کد خبر: ۱۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
معاون وزیر نفت با تشریح برنامه‌های افزایش تولید گاز در سال جاری و افتتاح رسمی 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی، قیمت نفت طی ماه های آتی را 40 الی 45 دلار پیش بینی کرد و ضمن اشاره به اینکه نباید دچار این محاسبه نادرست شویم که به دلیل پایین بودن قیمت جایگاه و سهم خود را در بازار به دست نیاوریم، از مذاکره با هندی‌ها برای ورود به میدان فرزاد "ب" و ابراز تمایل کشورهای دیگر برای توسعه میادین نفتی خبر داد و گفت: میزان نفت روی آب کمتر از 10 میلیون بشکه است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا، رکن الدین جوادی، درباره افزایش ظرفیت تولید میادین نفتی فلات قاره، اظهار کرد:میزان ذخایر میادین شرکت نفت فلات قاره 100 میلیارد بشکه است و راه هایی در دنیای امروز وجود دارد که با سرمایه گذاری بتوان تولید بیشتر از این میادین را محقق کرد.
 
وی درباره سهم این میادین در میزان تولید در دوران پساتحریم تصریح کرد:100 میلیارد بشکه ذخایر نفتی فلات قاره معادل 15 درصد کل ذخایر نفتی کشور است و اگر بتوانیم ضریب بازیافت را به میزان یک درصد افزایش دهیم یک میلیارد بشکه به تولید اضافه خواهد شد، بنابراین فکر می‌کنم با برنامه ریزی درست می توانیم ظرفیت تولید فعلی را که کمتر از 500 هزار بشکه است به حدود 800 هزار بشکه برسانیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه درباره وضعیت پایانه‌های نفتی خارگ برای دوران پسا تحریم، گفت:آمادگی کامل وجود دارد و عمده بازسازی‌ها انجام شده همچنین این آمادگی وجود دارد که ظرفیت به میزان پیش از تحریم برسد.
 
جزییات برنامه افزایش تولید گاز در سال جاری
 
معاون وزیر نفت درباره میزان افزایش تولید گاز در سال جاری با وارد مدار شدن فازهای پارس جنوبی خاطرنشان کرد:امیدواریم تا پایان مهرماه با کامل شدن ظرفیت فازهای 15 و 16 تا اواسط مهرماه، مراسم افتتاح رسمی با حضور رییس جمهور برگزار شود و همچنین برنامه داریم همین اتفاق را اواخر بهمن یا اوایل اسفند برای فازهای 17 و 18 تکرار کنیم.
 
وی ادامه داد:همچنین در سال جاری یک ترین از فاز 19 و یک ترین از فازهای 20و21 قبل از پایان سال وارد مدار می‌شود.
 
فقط ورود نفت ایران به بازار تعیین کننده قیمت نیست
 
جوادی که در حاشیه مراسم سی و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی بهرگان، در جمع خبرنگاران سخن می گفت، درباره افزایش تولید نفت به میزان 500 هزار بشکه بلافاصله پس از لغو تحریم ها، با توجه به سقوط قیمت نفت چه برنامه‌ای برای ورود به بازار و فروش نفت دارید؟ اظهار کرد: دوبحث موازی داریم یکی روند قیمت نفت که چه ما به میزان تولید قبل باز گردیم و چه باز نگردیم افت قیمت نفت محتمل است چرا که در شرایط فعلی عرضه بیشتر از تقاضا است از سوی دیگر هم پیش بینی بحران‌های اقتصادی در برخی کشورها از جمله چین که در حال رخ دادن است آثار و تبعاتی را بر تولید و مصرف انرژی در چین دارد که احتمال انتقال آن به کشورهای دیگر به دلیل نقش تعیین کننده چین در اقتصاد جهانی وجود دارد.
 
وی افزود: با توجه به این مسائل، قیمت موضوعی است که افزایش تولید یک میلیون بشکه ای یا بیشتر توسط ایران تعیین کننده قیمت نیست ما نباید دچار این محاسبه نادرست شویم که به دلیل پایین بودن قیمت جایگاه و سهم خود را در بازار به دست نیاوریم.
 
قیمت نفت بین 40 تا 45 دلار
 
معاون وزیر نفت در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از قیمت نفت در ماه‌های آتی چیست؟ گفت:نقل قول های متفاوتی در این زمینه وجود دارد و این نقل قول ها پیش فرض های متفاوتی نیز دارد چین اکنون در حال اتخاذ تمهیداتی است که بخشی از افت اقتصادی را با افزایش مصرف داخلی جبران کند، بنابراین نظریه‌های متفاوتی با توجه به زنجیره عرضه و تقاضا و مسائل مربوط به اقتصاد جهانی وجود دارد.
 
جوادی افزود:ارزیابی من این است که متوسط قیمت نفت کمتر از 40 الی 45 دلار نخواهد بود و اکنون قیمت صادراتی نفت ایران نیز در همین حدود است.
 
مذاکره با هندی ها برای ورود به میدان فرزاد ب
 
معاون وزیر نفت در ادامه در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت ورود هندی ها به میدان نفتی فرزاد ب ، تصریح کرد:مذاکره با هند از مدت‌ها قبل در جریان بوده و فراز و نشیب‌هایی را داشته و توقف این مذاکرات هم ناشی از توقف کار اکتشافی هندی‌ها در میدان فرزاد ب، به دلیل تحریم‌ها بوده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه اخیرا هندی‌ها ابراز تمایل کرده اند که دوباره وارد این پروژه شوند، ادامه داد:ما کماکان در مذاکره جدی هستیم، هندی ها پیشنهاد اولیه را داده‌اند که در حال بررسی است.
 
وی درباره واگذاری توسعه میادین به برخی کشورهای خارجی گفت:به جز میدان فرزاد ب که با هندی ها مذاکره انجام شده است قول هیچ میدانی را به شرکت های خارجی نداده‌ایم اما ابراز علاقه از سوی برخی کشورها مطرح شده است.
 
رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در تهران
 
جوادی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه سرانجام قراردادهای جدید نفتی در لندن رونمایی می شوند یا تهران؟ اظهار کرد: رونمایی اولیه از قراردادهای نفتی و معرفی پروژه‌ها در تهران انجام خواهد شد.
 
وی از احتمال برگزاری این کنفرانس در اواسط آبان ماه خبر داد و تصریح کرد: کنفرانس مکمل حدود دو ماه بعد از برگزاری کنفرانس در تهران، در لندن برگزار خواهد شد.
 
به گفته او این تصمیم به تازگی گرفته شده و هنوز وضعیت ثبت نام شرکت‌ها برای حضور در این کنفرانس مشخص نیست.
 
آغاز مذاکرات برای فروش 500 هزار بشکه نفت ایران
 
وی گفت:مذاکرات برای فروش افزایش 500 هزار بشکه ای تولید نفت بلافاصله پس از تحریم‌ها آغاز شده به طوری که کمتر از یک ماه پس از لغو تحریم‌ها میزان تولید افزایش خواهد یافت و فروش آن نیز محقق خواهد شد.
 
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال ایسنا درباره سرنوشت فاز 11 پارس جنوبی، تصریح کرد:در حال مذاکره برای واگذاری به منظور توسعه هستیم اما هنوز مذاکرات نهایی نشده و به محض نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.
 
نفت روی آب کمتر از 10 میلیون بشکه
 
جوادی درباره میزان نفت روی آب اظهار کرد:حجم نفت روی آب ایران کمتر از 10 میلیون بشکه است، در واقع زمانی که تقاضا کاهش می یابد تولیدکنندگان اقدام به ذخیره سازی نفت خود هم روی آب و هم خشکی می‌کنند تا مانور عملیاتی داشته باشند، این یک عرف است و ما هم مستثنی از این عرف نیستیم.
 
کاهش شدید سرمایه گذاری در صنعت نفت
 
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا با توجه به صفر شدن میزان سرمایه گذاری در حوزه نفت به سرمایه‌گذاری خارجی امید بسته‌اید؟ گفت:سرمایه گذاری در صنعت نفت به صفر نرسیده اما به شدت کاهش یافته است که علت آن مشکلات اقتصادی است.
 
به گفته او میزان سرمایه گذاری در پایان برنامه پنجم توسعه اعلام خواهد شد.
 
وی درباره نارضایتی برخی از کارکنان صنعت نفت افزود:هیچ تغییر وضعیتی در پرداخت کارکنان که طبق ضوابط اقماری انجام می دادند، نداشتیم،اما اتفاقاتی افتاده بود که بعضی‌ها سازمان کارشان اقماری نبوده ولی کار اقماری می‌کردند که با اصلاح دستورالعمل‌های اخیر دچار تغییر شدند ولی آنهایی که طبق ضوابط سازمانی، اقماری بودند کماکان اقماری هستند و دریافت های قبلی را کماکان خواهند داشت.
برچسب ها: مذاکرات ، هندی ، توسعه
نام:
ایمیل:
* نظر: