کد خبر: ۲۰۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با تجارت آنلاین تشریح کرد
اقتصاد کلان: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که موضوع تورم، توجه به تولید و تعیین تکلیف برجام از مهمترین اولویت‌های سال 1401 است، اما مهمترین موضوع حرکت به سمت برنامه‌محوری و اجرایی کردن برنامه‌های توسعه در قالب یک راهبرد مشخص است.

اقتصاد کلان: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که موضوع تورم، توجه به تولید و تعیین تکلیف برجام از مهمترین اولویت‌های سال 1401 است، اما مهمترین موضوع حرکت به سمت برنامه‌محوری و اجرایی کردن برنامه‌های توسعه در قالب یک راهبرد مشخص است. عباس آرگون در گفت و گو با «تجارت» اظهار کرد: یکی از مهمترین بحث‌ها برای سال 1401 این است که باید یک برنامه و راهبرد مشخص برای توسعه صنعتی داشته باشیم و همزمان برنامه‌محور هم باشیم. ما برنامه می‌نویسیم ولی چندان برنامه محور نیستیم. وی افزود: تا کنون شش برنامه توسعه پنج ساله نوشته شده است. یعنی ما برنامه داریم. باید ارزیابی کنیم و ببینیم چقدر از این برنامه‌ها محقق شده است؟ در واقع یا برنامه‌های‌مان برنامه‌های درستی نبوده است، یا اینکه ما برنامه محور نیستیم. یعنی یا برنامه‌ها منطبق با واقعیت‌ها و شرایط و اقتضائات‌مان نیست و یا اینکه در سطح اجرا مشکل داریم و مدیران اجرایی ما برنامه‌محور نیستند. این مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد. عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ بنابراین برنامه‌محوری بسیار مهم است، اینکه قرار است بعد از پنج سال به کجا برسیم نکته مهمی است. اگر با برنامه حرکت کنیم قطعا به نتیجه خواهیم رسید. از این رو برنامه‌محوری باید در سرلوحه کار دولت باشد.
آرگون درباره وضعیت برجام و تاثیر آن در اقتصاد کشور در سال 1401 عنوان کرد: بحث برجام بسیار کلیدی و مهم است و بر همه بازارها تاثیرگذار است. بر نرخ ارز و یا کسری بودجه و صادرات و واردات تاثیرگذار است. بنابراین بسیاری از بازارها نیازمند تعیین تکلیف بحث برجام هستند. این تاثیرگذاری در همه حوزه‌های اقتصادی اعم از تجارت خارجی تا صادرات نفت و سرمایه‌گذاری وجود دارد. امیدواریم این موضوع به نفع ملت تعیین تکلیف شود و کشور بتواند به جامعه جهانی برگردد و مراودات خودش با دنیا را در یک روال عادل پیش ببرد.
او ادامه داد:‌ موضوع دیگر بحث تورم است. ریشه‌ بسیاری از مشکلات امروز ما تورم است، اینکه هر ساله بنگاه‌های ما را با مشکلات تولید و تامین مالی روبرو می‌کند و رفاه و معیشت مردم را با مشکل روبرو می‌کند. باید یک راه‌‌چاره برای کنترل تورم اندیشیده شود و ریشه‌هایی که منجر به تورم می‌شود از بین برود. مثل کسری بودجه دولت یا افزایش پایه پولی یا افزایش نقدینگی. این ریشه‌ها باید بررسی شود تا تورم کمتر از 10 درصدی را شاهد باشیم. با تورم 40 درصدی معیشت مردم روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و ارزش پول ملی کم می‌شود. ما باید به دنبال تقویت ارزش پول ملی در کشور باشیم.
آرگون با اشاره به اولویت دیگر در سال 1401 گفت:‌ موضوع بعدی توجه ویژه به تولید است. یعنی بهبود محیط کسب و کار و توجه به بازارهای مولد و بخش‌های واقعی اقتصاد خیلی مهم است. یعنی شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه به سمت بخش‌های مولد بیاید و همه علاقه‌مند شوند که تولید کنند. باید ثبات را در قوانین و مقررات شاهد باشیم تا بتوان شرایط عادی اقتصاد را پیش‌بینی کرد. همه این‌ها نکات مهمی است که می‌تواند در اولویت‌های سال 1401 قرار بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار