کد خبر: ۱۹۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
«تجارت آنلاین» اظهارات تازه بهارستان‌نشینان درباره حذف ارز ترجیحی را بررسی کرد
اظهارات تازه نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که بخشی از بهارستان‌نشینان نسبت به حذف ارز ترجیحی دچار تردید هستند و بعضا مخالفت خود به کنار گذاشتن یکباره آن را به صراحت اعلام کرده‌اند.

بهارستان در پیچ ارز ۴۲۰۰

گروه اقتصاد کلان: اظهارات تازه نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که بخشی از بهارستان‌نشینان نسبت به حذف ارز ترجیحی دچار تردید هستند و بعضا مخالفت خود به کنار گذاشتن یکباره آن را به صراحت اعلام کرده‌اند.
به گزارش «تجارت آنلاین»، در همین راستا رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی اخیر خود هم اعلام کرد که حذف 4200 تومانی نباید به سفره مردم آسیب بزند و زمانی این ارز حذف می‌شود که اجماع نظری بین مجلس و دولت ایجاد شود. ضمن آنکه برای اقلامی مانند نان و دارو این ارز حذف نمی‌شود. در عین حال صداهایی که از مجلس به گوش می‌رسد حاکی از رویکرد محافظه‌کارانه بخشی از نمایندگان نسبت به حذف این سیاست ارزی دارد. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکر شفاهی‌اش از حذف ارز ترجیحی، بیکاری جوانان، رها شدن بازار سرمایه و امهال نشدن وام‌های کشاورزان انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، علی رضایی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از حذف ارز ترجیحی انتقاد کرد و گفت: زیرساخت های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور فراهم نیست. تبعات این موضوع موجب نگرانی طبقات ضعیف جامعه خواهد شد.
این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس نسبت به بیکاری جوانان انتقاد کرد و از مسئولان خواست در این خصوص اقدام عاجل کنند. نماینده مردم کنگاور و صحنه و هرسین درباره وضعیت بازار سرمایه در مجلس خطاب به رئیس جمهور، گفت: شما قول دادید حل مشکل بورس در اولویت کاری قرار بگیرد اکنون شاهد هستیم با رها کردن بورس سرمایه و اعتماد اجتماعی از دست می‌رود. این عضو کمیسیون اقتصادی در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی گفت: چرا با توجه به شرایط خشکسالی و سرمازدگی وام‌های کشاورزان را امهال نمی‌کنید و اسناد آن‌ها را به اجرا می‌گذارید؟ این موضوع موجب نگرانی سربازان تولید کشور شده است. نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی در این شرایط بسیار مشکل بوده و اگر استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، با مشکل مواجه می شویم. رسول فرخی میکال در جلسه علنی روز گذشته (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود بیان کرد: در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گیلان هستیم، با توجه به اینکه در طول بیش از ۴۰ سال گذشته اعتبارات مناسبی به استان گیلان تخصیص داده نشده و بودجه مردم استان گیلان همواره استانی محاسبه شده، اما هزینه های مردم ملی است، انتظار مردم منطقه این است که به این موضوع توجه کرده و همچنین برای مشکلات بزرگ استان از جمله پسماند، راه های اصلی و روستایی و وضعیت اراضی کشاورزی چاره اندیشی کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی در این شرایط بسیار مشکل بوده و اگر استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، با مشکل مواجه می شویم. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه باید ساماندهی حقوق کارکنان دولتی، قراردادی و خرید خدمتی در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد: جاده های حوزه انتخابیه بنده پس از گذشت ۲۰ سال تکمیل نشده که باید مورد توجه قرار گیرد. یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حذف ارز ترجیحی را جراحی بزرگ اقتصادی دانست و در عین حال گفت که این کار با در نظر گرفتن خط قرمز معیشت مردم توسط مجلس برطرف می شود. به گزارش ایسنا، احسان ارکانی در جلسه علنی روز گذشته ضمن ابراز امیدواری از حل مشکل همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه ۱۴۰۱ در تذکری به وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی، گفت: علت بی توجهی و سهل انگاری استاندار در خصوص بازدید میدانی از شهرستان های استان به ویژه شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان بعد از گذشت چهار ماه از آغاز به کارش چیست؟ وی همچنین در تذکر دیگری به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تعیین تکلیف نیروهای صندوق بیمه کشاورزی و حل مشکلات آن ها شد. ارکانی با اشاره به عزم دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی جراحی بزرگ اقتصادی است و با در نظر گرفتن خط قرمز معیشت مردم توسط مجلس این نگرانی مردم برطرف می شود.
پیش از این هم محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ، درخصوص نظر دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، گفته بود: من با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور جدی مخالفم چون فکر می‌کنم آسیب‌دیدگان اصلی این سیاست که به دنبال ضعف نظارت دولت و مجلس دارد اتفاق می‌افتد، مردم هستند و هزینه‌ها و پیامدهای آن را نیز مردم باید تحمل کنند. وی افزود: ما در صورتی می‌توانیم بگوییم که با حذف این یارانه‌ها به مردم فشار وارد نخواهد شد که مردم حس نکنند ارز حذف شده است، آیا الان در داروخانه‌ها، نهاده‌های دامی و در قیمت مرغ و تخم‌مرغ مردم حس نکردند که ارز حذف شده است؟ بندپی درباره راهکار اجرای این طرح، تصریح کرده بود: اگر دولت سازوکاری را به کار بگیرد که در بخش دارو چه آن دسته از داروهایی که تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر هستند و یا داروهایی که خارج از پوشش خدمات سازمان‌های بیمه‌گر ما به مردم ارائه می‌شود، تغییری نکند؛ می‌توانیم بگوییم که حذف این ارز پیشگیری از رانت بوده نه فشار به مردم. اما الان با سازوکاری که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است، قطعا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی و داروها باعث فشار مجدد و مضاعف به مردم خواهد شد.
در مجموع به نظر می‌رسد که مجلس هنوز به جمع‌بندی نهایی در مورد حذف ارز ترجیحی نرسیده است و نسبت به عواقب حذف آن در سفره مردم نگرانی‌هایی را دارد که باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تصمیمی از سوی دولت و مجلس اتخاذ می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار