کد خبر: ۱۹۹۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
بازار خودروهاي داخلي همچنان در كف
به روزهاي آخر تابستان نزديك مي‌شويم. پاییز در حال آغاز شدن است و بازار خودرو همچنان در رکود بسر می‌برد.
به گزارش روزنامه تجارت، اين روزها کمتر فردی در بازار تمایل به خرید خودرو دارد. هر سال در فصل تابستان، سفرهای تابستانی بهانه‌ای بوده تا بازار خرید و فروش خودرو داغ باشد، اما امسال ديگر خبري از رونق سال‌هاي قبل نيست. تابستان امسال ركود حرف اول و آخر را در بازار خودرو مي‌زند و با سال‌های گذشته متفاوت است. طي ماه‌هاي گذشته خودروسازان با کمبود فروش محصولات خود روبه رو شده‌اند. این روزها بسياري از نمایشگاه‌داران برای حفظ ویترین مغازه‌های خود با یکدیگر به معامله می‌پردازند تا لااقل از این طریق بتوانند با نمایش خودروهای متنوع تا حدودی توجه مشتریان را جلب کنند اما این امر هم تاکنون نتوانسته رغبت خریداران را به دنبال داشته باشد.
در همين حال نوری یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت فعلی بازار خودرو می‌گوید: بازار خودروهای داخلی خیلی خراب است و خودروسازان تمایلی به کاهش قیمت ندارند همین موضوع باعث شده تا مردم تا حدی از دست خرید بکشند. وی با بیان اینکه رکود بازار باعث شده کاهش قیمت خودروهای داخلی زیاد نباشد، افزود: این موضوع بر خرید و فروش خودروهای وارداتی هم تأثیر گذاشته به نحوی که برخی از ماشین‌بازها هم شرایط بازار را برای خرید خودرو مناسب نمی‌بینند. فروشنده دیگری هم در همین ارتباط با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی خودروهای چینی با شرایط خوب اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، اضافه کرد: وضعیت فروش خودروهای چینی در مقایسه با داخلی‌ها بهتر است اما روی هم رفته امروز مردم در بازار بیشتر فروشنده هستند تا خریدار. وی تصریح کرد: خرید و فروش خودروهای دست دوم هم کم شده است و این موضوع در کنار عدم اقدام جدی مسئولین در مدیریت بازار خودرو  فروشندگان و خریداران را در مورد آینده بازار با ابهاماتی روبه رو ساخته است.
از طرف ديگر به گفته بسياري از نمایشگاه‌داران خودرو، رکود هچنان در بازار پرسه می‌زند و مشتریان به دلایلی از جمله قیمت بالا و توان خرید پایین و امید به آینده، همچنان از خرید خودروهای تولید داخل سر باز می‌زنند.

قيمت خودروهاي مختلف در بازار
بررسي وضعيت بازار نشان مي‌دهد كه طي هفته‌هاي گذشته قیمت‌ها چندان تغییري نکرده و به اعتقاد برخی کارشناسان، تقریبا به کف رسیده است. آنطور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. همچنین مدل صندوقدار 206 نیز که تغییری در قیمت نداشته، 36 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می رسد.  از بازار پژو 405 نیز خبر می‌آید که خودرو مورد نظر قیمتی برابر با 30 میلیون و 100 هزار تومان دارد و این موضوع از ثبات قیمتی 405 حکایت می کند. همچنین سمند در مدل ال ایکس نیز دقیقا همین قیمت را دارد و پژوپارس نیز که افت و خیز قیمتی خاصی نداشته، هم‌اکنون با 35 میلیون و 700 هزار تومان قابل خرید است. رانا اما در بازار با افزایش قیمتی 200 هزار تومانی مواجه و هم‌اکنون برای خرید ان باید 32 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرد. دنا نیز در حال حاضر 42 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رود تا قیمت کارخانه و بازار آن یکی باشد. در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، 24 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای خرید مدل 132 پراید هم باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد. قیمت پراید 111 نیز همچنان 20 میلیون و 300 هزار تومان است و پراید 131 هم 20 میلیون تومان به فروش می‌رود. هیچ کدام از پرایدها تغییر قیمتی خاصی در هفته‌ای که گذشت، نداشته‌اند. در همين حال اما فعالان بازار از تداوم کاهش قیمت تندر-90 نیز صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، پارس تندر قیمتی برابر با 39 میلیون و 300 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت 200 هزار تومانی آن حکایت می‌کند. از سوی دیگر، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 47 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودرو مورد نظر نیز 200 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است.

مذاکرات اميدواركننده مجلس با خودروسازان
در همين حال خان محمدی خرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثير همکاری خودروسازان داخلی با خارجی، گفت: برای همکاری با خودروسازهای خارجی باید در کل بسته‌های پیشنهادی این صنعت مشارکت داشته باشیم و به مونتاژکاری اکتفا نکنیم. وی در ادامه با اشاره به مشارکت خودروسازهای داخلی با خارجی در تکنولوژی، بورس فناوری، خط تولید و کیفیت تأکید کرد: در هر صنعتی که مشارکت داخلی و خارجی پایاپای نبوده، چه در اقتصاد و چه در کالاهای تجاری همواره با گذر زمان کشورهای دارای دانش کم بازنده میدان بوده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: در همکاری با خارجی‌ها باید در محصولی مشارکت و تولید کنیم که قابلیت صادرات به دیگر کشورهای دنیا را داشته باشد و نباید خودروسازان و دیگر صنعت‌گران در خصوص همکاری با خارجی‌ها به مصرف داخل اکتفاء کنند.
وی همچنين خبر از اقدامات کمیسیون صنایع و معادن داد و گفت: طی چند روز آتی جلسات متعددی با وزارت صنعت، معدن و خودروسازان داشتیم و اخیرا هم با وزیر صنایع و مدیرعامل ایران خودرو گفتگویی صورت گرفت و امیدواریم در این مذاکرات به یک جمع‌بندی قابل قبولی برسیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن اولویت مجلس را نگاه به توان داخلی برشمرد و گفت: نگاه نمایندگان مجلس در همه صنایع و به خصوص صنعت خودروسازی به توان متخصصن داخلی بوده و هست و همواره نگاه به تکنولوژی روز جهان مورد تأکید این کمیسیون است. خان محمدی خرمی با اشاره به فراهم نکردن بازار داخلی برای شرکت‌های خارجی اظهار داشت: در مقوله‌ی مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی باید متذکر شد که متخصصان داخلی را باید در مقابل متخصصان خارجی قرار بدهیم تا انتقال تجربه صورت گیرد تا زمینه بازار داخلی برای خارجی‌ها بسته شود.

خودروسازان به مردم بدهکارند
از طرف ديگر يك عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مي‌گويد: خودروسازان به دلیل کیفیت پایین و عدم تناسب قیمت با کیفیت محصولاتشان به مردم بدهکار هستند. امرالله امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کیفیت حلقه مفقوده صنعت خودروی ایران در تاریخ فعالیت این صنعت است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل بی‌توجهی خودروسازان به کیفیت محصولات تولیدی، سیاسی بودن این صنعت است، خاطرنشان کرد: در این شرایط مدیر بنگاه تولیدی نمی‌تواند اولویت‌ها را به درستی تشخیص دهد یا اگر هم بتواند به دلیل فشارهای بیرونی قادر به تصمیم‌گیری درست نیست.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عنوان مثال چند سال پیش و در دوره‌ای که فروش خودرو در کشور بالا بود، خودروسازان به جای آنکه درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت کنند به دلیل برخی فشارها اقدام به ایجاد سایت‌های تولیدی زیان‌ده در داخل و خارج کشور کردند. وی افزود: از آن سو نیز انحصاری بودن بازار خودرو باعث کرختی و تنبلی خودروسازان شد به‌گونه‌ای که خودروسازان هر چه تولید می‌کردند مردم می‌خریدند و به همین دلیل آنها انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید نداشتند.
 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: بنابراین در شرایط جدید و با لغو تحریمها، مدیران فعلی شرکتهای خودروسازی باید از گذشته پند گرفته و اولویت خود را جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و تولید محصولات جدید، با کیفیت و با قیمت مناسب قرار دهند. امینی با بیان اینکه در حال حاضر تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: در این زمینه دولت باید با انجام برخی اصلاحات شرایط را برای کاهش هزینه‌های تولید در شرکت‌های خودروسازی فراهم کند تا تناسب بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی ایجاد شود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رزمنده دوران دفاع مقدس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
0
تا کیفیت افزایش پیدا نکند وقیمت کاهش نداشته باشد مردم خودرو بی کیفیت نمی خرند حال داخلی یا وارداتی باشد. دل مردم ادست این خودروسازان پر خون است. قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند مثل نفت که از 100دلار آمده به 45دلار.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار