کد خبر: ۲۰۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
«تجارت آنلاین» بررسی کرد
گرانی کم سابقه قیمت سوخت، کمبود دیزل در آستانه فصل تابستان و عدم تمایل اوپک برای همکاری شاید از جمله موانع زیادی باشد که مقامات دولتی در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در حقیقت این موارد نمایانگر مشکلات عمیقتر در صنعت انرژی هستند

5 ابرچالش صنعت انرژی

گروه انرژی: گرانی کم سابقه قیمت سوخت، کمبود دیزل در آستانه فصل تابستان و عدم تمایل اوپک برای همکاری شاید از جمله موانع زیادی باشد که مقامات دولتی در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما در حقیقت این موارد نمایانگر مشکلات عمیقتر در صنعت انرژی هستند.

به گزارش «تجارت آنلاین»، با تداوم افت ظرفیت مازاد تولید، دنیا ممکن است به زودی با کمبود عرضه نفت روبرو شود. کمبود تامین گاز در اروپا ماه‌هاست که ادامه دارد و این قاره همچنان برای تامین انرژی کافی برای نیازهای زمستانی خود به سختی تقلا می کند. اما ممکن است کمبود انرژی بدتری در انتظار دنیا باشد و آن هم کمبود نفت خواهد بود. نشانه هایی وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت: ظرفیت مازاد تولید اوپک رو به کاهش است و اکتشافات جدید به نرخ تاریخی پایینی نزول کرده اند و بانکها به دلیل ملاحظات محیط زیستی و اقلیمی به طور فزاینده تمایلی به همکاری با صنعت نفت و گاز ندارند. در این بین ابرغولهای نفتی هم تولیدشان را محدود کرده و به توسعه کسب و کار کم آلاینده متمرکز شده اند.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد کاهش ظرفیت مازاد تولید جهانی، منعکس کننده نیاز به سرمایه گذاریهای بیشتر برای تامین تقاضا در آینده است. اوپک تولیدش را برای تسهیل محدودیت عرضه افزایش داده و ظرفیت مازاد تولید این گروه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد و احتمالا تا سه ماهه چهارم امسال به چهار میلیون بشکه در روز می رسد. این نرخ بیش از نصف نرخ ۹ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید در ابتدای سال ۲۰۲۱ است.
ظرفیت مازاد تولید شاخص مهم انعطاف پذیری تولید در دنیای نفت است. آژانس بین‌المللی انرژی ظرفیت مازاد تولید را به عنوان تولیدی تعریف می‌کند که می تواند ظرف مدت ۹۰ روز راه اندازی شود و برای یک دوره طولانی
ادامه پیدا کند. وزارت انرژی آمریکا ظرفیت مازاد تولید را به عنوان تولیدی تعریف می‌کند که می تواند ظرف مدت ۳۰ روز مورد بهره برداری قرار گیرد و به مدت ۹۰ روز ادامه پیدا کند. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ظرفیت مازاد تولید اوپک تا پایان سال ممکن است به ۵.۱۱ میلیون بشکه در روز نزول کند.

عدم سرمایه گذاری
طی یک دهه گذشته اروپا و تا حدودی آمریکای شمالی تلاش کردند وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش داده و وابستگی به انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهند. این تلاش‌ها باعث مهاجرت سرمایه گذاران از نفت و گاز و ظهور ترند جدید سرمایه گذاری زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی شد و شرکتها ناچار شدند هزینه روی سوختهای فسیلی را کاهش دهند.

وزیر انرژی عربستان سعودی اوایل امسال هشدار داد که عدم سرمایه گذاری در نفت و گاز، اثر بومرنگی روی مصرف کنندگان خواهد داشت و وی تنها مقامی نبود که چنین موضوعی را گوشزد کرد. بسیاری از مقامات اوپک هشدار مشابهی داده اند اما ظاهرا هیچ فایده ای نداشته است. این آژانس بین المللی انرژی بود که سال گذشته اعلام کرد جهان نیازی به اکتشاف جدید نفت و گاز ندارد زیرا دیگری نیازی به عرضه جدید نفت و گاز نخواهد داشت. البته چند ماه بعد آژانس بین المللی انرژی موضع خود را تغییر داد و از اوپک خواست تولید نفت را افزایش دهد و این واقعیت ناگوار صنعت انرژی را نشان داد که نمی‌توان روندی که سالها در جریان بوده است را ظرف مدت چند ماه تغییر داد.

نرخ اندک اکتشاف
موضوعی که درباره آن زیاد صحبت نشده، میانگین نرخ اکتشاف جدید نفت و گاز است که قابل مقایسه با میانگین نرخ تبدیل پنلهای خورشیدی است که پایین ۳۰ درصد است.
بلومبرگ اخیرا گزارش کرده که سه چاهی که شرکت شل در سواحل برزیل حفاری کرده بود، خشک شده‌اند. این غول نفتی یک میلیارد دلار برای حق حفاری در این منطقه پرداخت کرده بود و سه سال زمان برای حفاری صرف کرده بود اما نهایتا دست خالی برگشت. اکسون هم موفق نشد از ذخایر نفت قابل توجه در بلوکهای برزیلی که ۱.۶ میلیارد دلار هزینه داشتند، بهره برداری کند. این خبر ماهیت پرمخاطره اکتشاف نفت و گاز حتی در مناطقی مانند برزیل که به همراه گویان به عنوان کانون جذاب جدید در صنعت انرژی شناخته شده است را بارز کرد. یک مشاور انرژی برزیلی به بلومبرگ گفت: اکتشافهای بزرگ زمانی که نرخ اکتشاف نزدیک ۱۰۰ درصد بودند، اتفاق افتادند. میانگین نرخ اکتشاف موفق برای صنعت نفت و گاز بسیار پایین‌تر از ۲۳.۸ درصد بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: