کد خبر: ۲۱۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
یک کارشناس هواشناسی با بیان اینکه گرد و غبار در مناطق غرب و جنوب غرب کشور منشا خارجی و در مناطق دیگر منشا داخلی دارد، اظهار کرد: گرد و خاک جاری در کشور در برخی از مناطق وضعیت «ناسالم» و در برخی مناطق نیز وضعیت «خیلی ناسالم» را ایجاد خواهد کرد.

گرد و خاک آسمان کشور را غبار آلود کرد

براساس هشداری که روز گذشته سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۲۰ استان صادر کرد، امیرحسین نقشینه در گفت و گو با ایسنا درباره منشا این گرد و خاک اظهار کرد: گرد و خاک‌ در مناطق غرب و جنوب غرب کشور منشا خارجی و در مناطق مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، شمال شرق، جنوب شرق و جنوب و مرکز کشور منشا داخلی دارند.

وی افزود: شدت این گرد و خاک به‌حدی است که کیفیت هوا در برخی از مناطق در شرایط «ناسالم» و در برخی از مناطق در شرایط «خیلی ناسالم» قرار خواهد گرفت.

این کارشناس هواشناسی درباره میزان غلظت گرد و خاک در مناطق مختلف کشور گفت: در برخی مناطق یک استان شرایط می‌تواند ناسالم و برخی مناطق دیگر نیز خیلی ناسالم باشد بنابراین به تفکیک استان  نمی‌توان میزان آلودگی را تعریف کرد. وزش باد می‌تواند در مناطق مستعد، غلظت بیشتری از گرد و خاک را ایجاد کند اما در مناطقی که مستعد وزش باد نیست، غلظت کمتری از آلاینده‌ها را در پی دارد.

وی از استان‌های سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، غرب خوزستان، ایلام، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان و شرق کرمان به عنوان مناطقی نام برد که شدت بیشتری از گرد و خاک را تجربه می‌کنند و گفت: در این مناطق کاهش شدید دید و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گرد و خاک، صنعت کشاورزی و احتمال لغو پروازها وجود دارد.

این کارشناس هواشناسی افزود: استان‌های اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، شمال بوشهر، لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، البرز، قم و تهران نیز جزو مناطقی هستند که امروز (۱۶ تیر) خیزش گرد و خاک را با شدت کمتری نسبت به مناطق غربی تجربه خواهند کرد.

نقشینه در پایان تاکید کرد: دستگاه‌های امدادی در حال آماده‌باش باشند و از استفاده از هواپیماهای سبک و بالگردها در این مناطق هنگام وزش تندبادهای شدید پرهیز شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار