کد خبر: ۲۱۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
رئیس کل بانک مرکزی چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست هیئت دولت از تصویب اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی اعطای تسهیلات ودیعه مسکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از برنامه‌های مصوب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در نشست ۳۰ خرداد امسال به ریاست رئیس جمهور با موضوع ساماندهی بازار اجاره مسکن، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران بود.

این مصوبه همچنین در شورای پول و اعتبار نیز تصویب و سهمیه هر بانک که پیش از این تعیین شده بود، مورد تأیید قرار گرفت.

شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد | سهمیه هر بانک چقدر است؟

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز چهارشنبه هفته گذشته (یک تیر ماه امسال) در حاشیه نشست هیئت دولت از تصویب تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان به تسهیلات کمک ودیعه مسکن در نشست سه شنبه ۳۱ خرداد این شورا خبر داد.

به گفته دبیر شورای پول و اعتبار، سقف این تسهیلات برای مستأجران تهران ۱۰۰، کلانشهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز از تصویب کاهش ۵ درصدی نرخ سود این تسهیلات در جلسه شورای عالی سران قوا خبر داده بود؛ به گفته وزیر راه، ۵ درصد از نرخ سود وام ودیعه مسکن یارانه محاسبه و از ۱۸ به ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

پیش از این نرخ سود وام ودیعه مسکن ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله بود که سبب شده بود تا مبلغ اقساط این تسهیلات ماهانه ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان باشد؛ رقمی که با انتقاد برخی فعالان بازار مسکن مواجه شده و مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به خبرنگار مهر گفته بود: وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط ۲.۵ میلیون تومانی، بیش از آنکه به سود مستأجران باشد، به سود بانک هاست.

با این حال در صورت ابلاغ وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌های عامل، با نرخ سود ۱۳ درصد، مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای مستأجران تهرانی ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان، تسهیلات ودیعه ۷۰ میلیون تومانی برای مستأجران ساکن کلانشهرها یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای مستأجران سایر شهرها ۹۱۰ هزار تومان است.

مبلغ وام نرخ سود بازپرداخت شهر مبلغ اقساط ماهانه
۱۰۰ میلیون تومان ۱۳ درصد ۵ ساله تهران ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان
۷۰ میلیون تومان ۱۳ درصد ۵ ساله کلانشهرها یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان
۴۰ میلیون تومان ۱۳ درصد ۵ ساله سایر شهرها ۹۱۰ هزار تومان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار