کد خبر: ۲۰۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
سامانه ثبت شکایات خریداران در صورت تخلف فروشندگان تا قبل از عید تشکیل می‌شود.

صالحی مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صمت با حضور در برنامه تلویزیونی به سوالات زیر پاسخ داد.


بیشتر بخوانید


سوال: علت راه اندازی سامانه هوشمند برای ثبت شکایت چیست؟

صالحی: با چالش‌های بسیار مصرف کنندگان، کسب و کار و سازمان‌ها مواجه بودند. مصرف کنندگان نمیدانستند به کدام سازمان و با چه مدارکی برای پیگیری تخلفات در خرید اینترنتی خود مراجعه کنند. برخی از افراد نیز تراکنش‌های تکراری برای ثبت شکایت وارد می‌کردند و سازمان‌ها پرونده تکراری بررسی می‌کردند. از طرفی نیز فروشندگان باید در زمان مختلف، در جا‌های مختلف می‌رفتند.

سوال: ماهانه چند شکایت در سامانه اینماد ثبت می‌شود؟

صالحی: از ابتدای سال ۱۴۰۰، ماهانه ۲ هزار و ۶۰۰ شکایت در این سامانه ثبت می‌شود که اکثر این شکایت به علت شیوع کرونا در حوزه دیجیتال است. 

سوال: ساز و کار سامانه ثبت شکایات به چه صورت است؟

صالحی: ابتدا افراد باید شناسنامه نماد اعتماد را برای بررسی میزان ریسک نماد و خرید خود بررسی کنند. فرایند مذاکره میان کسب و کار و خریدار اتفاق می‌افتد و اگر نتیجه نگیرند براساس نوع کالایی که خریدار انتخاب کرده، به سازمان مرتبط مراجعه و پیگیری می‌کنند. اطلاعات از طریق همین سامانه به کسب و کار و خریدار ارجاع داده می‌شود و از طریق همین سامانه با هم ارتباط دارند.

سوال: شرایط ثبت شکایت در سامانه به چه صورت است؟

صالحی: در سامانه بخشی به نام ثبت اطلاعات تراکنش پرداخت قرار دادیم که باید خریداران اطلاعاتی همچون، شماره مرجع، شماره ترمینال، تاریخ خرید، مبلغ خرید را وارد می‌کنند و سپس ما از بانک مرکزی استعلام و به شکایات رسیدگی می‌کنیم؛ بنابراین اگر خریداران از طریق نقدی و کارت به کارت اقدام به خرید کنند، نمیتوانند شکایات خود را ثبت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار