صالحی مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صمت با حضور در برنامه تلویزیونی به سوالات زیر پاسخ داد.
بیشتر بخوانید
سوال: علت راه اندازی سامانه هوشمند برای ثبت شکایت چیست؟
صالحی: با چالشهای بسیار مصرف کنندگان، کسب و کار و سازمانها مواجه بودند. مصرف کنندگان نمیدانستند به کدام سازمان و با چه مدارکی برای پیگیری تخلفات در خرید اینترنتی خود مراجعه کنند. برخی از افراد نیز تراکنشهای تکراری برای ثبت شکایت وارد میکردند و سازمانها پرونده تکراری بررسی میکردند. از طرفی نیز فروشندگان باید در زمان مختلف، در جاهای مختلف میرفتند.
سوال: ماهانه چند شکایت در سامانه اینماد ثبت میشود؟
صالحی: از ابتدای سال ۱۴۰۰، ماهانه ۲ هزار و ۶۰۰ شکایت در این سامانه ثبت میشود که اکثر این شکایت به علت شیوع کرونا در حوزه دیجیتال است.
سوال: ساز و کار سامانه ثبت شکایات به چه صورت است؟
صالحی: ابتدا افراد باید شناسنامه نماد اعتماد را برای بررسی میزان ریسک نماد و خرید خود بررسی کنند. فرایند مذاکره میان کسب و کار و خریدار اتفاق میافتد و اگر نتیجه نگیرند براساس نوع کالایی که خریدار انتخاب کرده، به سازمان مرتبط مراجعه و پیگیری میکنند. اطلاعات از طریق همین سامانه به کسب و کار و خریدار ارجاع داده میشود و از طریق همین سامانه با هم ارتباط دارند.
سوال: شرایط ثبت شکایت در سامانه به چه صورت است؟
صالحی: در سامانه بخشی به نام ثبت اطلاعات تراکنش پرداخت قرار دادیم که باید خریداران اطلاعاتی همچون، شماره مرجع، شماره ترمینال، تاریخ خرید، مبلغ خرید را وارد میکنند و سپس ما از بانک مرکزی استعلام و به شکایات رسیدگی میکنیم؛ بنابراین اگر خریداران از طریق نقدی و کارت به کارت اقدام به خرید کنند، نمیتوانند شکایات خود را ثبت کنند.