کد خبر: ۲۰۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
ده‌ها هزار اوکراینی در حالی که بزرگترین جنگ زمینی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم در جریان است، در حال گریز از مقابل نیروهای روسیه به سوی مرزهای غربی این کشور هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سازمان آوارگان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر تا به حال از اوکراین به درون لهستان و سایر کشورهای مجاور گریخته‌اند. به گفته این سازمان، در حالیکه نیروهای روسیه در تلاش برای تصرف شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین هستند شمار اوکراینی‌هایی که مایملکشان را برداشته‌اند و در حال گریز هستند، به سرعت در حال افزایش است.

بیشترین شمار آوارگان در حال ورود به لهستان هستند که از قبل نیز ۲ میلیون اوکراینی در سال‌های اخیر پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴  برای کار در این کشور عضو اتحادیه اروپا با اقتصاد در حال شکوفایی اقامت گزیده بودند.

سازمان ملل: جنگ اوکراین ممکن است ۴ میلیون آواره ایجاد کند
گارد مرزی لهستان به آوارگان اوکراینی کمک می‌کند.

لهستان اعلام کرده است که مرزش را به روی اوکراینی‌های فراری حتی آنهایی مدارک رسمی به همراه ندارند، باز گذاشته و حتی نیاز به داشتن آزمایش منفی کووید-۱۹ را لغو کرده است.

لهستان همچنین یک قطار بیمارستانی را برای گردآوری زخمی‌ها به شهر موستیسکا، در غرب اوکراین فرستاده است، تا آنها را برای درمان به ورشو، پایتخت لهستان بیاورد.

اغلب آواره‌های اوکراینی زن، بچه و سالمند هستند، چرا که دولت اوکراین خروج مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله را از این کشور ممنوع کرده است. 

شابیا مانتو، سخنگوی کمیسون عالی آوارگان ملل متحد صبح روز شنبه گفت: «تقریبا ۱۱۱۶۰۰۰ نفر تا به حال از مرزهای بین‌المللی گذشته‌اند. این رقم ممکن است افزایش یابد، وضعیت هر دقیقه دارد تغییر می‌کند.»

مانتو گفت که اغلب اوکراینی‌ها به کشورهای لهستان، مولداوی، مجارستان، رومانی و اسلواکی گریخته‌اند، اما شماری از آنها به بلاروس در شمال اوکراین که محل استقرار نیروهای روسی است، هم رفته‌اند. برخی از این آوارگان قصد دارند مسیرشان را ادامه دهند تا به سایر کشورهای اروپایی برسند.

این سازمان پیش‌بینی می‌کنند در صورت بدتر شدن شرایط تا ۴ میلیون اوکراینی از کشورشان بگریزند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار