کد خبر: ۲۱۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
رییس سازمان بورس:
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه عرضه تپسی شروع راه جدیدی در بورس است، گفت: امیدوارم بتوانیم به شرکت‌های دانش بنیان نقش بیشتری دهیم و در بخش تامین مالی این شرکت‌ها نقش بیشتری ایفا کنیم.

عرضه تپسی شروع راه جدیدی در بورس است

مجید عشقی در نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (تپسی) که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات برگزار شد، با بیان اینکه پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین موضوعات پس از ورود من به سازمان بود، اظهار کرد: با توجه به موانع و ابهاماتی که وجود داشت باعث شد بررسی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد و این بررسی‌ها سرانجام به نتیجه رسید.

وی با تاکید بر اینکه عرضه تپسی شروع راه جدید در بورس است، گفت: در دنیا نیز این مسیر طی شده و شرکت‌های دارایی محور سهم کم‌تری دارند. امیدوارم بتوانیم به شرکت‌های دانش بنیان نقش بیشتری دهیم و در بخش تامین مالی این شرکت‌ها نقش بیشتری ایفا کنیم.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: انتشار اوراق بدهی، پذیرش شرکت‌ها در بورس، اصلاح ساختارها و… در جهت افزایش نقش‌ها است. تامین مالی جمعی از دو سال قبل شروع شده است و جای کار زیادی دارد و قطعا نقش زیادی در شرکت‌های دانش بنیان خواهد داشت.

عشقی از آمادگی سازمان بورس برای پذیرش سایز شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: ۵۰ شرکت وجود دارند که فعالیت ان ها به نوعی به شرکت‌های دانش بنیان مربوط می‌شود اما تپسی کاملا دانش بنیان است.

استفاده از ابزارهای تجهیز منابع برای کسب و کارهای فناورانه

در ادامه مراسم، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: وزارت اقتصاد مصمم است در دوره بلوغ کسب و کارهای فناورانه با استفاده از ابزارهای تجهیز منابع مخصوصا ابزارهایی که در بازار سرمایه وجود دارد، بیش از پیش استفاده کند و امروز نقطه شروع این تصمیم است.

وی ادامه داد: امیدوارم با توجه به بندهایی که در جهش تولید دانش بنیان وجود دارد هم با استفاده از ابزارهای تامین مالی و هم کمک‌های دیگر حاکمتیت در ماه های اینده روزهای بهتری برای این دست از کسب و کارها داشته باشیم.

همچنین، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست با بیان اینکه ورود تپسی به بازار سرمایه یک تغییر دیدگاه در اقتصاد ایران است که شرکت‌هایی بدون دارایی فیزیکی قیمت‌گذاری و وارد بازار سرمایه شوند، افزود: در حال ورود به فضایی جدید و بسیار مهم هستیم. بسیاری از استارتاپ‌ها به زودی در سایر حوزه‌ها، وارد بازار سرمایه خواهند شد و تپسی یک انگیزه برای ورود آنهاست.

وی ادامه داد: تغییر فرهنگ، روش و نگرش به سادگی رخ نمی‌دهد و ورود امروز تپسی به بازار سرمایه اتفاق بزرگی است که فرابورس و سازمان بورس آن را رقم زد.

نگاه دولت، حمایت از اقتصاد دیجیتال است

در ادامه نشست عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تاکید بر اینکه نگاه دولت نگاه حمایت از اقتصاد دیجیتال است، اظهار کرد: سال گذشته به خاطر اهمیت همین موضوع کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت تشکیل شد.

وی ادامه داد: فرآیند عرضه تپسی فرآیندی جدید بود و در این زمینه چالش‌هایی وجود داشت. به جز ساختار بازار سرمایه، دستگاه‌های دیگر هم نسبت به این موضوع با توجه به نبود تجربه قبلی حساسیت داشتند. همچنین ارزیابی دارایی‌ها هم مسئله بوده است.

زارع پور با بیان اینکه ناامید نشدن تیم تپسی راه را برای بقیه هموار کرد، گفت:امیدوارم که در ادامه شاهد حضور بقیه شرکت‌های فناورانه در این عرضه باشیم. هدف، دستیابی به سهم ۱۰ درصدی این شرکت‌ها از تولید ناخالص ملی طبق اسناد بالادستی است.

ارائه حداکثر شفافیت

در ادامه منشی پور، مدیرعامل تپسی با بیان اینکه پذیرش تپسی در بازار سرمایه بعد از دو سال میسر شد، گفت: این اتفاق ورود یک صنعت جدید به بازار سرمایه است. ما سعی می‌کنیم حداکثر شفافیت را ارائه کنیم اما نیازمند این هستیم که سازمان بورس به این صنعت اعتماد کرده و اجازه دهد عقل جمعی پذیرای این صنعت باشد.

برچسب ها: تپسی ، بورس ، مجید عشقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار