته بودجه 1401 شهرداری است.

 

شهردار مشهد گفت: امیدواریم بتوانیم با تقدیم این بودجه به شورای اسلامی شهر و کسب این اجازه که تخصیص پروژه‌های عمرانی مناطق حاشیه‌ای را به‌ صورت صد در صد لحاظ کنیم تا مقداری از فاصله حاشیه با متن را کاهش دهیم .

ارجائی افزود: رعایت الگوی اولویت‌بندی برنامه‌ها عملیات‌ها و خدمات در توزیع بهینه منابع، توجه ویژه به زیرساخت‌های مرتبط با سلامت، ورزش و نشاط بانوان، ویژگی شاخص بودجه سال 1401 شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم با رقم‌هایی که در بودجه برای بانوان که نه تنها بیش از نیمی از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، بلکه بسیار تاثیرگذار هستند بخشی از کمبودها را جبران کنیم، اظهارکرد: لذا در بخش ورزش، سلامت و ورزش بانوان به خصوص زیرساخت‌های نشاط آور به صورت ویژه ورود پیدا خواهیم کرد.

شهردارمشهد همچنین به توجه ویژه به مناسب سازی فضاهای شهری، ورزش، نشاط و سرگرمی برای افراد دارای نیازهای خاص و معلولان اشاره و خاطرنشان کرد: به ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه‌ها نیز در بودجه سال آینده توجه خاصی داشته‌ایم.

ارجائی اضافه کرد: تمر کز بر تحقق حداکثری منابع بودجه سال آینده و ارتباط دادن پروژه‌های عمرانی به منابع پایدار و جداشدن از منابع مبهم، از دیگر ویژگی‌های بودجه 1401 شهرداری مشهد است.

وی گفت: نگرش‌های ویژه به برش‌هایی موضوعی مانند بازآفرینی شهری، شهرمهربان، مسائل زیست‌محیطی از جمله کاهش آلودگی هوا، ایمنی و انظباط ترافیکی ویژگی‌های دیگری است که مورد توجه قرارداشته است.

 

تمرکز بر بازپرداخت از سرفصل‌های اصلی بودجه 1401

 

شهردار مشهد افزود: تمرکز بر بازپرداخت بدهی‌ها هم به پیمانکاران و هم به بانک‌ها و تعیین تکلیف تمامی طلبکاران از شهرداری از سرفصل‌های اصلی بودجه 1401 است.

ارجائی ادامه داد: نگاه ویژه به ایجاد و توسعه منابع درآمدی و تنوع بخشی به روش‌های تامین مالی از مسائلی است که در بودجه سال آینده به آن توجه شده است و از اعضای شورای شهر درخواست داریم که کمک کنند تا بتوانیم به عرصه‌های جدید ورود پیدا کنیم.

وی درادامه به مبالغ و اعداد لایحه بودجه 1401شهرداری مشهد اشاره و اظهارکرد: در مجموع بودجه سال آینده شهرداری در حوزه منابع و مصارف 26هزار و 174 میلیارد تومان است.

شهردار مشهد افزود: سهم درآمدهای عمومی در بودجه سال آینده بالغ بر 11هزارمیلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های مالی بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان، خالص منابع سازمان‌ها و شرکت‌ها بالغ بر یک هزار میلیارد تومان و مازاد منابع بر مصارف دوره‌های قبل انتقالی از سال گذشته بالغ بر دوهزار میلیارد تومان است.

ارجائی با بیان اینکه دو نکته در لایحه بودجه حائز اهمیت است، بیان کرد: در حوزه درآمدهای عمومی توجه ویژه به درآمدهای پایدار شده است و امیدواریم بیش از 9هزار میلیارد تومان از سهم 11 هزار میلیارد تومانی درآمدهای عمومی از منابع پایدار درآمدی باشد .

وی اضافه کرد: در حوزه مصارف نیز حدود 9 هزار میلیارد تومان تملک دارایی های سرمایه‌ای به عنوان منبع درآمدی و حدود 9 هزار میلیارد تومان نیز سهم تملک دارایی‌های مالی خواهد شد.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه امیدواریم سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال 1401 به 46 درصد برسد؛ گفت: یکی ازموضوعاتی که امروز بدنه بودجه‌ریزی شهرداری‌ها را اذیت می‌کند و همواره هم مورد سوال دلسوزان بوده، سهم درآمدهای پایدار از بودجه است، با توجه به این موضوع خوشحال هستم که بگویم سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال آینده 10 درصد بیشتر از سایر شهرها است، یعنی شهرداری مشهد، پیشرو در افزایش سهم درآمدهای پایداراست.

 

70 درصد از بودجه سال آینده مربوط به عملیات عمرانی است

 

ارجائی افزود: با افتخار عرض می‌کنم که نزدیک 70درصد از بودجه سال آینده شهرداری مشهد مربوط به عملیات عمرانی است و دوره ششم مدیریت شهری با حمایت شورای اسلامی شهر به صورت چشمگیر هزینه‌های اداره شهر را کاهش و اعتبارات عمرانی را افزایش داده است.

 

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی در هزینه‌ها یکی از نکات قابل ملاحظه بودجه مرحله اول از دوره ششم مدیریت شهری است، اظهارکرد: براساس رشد تورمی، پیش‌بینی می‌شد که تورم 28 درصد رشد داشته باشد، اما خوشبختانه با ظرافت‌ها و تلاش‌هایی که همکارانم در بودجه لحاظ کردند، شاهد افزایش تنها 13 درصد تورم هستیم که مربوط به هزینه‌های جاری است، درمقابل صرفه جویی 15 درصدی برمبنای نوآوری و بهره‌وری را نیز شاهد هستیم که امیدوارم با حمایت شورای اسلامی شهر بتوانیم آن را محقق کنیم.

 

شهردار مشهد افزود: از تمامی مدیران، کارشناسان و بدنه 30 هزار نفری شهرداری درخواست می کنم تا برای تحقق این صرفه جویی تلاش کنند زیرا این صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری نیازمند اقدامی جهادی و رفتار عالمانه تمامی همکارانم در شهرداری دارد.

 

ارجائی ادامه داد: این میزان صرفه‌جویی در حالی درنظر گرفته شده است که هیچگونه کاهشی در میزان دستمزد و رفاهیات نداشته‌ایم، اما می‌توانیم با کمک همکارانم شهر را ارزانتر اداره کرده و در مقابل پروژه‌های عمرانی بیشتری را اجرایی کنیم.

 

توجه به مسائل فرهنگی، اولویت دوم تدوین بودجه 1401

 

وی ضمن اشاره به اینکه به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف نیز در بودجه توجه شده است، اظهارکرد: بیش از هزار و 100 میلیارد تومان برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در بودجه سال آینده اعتبار پیش بینی شده است.

 

شهردارمشهد تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی و ترویج اخلاق اجتماعی 43 درصد، سلامت و نشاط اجتماعی 38 درصد، زیباسازی شهر امام رضا(ع) هفت درصد و هویت شهری و ترویج فرهنگ رضوی 11 درصد از این مبلغ اختصاص یافته است.

 

ارجائی ادامه داد: در مجموع 11 درصد از کل اعتبارات جاری و چهار درصد از اعتبارات عمرانی به حوزه اقدامات فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده شده است.

 

وی به سهم مستقیم پروژه‌های عمرانی در توسعه نواحی کم برخوردار و حاشیه‌ای اشاره و اظهارکرد: در مجموع 38 درصد از پروژه‌های عمرانی به مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار اختصاص یافته است.

 

شهردارمشهد گفت: تمامی پروژه‌های عمرانی براساس نقشه‌های جی. آی. اس، مکان‌یابی شده‌اند و کنترل پروژه هوشمند روی آنها وجود خواهد داشت.

 

ارجائی همچنین به پروژه‌های شاخص در بودجه سال 1401 شهرداری مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: احداث و تجهیز خطوط ریلی، توجه ویژه به شریان حیاتی قطارشهری در حمل ونقل عمومی، پروژه‌های سرمایه گذاری در زیرساخت‌های زیارتی و گردشگری، احداث و تجهیز معابر شریانی و اصلی، تملک املاک مورد نیاز شبکه معابر و پروژه‌های شهری، اجرای پروژه‌های محلات هدف بازآفرینی، تجهیز و احداث بوستان‌های محلی و شهری بخشی از سرفصل‌های اعتبارات عمرانی است.

 

وی ادامه داد: همچنین توسعه زیرساخت ها و نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی، احداث و بهسازی مسیل‌ها و کانال‌های شهری، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح سواره‌رو، احداث و تجهیز مراکز فرهنگی، پیاده روسازی و تامین تقاطع‌های غیرهمسطح عابر پیاده، طراحی و اجرای سرویس‌های شهر هوشمند، جداسازی آب شرب از آب خام، خرید ناوگان و احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تامین پارکینگ‌های عمومی از دیگر سرفصل‌های اصلی حوزه عمرانی بودجه سال 1401 خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار