کد خبر: ۲۰۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
کارشناس بازار سرمایه گفت: از معایب تعیین حد مجاز خرید سهام (بیش از ۵۰۰ هزار تومان) ممانعت از سرمایه‌گذاری افراد با سرمایه‌های اندک است.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در مورد حد مجاز خرید در بورس نکاتی را مطرح کرد.

سوال: موضوع حداقل مقدار مجاز برای خرید سهام چه زمان مطرح شد؟

آقای مهدی میرزای: موضوع حداقل مقدار مجاز برای معامله در بازار سهام، بحثی بود که در دوران تلاطمات بازار سهام حد فاصل سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مطرح شد و مقامات مسئول در سازمان بورس، به این جمع‌بندی رسیدند که رقم ۵۰۰ هزار تومان را به عنوان حداقل مقدار مجاز برای معامله در نظر بگیرند.

سوال: این حداقل مجاز چه مزایا و معایبی دارد؟

میرزایی: این تصمیم همزمان مزایا و معایبی به همراه دارد. از جمله مزایای تصمیم مذکور این است که در شرایط نوسانی، می‌تواند تا حدودی بر رفتار سهامداران خرد برای جلوگیری از رفتار‌های احساسی و تشکیل صف‌های فروش یا خرید موثر واقع شود. در واقع تعداد زیادی از افراد با سرمایه‌های بسیار اندک، در صف خرید یا فروش حضور پیدا نمی‌کنند و تا حدودی می‌تواند بر بهبود روند بازار موثر باشد.

اما عیب این تصمیم این است که می‌تواند مانع از سرمایه‌گذاری افرادی با سرمایه‌های اندک شود. امروز طبق آمار‌های در دسترس در مورد سپرده‌های بانکی، قشر وسیعی از افراد جامعه پس اندازی کمتر از پانصد هزار تومان دارند؛ بنابراین بر روی ورود و خروج نقدینگی از بازار در شرایط نرمال و غیربحرانی، می‌تواند تاثیر منفی بگذارد.

سوال: آیا می‌توان از این تصمیم صرف نظر کرد؟

میرزایی:نکتۀ خیلی مهم این است که این تصمیم در شرایط بحرانی بازار سرمایه اتخاذ شد؛ بنابراین می‌شود در حال حاضر که بازار به یک ثبات نسبی رسیده در مورد تداوم این تصمیم به این نحو، تجدید نظر کرد.

سوال:راهکار شما برای حل این موضوع چیست؟

میرزایی:راه حل‌های متعددی وجود دارد، به عنوان مثال می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های کمتر از ۵۰۰ هزار تومان را صرفا در صندوق‌های واسطه‌گری مالی مجاز کنند، یعنی افراد اقدام به خرید سهم‌هایی نمایند که مربوط به گروه واسطه گری مالی باشند. البته راهکار‌های دیگری هم می‌توان اتخاذ کرد.

با این حال لازم هست دقت شود که صعود یا ریزش خارج از منطق و عرف در بازار سرمایه، معمولا به عللی از جمله شوک‌های اقتصاد کلان، شوک‌های سیاسی، رفتار‌های خاص از شخصیت‌های بزرگ حقوقی و این قبیل موارد است و چندان نمی‌توان وزن بالایی به افراد با سرمایه‌های اندک داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار