کد خبر: ۲۱۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، همزمان با مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و در بازارهای داخلی و همچنین جنبه مثبت خبرهای سیاسی- اقتصادی در هفته‌ای که گذشت و اینکه طی ۲۴ ساعت روز چهارشنبه تا پنجشنبه، اونس جهانی طلا ۶۷ دلار افت ارزش پیدا کرد، سبب شد سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز در مسیر کاهش قیمت‌ قرار بگیرد.

سکه ۴۵۰ هزار تومان ارزان شد

به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، همزمان با مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و در بازارهای داخلی و همچنین جنبه مثبت خبرهای سیاسی- اقتصادی در هفته‌ای که گذشت و اینکه طی ۲۴ ساعت روز چهارشنبه تا پنجشنبه، اونس جهانی طلا ۶۷ دلار افت ارزش پیدا کرد، سبب شد سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز در مسیر کاهش قیمت‌ قرار بگیرد.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت قیمت طلا، سکه و ارز در بازارهای داخلی سیر کاهشی و نزولی داشت. از سوی دیگر اتفاق جالبی که رخ داد این بود که از روز چهارشنبه تا روز پنجشنبه (ظرف ۲۴ ساعت)، یکباره قیمت جهانی طلا با ۶۷ دلار کاهش مواجه شد که شوک قیمتی به بازارهای جهانی بود و علل خاص خود را داشت.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: علاوه بر این، نرخ ارز نیز باتوجه به کنترل و مدیریت بانک مرکزی و همچنین خبرهای مثبت سیاسی- اقتصادی سبب شد نرخ ارز سیر نزولی داشته باشد و به‌نوعی آرامشی خاص به بازار ارز منتقل شود. اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از آن است که قیمت‌ها کاهش بیشتری را تجربه کنند.

وی خاطر نشان کرد: این هفته طلا نوسان خود را داشت اما بدون حباب دادوستد شد ولی باتوجه به اینکه پیش از ماه محرم هستیم و طبیعتا مراسم‌ها و جشن‌های بسیاری در اعیاد این ماه برگزار می‌شود، تقاضا برای خرید سکه به‌ویژه در قطعات کوچکتر همچون ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بیشتر است و به همین دلیل حباب آن افزایشی خواهد شد. 

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: در آخرین معامالات روز گذشته (پنجشنبه) هر قطعه سکه طرح قدیم با قیمت  میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دادوستد شد که به نسبت ابتدای هفته ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. سکه طرح جدید با ۴۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی، در آخرین معاملات به ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. 

کشتی‌آرای افزود: نیم سکه با  کاهش بطور متوسط ۱۵۰ هزار تومانی (باتوجه به عوامل ذکر شده و همچنین باتوجه به اینکه حباب آن در حال افزایش است)، هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بفروش رسیده است. ربع سکه با ۲۰۰ هزار تومان کاهش طی یک هفته اخیر در پایان هفته به پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز در این هفته با ۱۵۰ هزار تومان در آخرین معاملات روز گذشته سه میلیون تومان دادوستد شد.

حباب سکه ۸۰ هزار تومان کاهش یافت که کمتر از انتظار بود

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: البته همانطور که اشاره شد، اگر مسئله تقاضا و حباب برای سکه وجود نداشت، احتمالا شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها با توجه به کاهش ۶۷ دلاری قیمت هر اونس طلا بودیم. این امکان وجود دارد که در ماه آینده که ماه محرم است و طبق روال هر ساله میزان تقاضا کاهش پیدا می‌کند، طبیعتا کاهش حباب سکه را در ماه آینده داشته باشیم. در حال حاضر حباب سکه که انتظار کاهش بیشتر برای آن متصور بودیم، ۸۰ هزار تومان کمتر شده و در آخرین معاملات برای هر قطعه سکه تمام طرح جدید، به یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسیده است. 

وی ادامه داد: هر مثقال طلا آب شده نیز بطور متوسط با ۱۶۰ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات هفته، شش میلیون و ۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز با ۳۷ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۳۸۴ هزار تومان داد و ستد شده است. هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز با ۵۰ هزار تومان کاهش در پایان هفته به یک میلیون و ۸۵۸ هزار تومان رسید.

کشتی‌آرای پیش‌بینی کرد: با توجه به تعطیلی پیش‌رو (روز یکشنبه) و با توجه به اینکه بخشی از واحدها تا روز دوشنبه تعطیل خواهند بود و سطح معاملات کمتر خواهد شد، به نظر می‌رسد تا سه روز آینده نوسان خاصی نداشته باشیم و قیمت‌های اعلامی با نوسان جزئی در همین محدوده باقی بماند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار