کد خبر: ۲۰۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل از تشکیل «بورس بین‌الملل» به عنوان پنجمین بورس کشور با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خبر داد.

بهادار بیژنی مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل در ارتباط با رادیو اقتصاد برنامه روی خط بازار درخصوص ضرورت راه اندازی بورس بین المللی گفت : مطالعاتی که در خصوص تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد صورت گرفت به حدود پنج سال پیش برمی گردد و از آن زمان این بحث مطرح شده بود .

وی با اشاره به وجود مشوق هایی در مناطق آزاد افزود: بورس بین المللی اگر در مناطق آزاد شکل بگیرد به دلیل مشوق هایی که در این مناطق وجود دارد و به این دلیل که امکان تجربه بعضی از مدل های کسب و کار در مقیاس کوچکتر در بورس بین الملل قابل انجام است ایده خوبی است.

بیژنی تصریح کرد: ایده تاسیس بورس بین المللی منجر شد که مطالعات گسترده‌ای انجام شود که در نهایت در اواخر سال ۱۳۹۷ هیئت وزیران آیین نامه تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری صنعتی و تصویب کرد که تحول مهمی در این راستا بود.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل گفت: از آن به بعد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به عنوان متقاضی تاسیس بورس بین الملل به سازمان بورس مراجعه کرد و درخواست خود را تقدیم کرد و در کنار مشاورانی که داشتند فعالیت هایشان را انجام دادند و مدل کسب و کارشان را به سازمان بورس ارائه دادند.

بیژنی ادامه داد: این درخواست در هیئت مدیره سازمان و کمیته تخصصی شورای عالی بورس و در خود شورای عالی بورس مسائل مطرح و مقرر شد برای اینکه این پروژه به سرانجام برسد سهامداران خارجی معتبر و سهامدارانی که بتواند ارزش افزوده برای بورس ایجاد کنند در تشکیل آن نقش داشته باشند که یکی از ملزومات تشکیل بورس بین الملل حضور سهامداران خارجی است.

وی گفت : برای این کار با دستور رئیس سازمان بورس به این جهت که این پروژه پروژه ملی است خود سازمان بورس و ارکان آن ، تیم را تشکیل دادند تا در کنار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد که بتوانند مذاکرات را با سهامداران بالقوه معتبر خارجی شروع کنند.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین الملل در پاسخ به این سئوال که آیا سهام‌داران مشخص شده اند یا خیر ؟ گفت: تاکنون سه سری مذاکره با یک سری از سهامداران بالقوه آسیایی و اروپایی و بورس ها و نهادهای مالی انجام شده است و مذاکرات در جریان است و اگر سازمان بورس به آن ورود کرد به این علت که این پروژه یک پروژه ملی است.

بیژنی با اشاره به صدور مجوز برای نهادهای مالی از سوی سازمان بورس تصریح کرد : برای این پروژه فرق قائل شده‌ایم و نکته مهمی که در این قضیه وجود دارد که تا به حال به سرانجام نرسیده نبوده سهامدار معتبر خارجی است .

وی گفت: این بورس طبق آیین‌نامه‌ای که مشخص شده است ترکیب سهامداران آن حتماً باید متشکل از اشخاص خارجی و داخلی باشد و طرف خارجی هم بباید سهامداری باشد که ارزش افزوده بیاورد ، باید نهاد مالی مهم در حوزه بورس باشد که بتواند دانش اش را بیاورد و اتفاق خوبی بیفتد.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین المللی درباره بازه زمانی نهایی شدن بورس بین المللی هم گفت : الان مبانی قانونی و بحث‌های مدل کسب و کار این بورس تقریباً به نتیجه رسیده است و مهمترین بحثی که وجود دارد بحث سهامداران خارجی است و مدل نهایی کسب و کار که بستگی به تلاش دوستان ما در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد دارد و ما هم در کنار آنها هستیم و تیمی هم که تشکیل شده است در سراسر بازار سرمایه را در بر می گیرد و تیم بسیار قدرتمندی است و تجربه مذاکره در آی اس کو را دارد.


بیژنی درباره درصد سهامداران در بورس بین الملل اینکه چند درصد داخلی و چند درصد هم خارجی هستند گفت: تعیین درصدطرف ها بر عهده شورای عالی بورس گذاشته شده است و در آیین نامه اشاره شده است که ترکیب باید متشکل از سهامداران داخلی و خارجی باشد و در مورد درصد آن، اختیار با شورای عالی بورس است ولی ذهنیتی که وجود دارد این است که حدود نصف یا در بدترین حالت آن حدود ۴۰ درصد سهامداران خارجی باشند.

وی تصریح کرد : سهامداران خارجی معتبر موقعی وارد می شود که درصد سرمایه‌داری بالایی داشته باشد و اگر خیلی کم باشد و تاثیرگذار نباشد عضو هیئت مدیره آن جا باشد شاید رغبتی برای آن ایجاد نشود و ما هم دنبال یک بورس معتبر و یک نهاد مالی معتبر هستیم.

بیژنی ادامه داد: رقم اولیه این سرمایه‌گذاری هم حدود ۳۰ میلیون یورو است از نظر مبلغ ، رقم بالایی نیست و فقط بحث این است که سهامداری بیاید که ارزش افزوده بیاورد.

مشاور امور بین الملل سازمان بورس افزود: در ترکیب سهامداران داخلی هم بحثی که وجود دارد تلفیقی از نهادهای مالی و بازار سرمایه و هلدینگ ها و نهادهای پولی است و در آن قضیه مشکلی نیست و همه علاقه‌مند هستند که سهامدار این بورس بین‌الملل شوند که به نظر می رسد آینده درخشانی در انتظار در آن باشد.

بیژنی در پایان با اشاره به تمایل بسیاری برای مشارکت در بورس بین الملل گفت : البته بورسهای داخلی به عنوان سهامدار مطرح هستند که تلاش می شود رقابتی بین بورس بین الملل و بورس های تهران و فرابورس، انرژی و کالا برای سپرده گذاری انجام شود که چون یکی از دلایل تشکیل بورس بین الملل، ایجاد رقابت بین بورسهای فعلی و بورس جدید است.

راه‌اندازی بورس بین‌المللی در مناطق آزاد می‌تواند همچنین بستر لازم را برای بین‌المللی کردن بازار سرمایه ایجاد کند؛ به‌ویژه آنکه حقوق قانونی سرمایه‌گذاران خارجی بر اساس قانون تضمین شده است و همچنین معافیت‌های مالیاتی یکی از مشوق‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می‌رود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار