کد خبر: ۲۱۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳
اصلاح ناتوانی‌های قانون بازار سرمایه
عضو ناظر در شورای عالی بورس گفت:­قانون فعلی بورس در تامین نیاز‌های بازار سرمایه ناتوان است
به گزارش خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری صدا و سیما، محسن علیزاده در استودیو میز اقتصاد شبکه خبر سیما با اشاره به تهیه پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی افزود:­پس از بررسی‌های کمیسیون اقتصادی مجلس و­نظرسنجی از نهاد‌های مرتبط با بازار سرمایه، هفته آینده­ بعد از پرداخت به جزئیات، طرح را به صحن علنی ارائه خواهیم کرد.
 
او با اشاره به دغدغه فعالان بازار سرمایه خصوص افزایش مجازات‌ها در طرح جدید ادامه داد:­قانون جدید دنبال جلوگیری از اغواگری و سیگنال فروشی است. پیش نویس اصلاح قانون جدید بازار سرمایه بدنبال تشدید مجازات برای فعالین بازار سرمایه در فضای مجازی نبوده، ضمنا فضای مجازی، فرصت خوبی برای کمک کردن به سطح سواد مالی جامعه است.
علیزاده تصریح کرد: اشخاصی در بازار سرمایه، با وعده شاخص ۸ میلیونی، تارگت‌های غلط می‌دادند و باعث شدند رشد بی حد و اندازه در بازار سرمایه شکل بگیرد و افراد بسیاری در بازار سرمایه متضرر شدند. قانون جدید می‌خواهد به این اوضاع سامان دهد.
او گفت: سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص آموزش و افزایش آگاهی مردم همیشه پیش قدم بوده، در همین ارتباط انجمن‌ها و کانون‌هایی شکل گرفته که به توضیح و آموزش­ سرفصل­‌های مهم و کاربردی بورسی می‌پردازد و در پایان دوره گواهی معتبری هم می‌دهد.
عضو ناظر در شورای عالی بورس تصریح کرد: در کشورمان تعدادی بانک و صندوق دارای مجوز داریم، حال اگر صندوق و مجموعه ای­ غیرمجاز تاسیس شد و کسی رفت در آن صندوق سرمایه گذاری کرد و آن مجموعه‌ها کلاهبردار درآمد و پولش را برد نمی‌تواند بگوید چرا دولت جلویش را نگرفته است. در حال حاضر هم مردم بدنبال این هستند که لیستی توسط سازمان بورس­ اعلام شود و بگوید این‌ها دارای مجوز هستند و هرکس توسط آن‌ها خدای نکرده متضرر شد حتما با آن برخورد شود.
 
علیزاده افزود:­در پیش نویس جدید قرار است رئیس سازمان بورس به عنوان عضو رسمی هیات دولت در جلساتی که به مباحث مالی پولی و بانکی مربوط می‌شود، بعنوان عضو دارای حق رای شورای پول و اعتبار معرفی شود. اهالی بازار سرمایه خوش بین بودند به اینکه یک نفر از اهالی بازار و کسی که شناخت کافی از بازار سرمایه دارد رئیس کل بانک مرکزی شود، تا دیگر دغدغه‌ای درباره افزایش نرخ بهره بین بانکی نداشته باشند. حال به نظر می‌رسد اگر آقای عشقی، دبیر شورا عضو شورای پول و اعتبار­شود حتما می‌تواند دغدغه‌های بازار سرمایه را منتقل کند.
 
او در خصوص دغدغه اهالی بازار سرمایه نسبت به تناسب بین جرم و مجازات در قانون جدید­گفت: ما در اصلاح قانون بازار، دنبال آن هستیم که مطلوب ایجاد شود.
علیزاده در پایان وعده داد پیش نویس نهایی اصلاح قانون بازار سرمایه، دو هفته دیگر بعد از اینکه جلسه اول کمیسیون برگزار شد منتشر شود. به گفته وی با انتشار این پیش نویس، حتما بخش عمده‌ای از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که الان در میان فعالان بازار سرمایه وجود دارد برطرف خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار