کد خبر: ۲۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
درخواست ژاپن، آلمان و فرانسه براي مشاركت با خودروسازان ايران
هنوز تحريم‌هاي اقتصادي ايران به صورت رسمي برداشته نشده، اما هيات‌هاي اقتصادي بسياري از كشورهاي خارجي مشغول مذاكره و رايزني براي حضور در بازارهاي ايران هستند.
به گزارش روزنامه تجارت،  از ماه‌ها پيش اعلام شده بود كه صنعت نفت و خودروسازي ايران مهمترين صنايعي هستند كه مورد توجه ويژه سرمايه‌گذاران خارجي قرار خواهد گرفت. در هفته‌هاي گذشته از اعلام توافق هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 شركت‌هاي بزرگ نفتي مذاكرات خود با طرف ايراني را آغاز كرده‌اند. از طرف ديگر بازار بكر خودروي ايران موجب ابراز تمايل شركت‌هاي خودروساز خارجي براي حضور در ايران شده است. در اين ميان و با پررنگ شدن بحث‌هاي مربوط به حضور خودروسازان خارجي در ايران؛ گروهي از كارشناسان از اهميت مورد توجه قرار دادن تجربيات گذشته صنعت خودروسازي صحبت مي‌كنند. آنها مي‌گويند كه خودروسازان داخلي بايد دقت كنند تا قراردادهاي جديد به نحوي تنظيم شود تا ايراني‌ها مجددا مونتاژكننده خودروهاي خارجي نشود. در اين ميان اما بسياري از پيشنهادات مطرح شده از سوي كشورهاي خارجي درخواست آنها براي سرمايه‌گذاري در صنعت خودروي ايران است.

ژاپن خواستار خودروسازی در ایران
رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) گفت: به دنبال شرکای ایرانی برای تولید خودرو و قطعات خودرو در ایران هستیم.
 هیرویوکی ایشیگه در حاشیه دیدار با رئیس اتاق ایران افزود: البته ما در دیگر زمینه‌ها مانند صنایع غذایی و همکاری‌های محیط زیستی نیز به دنبال شرکای ایرانی برای تولید و همکاری‌های مشترک در ایران هستیم البته ما بررسی‌های خود را آغاز کردیم تا به محض فراهم شدن شرایط، اقدامات اجرایی را انجام دهیم. وی اضافه کرد: هم‌اکنون 30 شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی‌، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشست‌های مستقیم با طرف‌های ایرانی روابط تجاری دو کشور را تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند. ایشیگه؛ بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها را از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد این موانع هرچه زودتر برطرف شود. رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن با استقبال از واگذاری امور اقتصادی در ایران به شرکت‌های خصوصی گفت: 98 تا 99 درصد شرکت‌های فعال اقتصادی در ژاپن متعلق به بخش خصوصی است.

آلمان‌ها به دنبال نوسازی خودروسازی
در همين حال طي روزهاي گذشته نيز شراگه، رئیس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان گفت: خودروسازان ایرانی اعلام آمادگی کردند برای نوسازی صنایع خود و همچنین تامین قطعات خودرو با شرکت ما گفتگو کنند. شراگه در حاشیه دیدار گروه آلمانی با مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: شرکت ما در زمینه‌های مختلفی چون صنایع کشاورزی و غذایی و صنایع خودرو و قطعات مربوطه تمایل دارد که با طرف ایرانی وارد مذاکره شود. وی گفت: ایالت نیدر زاکسن، مهد تولید خودروی فولکس واگن است که هم از نظر تولید خودرو و هم شرکت‌های تولیدکنندگان قطعات خودرو می‌تواند با ظرفیت قابل ملاحظه‌ای که در اختیار دارد وارد همکاری با ایران شود. رئیس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان افزود: هدف ما فقط تجارت با کشور ایران نیست بلکه می‌خواهیم بستری را فراهم کنیم تا همکاری‌های بلندمدتی با ایران داشته باشیم. شراگه خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی‌های مدون برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در ایران در نظر داریم.

برند جديد فرانسوي به دنبال بازار ايران
در همين ارتباط شنيده مي‌شود كه قرار است دی اس یکی از خودروسازان پریمیوم (نیمه‌لوکس) فرانسوی در دوره پساتحریم وارد بازار ایران شده تا بخشی از بازار خودروهای لوکس را از آن خود کند. داریوش بی‌ریا، مديرعامل گروه آرين موتور با اعلام اين خبر مي‌گويد: برنامه شرکت آرین موتور به عنوان نمایندگی انحصاری DS این است تا سهمی 20 درصدی از خودروهای پریمیوم در ایران را به دست آورد و بتواند سالانه هزار دستگاه از انواع مدل‌های این برند را وارد بازار ایران کند. او درباره صرفه اقتصادي واردات اين خودرو در شرايط رکود بازار خودرو، گفت: هم‌اکنون رکود سنگینی در بازار خودرو ایران حکمرانی می‌کند اما مطالعات ما نشان می‌دهد که بازار خودرو ایران تا یکسال آینده از این رکود خارج خواهد شد. بی ریا افزود: خودروهایی که با برند DS در ایران عرضه می‌شوند بین 100 تا 250 میلیون تومان قیمت خواهد داشت تا از این طریق بتوانیم به بخشی از بازار خودروهای پریمیوم یا همان خودروهای نزدیک به لوکس پاسخ گوییم. مديرعامل گروه آرين موتور گفت: نمایشگاه دائمی این شرکت را براساس استاندارهای DS آماده‌سازی کرده‌ایم و به زودی آن را افتتاح خواهیم کرد تا خودروهایی را که مستقیما از کارخانه مادر در فرانسه وارد ایران می‌کنیم در این نمایشگاه عرضه کنیم. او افزود: با توجه به اهمیتی که خدمات پس از فروش دارد مراکزی را برای ارائه این خدمات در نظر گرفته تا دارندگان این خودرو با کمترین زحمت بتوانند سرویس‌های لازم را دریافت کنند و با مشکل کمبود قطعه مواجه نشوند. بي‌ريا گفت: براساس برنامه 1404 از یک‌سو ایران تا این سال باید دو میلیون دستگاه خودرو تولید کرده و یک میلیون آن را صادر کند و از سویی دیگر سالانه 300 هزار دستگاه انواع خودرو را وارد کشور کند که ما قصد داریم در طی یک دوره 10 ساله به سه واردکننده بزرگ خودرو در ایران تبدیل شویم.


نام:
ایمیل:
* نظر: