کد خبر: ۲۱۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
قرن نو نوشت: ازآنجایی‌که لیبی احتمالاً سه‌هزار بشکه دیگر در روز از تولید و صادرات خود را از دست خواهد داد، جهش به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه نفت در اواخر این هفته بسیار محتمل است.

درگیری بین دو دولت رقیب در لیبی با تشدید درخواست‌ها برای جایگزینی رئیس شرکت ملی نفت، مصطفی صنالا، بدتر می‌شود. درهمین‌حال، درگیری‌ها در این کشور نشانی از تسلیم‌شدن ندارند.

اگر شرکت ملی نفت لیبی همه بنادر خلیج سرت را تعطیل کند کل صادرات این کشور ممکن است تا چهارصدهزار بشکه در روز کاهش یابد و مجموع ظرفیت تولید غیرقابل استفاده را به هشتصدهزار بشکه در روز برساند.

حتی پیش از درگیری اخیر، تولید نفت لیبی اخیراً به هفتصدهزار بشکه در روز کاهش یافته بود که تقریباً از میزان تولید در اوایل سال جاری به نصف کاهش یافته است.

شرکت بزرگ نفتی چینی پتروچینا در حال بررسی فروش پروژه‌های گازی خود در استرالیا و ماسه‌های نفتی کانادا است تا منابع مالی را از حوزه‌های قضایی که ممکن است چین را تحریم کنند منحرف نماید.

دراین‌بین، در اقدامی برای حفاظت از قراردادهای حفاری عراق، شرکت بزرگ خدمات نفتی شلمبرگر مستقر در ایالات متحده گفت که برای هیچ مناقصه حفاری نفت و گاز در کردستان عراق درخواست نخواهد داد.

و در برزیل نیز شرکت نفت دولتی پتروبراس برزیل دومین مدیرعامل خود را در دو ماه اخیر انتخاب کرد، درحالی‌که Caio Paes de Andrade با نبردی سخت برای متوقف‌کردن افزایش قیمت سوخت حمل‌ونقل مواجه است.

نفت ۱۲۰دلاری خواهد شد؟

همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند ضعف موقتی در قیمت نفت چیزی بیش از یک مهلت قبل از صعودی دیگر نبود و تأکید ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بر کمبود ظرفیت تولید مازاد تولیدکنندگان نفت خاورمیانه، انتظارات تورمی در بازار نفت ایجاد کرد.

ازآنجایی‌که لیبی احتمالاً سیصدهزار بشکه دیگر در روز از تولید و صادرات خود را از دست خواهد داد، جهش به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه نفت در اواخر این هفته بسیار محتمل است.

G۷ برنامه‌های اوپک پلاس را برهم خواهد زد؟

با وجود هشدار تحلیلگران مبنی‌براینکه چنین اقداماتی به‌طور چشمگیری احتمال کاهش ناگهانی عرضه از روسیه را افزایش می‌دهد، کشورهای گروه هفت موافقت کرده‌اند که ممنوعیت حمل‌ونقل نفت خامی را که بالاتر از قیمت تعیین‌شده فروخته را بررسی کنند.

ممکن است نشست سران گروه هفت روایت اوپک پلاس را به باد دهد. امانوئل ماکرون در نشست این هفته سران گروه هفت در بایرن به استناد سران امارات و عربستان سعودی گفت که هر دو به او اطلاع داده‌اند که به‌سختی می‌توانند تولید را در کوتاه‌مدت افزایش دهند.

نیجریه بازار نفت را نجات خواهد داد؟

علی‌رغم اینکه تولید نفت این کشور بیش از پانصدهزار بشکه در روز کمتر از ۱.۸ میلیون بشکه در روز سفارش اوپک پلاس است، وزارت نفت نیجریه اعلام کرد که این کشور آفریقایی می‌تواند تا پایان ماه اوت به سهمیه تولید اوپک پلاس برسد.

نفت خام ایران بشکه‌ای چند؟

درحال‌حاضر هر بشکه نفت خام وست تگزاس ۱۱۱ دلار قیمت خورده است و هر بشکه نفت خام برنت نیز ۱۱۷ دلار قیمت دارد.

هر بشکه نفت خام سنگین ایران درحال‌حاضر ۱۱۱ دلار و شانزده سنت قیمت و هر بشکه نفت خام سبک ایران نیز ۱۱۱ دلار و ۸۲ سنت قیمت خورده است.

۲۲۳۲۲۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار