کد خبر: ۲۰۰۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
گزارش "تجارت" از چالش خودروسازان با کمپین"خرید خودروی صفر ممنوع"
"پراید سه میلیون و پانصد هزار تومان، پژو 405 سال شش میلیون تومان ، سمند سورن شش میلیون و هشتصد هزارش تومان، ال نود هفت میلیون و ششصد میلیون، سایپا سه میلیون و هشتصد هزار تومان!" اینها تنها یک مشت کلمه و جمله بی معنی نیستند!
روزنامه تجارت- حسین خدنگ؛ این روزها تمام شبکه های اجتماعی پر است از انواع و اقسام خودروها و لیست قیمتهایی که بین کاربران دست به دست می شود و بنا به ادعای کاربران قیمت واقعی تمام شده تولید خودروهای داخلی است.شاهد مثال آنها هم ادعای فروش این خودروها در بازارهای خارجی به همین قیمتهاست و مدعی اند چون در بازارهای خارجی برخلاف ایران رقابت و تنوع محصولات وجود دارد خودروسازان ایرانی مجبورند با قیمتهای واقعی و چند برابر کمتر از قیمت خودروها در داخل این محصولات را به خارجی ها بفروشند. شاید حتی خوش بین ترین کاربران شبکه های اجتماعی پیش بینی نمی کردند کمپینی که این روزها "کمپین نخریدن خودروی صفر" خوانده می شود تا این حد دولتمردان و صنعت خودروسازی و نهادهای اقتصادی کشور را به چالش بکشاند.چالشی که در چند روز گذشته پای بسیاری از وزیر گرفته تا اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به ماجرا باز کرد و برای نخستین بار نقش شبکه های اجتماعی را  به عنوان نقشی تاثیر گذار در معادلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه به روشنی نشان داد.
کمپینی با ساز و کاری متفاوت و ویژه
به عقیده بسیاری از کاربران اجتماعی کمپین خرید خودرو صفر ممنوع، تا حدودی با دیگر موارد مشابه متفاوت‌تر ظاهر شده است. اشخاصی که این کمپین را راه‌اندازی نمودند، به جای استفاده از جملات تحریک کننده مانند "اگر شرف داری"،"اگر ایرانی هستی"،"ایرانی باش" و مواردی دیگر که به‌وفور در دیگر کمپین‌های اعتراضی به چشم می‌خورد و گاه جملات استفاده شده بسیار سخیف و بی‌معنی جلوه می‌نماید، صرفا بخشی از واکنش مسولان درباره ارزان شدن خودرو بعد از رفع تحریم‌ها را انعکاس داده‌اند، جمله‌هایی کوتاه که خواندن هر کدامش خواننده را به این نتیجه می‌رساند که بعضی از مسولان شرکت‌های خودروسازی داخل کشور با نگاهی تحقیرآمیز به خریداران نگاه می‌کنند. جملاتی که نگاه مشتری‌حقیری را به جای مشتری‌مداری نشان می‌دهد! عکس‌ها، نوشتار و پوسترهای منتشر شده در این کمپین به سادگی قابل فهم هستند. نیازی به دوباره خوانی جمله‌ها یا نگاه دقیق به جملات  نیست. عکس، نوشته‌ها و جملات مسولان مربوطه گویا است، از سویی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی با موضوعی روبرو شده که طی سال‌های گذشته بارها و بارها با آن درگیر بوده است. از ایستادن در صف نمایندگی خودرو، بحث کردن با کارکنان نمایندگی، شنیدن جمله: این قطعه را نداریم، بخشی از تجربه اشخاصی است که از خودروسازان داخلی ماشین خریدند ولی خدماتی به چشم ندیده‌اند.حمایت یا نقل خبرهای مربوط به این کمپین در روزنامه‌ها، چاپ کاریکاتورهایی که حق را به طرفداران کمپین می‌دهند، واکنش‌های تاحدودی عصبی بعضی از مدیران شرکت‌های خودروسازی بخش دیگری از همه‌گیر شدن حرکت اعتراضی اخیر است.
حرکتی که با اعلام خبری به نقل از رئیس سازمان مناطق آزاد که از وجود 80 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ یکی از شرکت‌های خودروساز خبر داد جانی تازه گرفت و با تایید ضمنی این خبر و اعلام وجود 110 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ دو شرکت خودروساز نشان داد آنچه از آن به عنوان "کمپین نخریدن خودروی صفر!" یاد می شود در جلب نظر کاربران و مشتریان موفقیتهایی چشمگیر داشته است.  
هرچند نعمت‌زاده، وزیر صنعت ، معدن و تجارت انباشت 80 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ شرکت‌های خودروساز را امری طبیعی عنوان می‌کند و معتقد است این رقم عجیب نیست و 80 هزار دستگاه خودرو به معنی تولید 15 روزه خودروسازان است اما کاربران این اعلام نظر وزیر را حرکتی در راستای کم اهمیت نشان دادن تاثیر این کمپین تعبیر کردند که در یکی دو هفته گذشته با اظهار نظر جنجالی خود در خصوص ضد انقلاب خواندن شرکت کنندگان در این کمپین جنجالی بزرگ آفرید. جنجالی که موضعگیری های شدید نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را در پی داشت.

اظهار نظر جنجالی وزیر و صف آرایی مجلس!
به عنوان نمونه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران با انتقاد از اظهارات اخیر نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کمپین «خرید ماشین صفر ممنوع!»، اظهار داشت: آقای نعمت‌زاده به جای اینگونه موضع‌گیری‌‌ها، کیفیت خودروها را درست کند و آنها را افزایش دهد. آقای نعمت‌زاده به جای عذرخواهی از مردم که روز به روز قیمت خودرو افزایش و کیفیت آن کاهش می‌یابد، اینگونه با آنان صحبت می‌کند.
وی با بیان اینکه باید قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یابد تا بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند، افزود: آقای وزیر صنعت باید مشکل را حل کند، اینگونه صحبت‌ کردن‌ها با مردم به نظرم فرار از پاسخگویی محسوب می‌شود، آقای وزیر لطف کند به جای فرار نسبت به پاسخگویی به مردم اقدام کند. آقای نعمت زاده  باید مشکلات اساسی صنعت خودروسازی در ایران را حل کند که متأسفانه شاهدیم روز به روز کیفیت خودروهای تولید داخل بدتر می‌‌شود و پایین می‌آید و قیمت آنها بالا می‌رود.
نماینده قم در مجلس همچنین گفت: به نظر می‌رسد بهتر است آقای نعمت‌زاده مشکل تولید خودرو با کیفیت پایین را حل کند و قیمت آن را کاهش دهد نه اینکه با چنین ادبیات نامناسبی نسبت به تصمیم مردم موضع‌گیری کند.وقتی موضوع سؤال ما درباره قیمت بالای خودروهای تولید داخل از وزیر صنعت مطرح می‌شد، مسئولان ایران خودرو و سایپا می‌گفتند افزایش قیمت‌ها مرتبط با تحریم‌هاست، بعد هم وقتی دلار گران شد، گفتند افزایش قیمت خودرو مرتبط با واردات خودروهای خارجی است؛ یعنی متأسفانه هر بار بهانه‌ای می‌تراشند که خودروی خوب، با کیفیت و قیمت مناسب به دست مردم ندهند. امیر آبادی البته تنها منتقد سخنان وزیر صنعت و معدن و تجارت نبود و رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این راستا  با بیان اینکه وزیر صنعت به جای انتقاد باید از مردم تشکر کند، گفت که خودروسازان با جان مردم بازی می‌کنند.
سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، با انتقاد از اظهارات اخیر نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کمپین «خرید ماشین صفر ممنوع!»، اظهار داشت: تمامی کمپین‌هایی که منطبق با اصول و مبانی و ارزش‌های اسلامی-ایرانی و انقلابی شکل می‌گیرند به نوعی از مشارکت و توجه مردم نسبت به تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های نظام نشأت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه ما باید تشکیل چنین کمپین‌هایی را ارج نهیم، افزود: به نظرم جنبه سازندگی و ارتقایی کمپین «خرید ماشین صفر ممنوع!» بسیار بالاتر و ارزشمندتر از جنبه منفی آن است؛ هر چند ممکن است ضرر کوتاه‌مدتی هم برای ما متصور باشد اما قطعاً در درازمدت منجر به ارتقا و رشد تولید با کیفیت بالا خواهد شد.به نظرم اینکه یک جماعتی در کشور به دنبال افزایش کیفیت خودرو باشند مثبت و سازنده است و ما باید از این نوع اقدامات جذاب حمایت و از آنها صیانت کنیم.
هاشمی تأکید کرد: مردم ما به دلیل اینکه مسئولان نسبت به افزایش کیفیت و استانداردسازی خودروها حداکثر تلاش خودشان را نکردند و یا در حدّ و شأن این ملت انتظارات را برآورده نساختند، خودشان مستقیم وارد میدان شدند و چنین کمپینی را به راه انداختند.
به اعتقاد این نماینده انتظار این بود که آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت موضوع ایجاد کمپین مذکور را قدر بداند و از این فرصت استفاده کند تا اصلاح لازم در صنعت خودروسازی کشور از طریق این اهرم و ابزاری که مردم ایجاد کرده‌اند، انجام شود تا انشالله کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یابد و صنعت خودروسازی ما استانداردهای لازم را برای حفظ جان مردم رعایت کند، وزیر صنعت به جای انتقاد و اظهار ناراحتی باید از مردمی که در جهت اصلاح و ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل گام برمی‌دارند، تشکر کند.
سیدمهدی هاشمی تاکید کرد: صنعت خودروسازی ما نیاز به یک انقلاب و تحول زیربنایی دارد چه از نظر کمّی، چه از نظر کیفی و چه از نظر اقتصادی و مردم باید این رضایت‌مندی را از صنعت خودروسازی کشور پیدا کنند، خصوصاً که الآن شرایط اقتصادی کشور ما و از طرفی تحریم‌ها رنگ و بوی قبلی را نداشته و ندارند و می‌توانند از فرصت موجود استفاده حداکثر را ببرند.
این اظهار نظرها کم کم با اظهار نظرهای بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی موجی آفرید که توجه بیشتر مردم را به کمپین خرید ماشین صفر ممنوع در پی داشت.
کاربران و شرکت کنندگان در این کمپین معتقد بودند راه اندازی این کمپین ها نه تنها نباید خیانت تعبیر شود بلکه خدمتی است که به ایران اسلامی و صنعت کشور می شود.
به گفته آنان "خیانت این است که با خودروهای تولیدی بی کیفیت، سالانه میلیاردها لیتر بنزین بیشتر مصرف می شود، سرمایه های کشور می سوزد و هوا آلوده تر می شود و مردم سرطان می گیرند و می میرند. خیانت این است که با خودروهای ناایمن داخلی، سالانه هزاران نفر کشته می شوند و این در حالی است که اگر همان تصادفات در همان شرایط ولی با خودروی ایمن تری رخ می داد، بسیاری زنده می ماندند و کودکان پرشماری یتیم نبودند.اما بزرگ ترین خیانت، خیانت به عزت و اعتماد بنفس ایرانی هاست ؛ ایرانی هایی که هر روز تولیدات داخلی و خارجی را پیش رویشان دارند و خودآگاه و ناخودآگاه، مقایسه می کنند و محصول خودشان را نازل تر و پایین تر می بینند."
جنجال سخنان نعمت زاده موجی آنقدر طوفانی به راه انداخت که سبب شد با انتشار فایل صوتی سخنان وزیر، روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به موج انتقادات گسترده از اظهارات خودرویی اخیر وزیر صنعت در نشست مطبوعاتی اخیر اطلاعیه صادر کند.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه مورخ ۹۴/۶/۹ وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور روشنگری و تنویر افکار عمومی «بخشی از سخنان ایشان را مرتبط با موضوع خودرو» که عیناً از نوار ضبط‌شده استخراج و متاسفانه توسط برخی از رسانه‌ها انعکاس پیدا نکرده است را منتشر کرد.
مهندس نعمت زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران محترم در مورد شرایط خودروسازان و انتظارات به وجودآمده پاسخ داد که: "ببینید مردم محقند، مردم ولی نعمت ما هستند و هم درست فکر می‌کنند و درست عمل می‌کنند و چنین انتظاری طبیعی است.قطعاً هر بنگاه اقتصادی باید فکر مشتری و بازارش باشد ولی قیمت‌گذاری به عهده شورای رقابت است، اما با اینکه مدارک مستندی کارخانه‌ها ارائه داده‌اند و حسابرس قانونی دارند،منتها چون همزمان با انتظارات مردم از توافقات هسته‌ای بود و من هم دنبال گران کردن نبودم آنها (شورای رقابت) دست نگهداشتند و خود این یعنی کاهش قیمت، اما کمپین(حرکت سازمان یافته) نخریدن کالای داخلی گناه است، هر کسی کمپین کند که از داخل هر گونه کالای تولید ملی را نخرد، درست مغایر مسائل ملی است.حالا نام نخریدن کالای داخلی و دسترنج کارگران زحمتکش ایرانی را کمپین
گذاشتند.
رهبر معظم انقلاب و همه می‌گویند از تولید داخلی مصرف کنید، بعد در رسانه‌ها و دنیای مجازی بیاییم کمپین ضد خرید داخلی راه بیاندازیم، مثل اینکه بیاییم کمپین بر علیه تولید ملی، اقتصاد ملی، اشتغال جوانان راه بیاندازیم، این که معنا ندارد. این خیانت است که ما علیه تولید داخلی کمپین راه بیندازیم. هنر ما این است که با افزایش تولید، به کشور خدمت کنیم. اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی، اشتغال و درآمد ملی خیانت می‌کند.
ما فکر می کنیم خودروها طبق استاندارد تولید می‌شود و هر روز کیفیت بهتر و بیشتر می‌شود اما خیلی جای کار دارد. دوستان به شدت روی مسائل کیفی و نوآوری‌ها کار می‌کنند و آنچه که ما شاهد هستیم و خودم هر دو هفته یکبار جلسه دارم این است که یک مقدار کم لطفی است که نسبت به تولیدات داخلی چنین تبلیغ شود، من آنچه که می‌توانم شاهد باشم دوستان در خودروسازی و در مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنند و قطعاً ما استانداردهای ملی و محیط زیست را رعایت می‌کنیم و اگر غیر از این باشد خودروها شماره‌گذاری نمی‌شود."
با انتشار فایل صوتی سخنان وزیر آنچه در شبکه های اجتماعی به دست آمد تنها دعوت گسترده تر کاربران به پیوستن به این کمپین بود که از این اقدامات به عنوان واپسین نفسهای خودروسازان داخلی و شکست آنان در برابر این کمپین نام می بردند. کمپینی که به گفته کارشناسان نه یک موج زودگذر که خشم انباشته مردم در سالهای اخیر به شمار می آید.
کارشناسان و یک سوال: توهم توطئه یا حقیقتی در پشت پرده؟!
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سال‌های گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته‌اند که سبب شده خشم انباشته شده‌ای علیه آنان به وجود آید.
او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولی‌ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.
لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.
هر چند در این میان برخی کارشناسان نیز معتقدند در این کمپین ردپای یک توطئه دیده می شود و کمپین نخریدن خودروهای داخلی تلفیقی از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان ایرانی با دست‌های پشت پرده و سازمان‌دهی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای است.
مجتبی نظری از کارشناسان صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این خصوص می گوید: با امیدواری‌های ایجاد شده در دوره پس از توافق هسته‌ای، برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای وارد جنگ بازار شده و با سوءاستفاده از احساسات مصرف‌کنندگان، کمپین نخریدن خودروهای داخلی را سازمان‌دهی کرده‌اند.
در این کمپین خواسته‌ها و توقعات مصرف‌کنندگان از خودروسازان داخلی به‌حق و درست است به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان توقع افزایش تنوع و کیفیت محصولات در سال‌های گذشته را داشتند که البته خودروسازان به دلیل شرایط تحریم و نبودن امکان همکاری با خودروسازان جهانی نتوانستند نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند.
نظری با بیان اینکه بنابراین در چند سال اخیر مطالبات انباشته‌ای از خودروسازان در بین مردم شکل گرفته است، تصریح کرد: دقیقا در همین فضا و در شرایطی که خودروسازان با توافق هسته‌ای به دنبال مشارکت با خودروسازان جهانی، انتقال تکنولوژی و تولید محصولات جدید هستند؛ برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای احساس خطر کرده و نسبت به سازماندهی و جهت‌دهی کمپین نخریدن خودروهای داخلی اقدام کرده‌اند.
به گفته این کارشناس براساس شواهد موجود این واردکنندگان که بعضا پرونده تخلفات آنها به دلیل گران‌فروشی از سوی برخی مراجع رسمی کشور اعلام شده و در دست بررسی است، با سوءاستفاده از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان سعی در تضعیف صنعت خودروی داخلی با هدف سوق دادن تقاضای بازار به سمت خودروهای وارداتی چینی و کره‌ای دارند.
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: این وضعیت در حالی است که در شرایط سخت تحریم و زیان‌دهی خودروسازان، این شرکتها از بیکاری کارگران جلوگیری و هم‌اکنون نیز به دنبال مشارکت با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی برای جبران کمبود تنوع محصول در سال‌های گذشته هستند. البته این همکاری‌ها زمان‌بر بوده و حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان می‌برد تا محصولات جدید حاصل از همکاری‌ خودروسازان داخلی و خارجی وارد بازار شود با این حال واردکنندگان خودرو با پیش‌بینی این موضوع، از هم‌اکنون به دلیل از دست دادن بازار در‌ آینده احساس خطر کرده و می‌خواهند با هدایت کمپین‌های این‌چنینی، سوار بر موج احساسات مردم شده و ذائقه مصرف‌کنندگان را به سمت خودروهای چینی و کره‌ای کشانده و بازار خود را حفظ کنند.
صنعت خودرو در حالی همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند که برخی کارشناسان معتقدند ارائه تخفیف در فروش خودرو می‌تواند راهی برای ترغیب تقاضا و افزایش فروش و تولید خودروسازان باشد. به این ترتیب خودروسازان باید به جای ادامه دادن به سیاست شکست خورده ترغیب بازار از طریق مطرح کردن بحث احتمال افزایش قیمت خودرو، به فکر فروش خودروهای انبار شده در پارکینگ‌هایشان باشند و با ارائه تخفیف و شرایط ویژه فروش، هرچه سریعتر نقدینگی لازم برای گردش مالی خود را تأمین کنند.
این در حالی است که نه خودروسازان در این شرایط حاضر به کاهش قیمت محصولات خود شده اند و نه این کمپین حاضر است از مواضع خود کوتاه بیاید.
در این میان البته هر دو گروه دست به دامان راه حل هایی برای حل مشکلات خود و خریدن زمان هستند تا بالاخره طرف مقابل شکست را پذیرفته و بازی به سود کمپینی ها یا خودروسازان به پایان برسد. هر چند خودروسازان در انی خصوص تاکید کرده اند مساله زمان به هیچ وجه نمی تواند روی برنامه های آنان تاثیر گذاشته و باعث شود آنان از مواضع خود کوتاه بیایند.

خودروسازان چه می گویند؟
احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در همین راستا معتقد است: این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است. او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، می گوید: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد. آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران
هم شود.
او امی افزاید: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است.
دبیر انجمن خودروسازان به مردم توصیه می کند: مردم تحت تاثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکت‌های داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاری‌ها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.
دعوت مردم به خرید خودرو از سوی خودروسازان با وجود تاکید آنها بر کاهش نیافتن قیمتها را این روزها بسیاری به گام نخست شکست خودروسازان تعبیر می کنند که در نهایت به کاهش قیمتها و دعوت مردم به خرید منجر خواهد شد هر چند در این میان بسیاری نیز معتقدند با اعتراف خودروسازان مبنی بر شنیدن صدای مردم و لمس قدرت آنان با راه اندازی این کمپین این حرکت اجتماعی به اهداف و موفقیت مد نظر خود رسیده است و حالا باید همه به منافع ملی و جلوگیری از سو استفاده از احساسات مردم بیندیشند.
یکی از حامیان این طرز تفکر رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو "علی علیلو" است که با اشاره به اینکه مردم در قالب این کمپین به خودروسازان اعلام کردند که ما متوجه کیفیت نامناسب خودروها هستیم و اگر نخواهیم این محصولات را بخریم شما بازار خود را از دست خواهید داد، می گوید: این گونه کمپین ها در همه جای دنیا فقط در حد یک هفته و آنهم به صورت تذکر از جانب مردم انجام می‌شود. این اتفاقات موضوع جدیدی نیست زیرا در سایر کشورها هم تجمع های مسالمت آمیزی به مدت دو یا سه روز برگزار و مردم پیام‌های خود را به دولتمردان خود اعلام می کنند.
رئیس هیئت تحقیق وتفحص صنعت خودروسازی در تحلیل خود از کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع” می گوید: این کمپین در ابتدای امر از جانب مردم و برای پیام رسانی به مسئولان بود، ولی طولانی شدن آن باعث ورود مافیای واردات خودروهای چینی شده که به ضرر کشور و مردم است.  مردم باید مراقب این گونه سوء استفاده ها باشند. البته مسئولان کشور و نماینده‌های مجلس هم اگر مصاحبه و یا تحقیق و تفحصی انجام می‌دهند فقط به خاطر اصلاح روش‌های غلط مدیریتی و تقویت صنعت داخلی است. البته وی این تحلیل را هم تأیید کرد، که تشکیل این کمپین‌ها تأثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نخواهد داشت زیرا در نهایت خریداران بعد از وقفه چند ماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می شوند و حتی می توان پیش بینی کرد بعد از رکود چند ماهه،  بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شده و در نهایت قیمت‌های بازار روند افزایشی را تجربه کند. این روزها با گذشت هر روز تب و تاب دو سوی جبهه خودروسازان و کمپینی ها بیشتر و بیشتر می شود. از یک سو چالش کاهش فروش و مشکل نقدینگی برای خوردوسازان تهدیدی جدی است و از سوی دیگر نیاز مردم به خودرو پاشنه آشیل کمپینی است که رویاهایی شیرین می بیند. رویاهایی مثل "پراید سه میلیون و پانصد هزار تومان، پژو 405 سال شش میلیون تومان ، سمند سورن شش میلیون و هشتصد هزارش تومان، ال نود هفت میلیون و ششصد میلیون، سایپا سه میلیون و هشتصد  هزار تومان!"  حالا تنها باید منتظر ماند و دید در آینده ای شاید نه چندان دور کدام سمت جبهه دستهایش را به نشانه تسلیم بالا خواهد برد و رویاهای کدام یک به باد خواهد رفت!


غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
من إز نويسنده اين مقاله يه سوْال دارم با اين همه تلاشي كه داشتي و سعي كردي اين متنو جوري بگي كه هم ما فكر كنيم شما توي اين قضيه بي طرفي و جانبداري نميكني اما جاي تاسف داره كه هنوز از اين دو خودرو ساز طرف داري ميكنين واقعا چه فكري ميكنين به نظرت اين كار شما خيانت نيست رايتي تا يادم نرفته خود شما چه خودرويي سوار ميشين
پاسخ ها
حسين خدنگ
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
عباس عزيز .. خواننده بزرگوار .. از نظرتان سپاسگذارم .. نخست اينكه روزنامه نگاران بايد همواره اصل بي طرفي را رعايت كنند و من نيز ... در پاسخ سوال دوم شما من خوشبختانه يا متاسفانه خودرو ندارم! .. ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار