کد خبر: ۲۱۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
بازار در محاصره کالاهای قاچاق و تقلبی است؛
سقوط ارزش پول ملی و ناتوانی مردم در خرید کالاهای بادوام و ضروری مانند لوازم خانگی،ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده و اکنون برای مثال بازار لوازم خانگی از یک طرف با نبود مشتری و از طرف دیگر با قاچاق بی رویه دست به گریبان است.

بی‌مهری به تولیدکنندگان لوازم خانگی

گروه صنعت و تجارت: سقوط ارزش پول ملی و ناتوانی مردم در خرید کالاهای بادوام و ضروری مانند لوازم خانگی،ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده و اکنون برای مثال بازار لوازم خانگی از یک طرف با نبود مشتری و از طرف دیگر با قاچاق بی رویه دست به گریبان است.

به گزارش«تجارت آنلاین»،برهمین اساس به نظر میرسد وزارت صمت و نهادهای بالادستی باید ضمن حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی،بستر مناسب برای فعالیت آنها را فراهم کند چرا که تولیدکننده نمیتواند همزمان با گرانی سرسام آور مواد اولیه،افزایش دستمزد کارگر و مقررات خلق الساعه دولتی، جنس را به با قیمت پایین به دست مصرف کننده نهایی برساند.براساس این گزارش،کارشناسان اعتقاد دارند بی مهری دولت و دستگاه‌های نظارتی به تولیدکنندگان لوازم خانگی باعث شده تا بازار با وفور برندهای قاچاق و تقلبی اشباع شده باشد.

حجم بالای کالاهای قاچاق کف بازار
مقام مسئول وزارت صمت تصریح کرد: هدف ما از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر روی قاچاقچیان کلان و سازمان یافته است زیرا قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌جا می‌کنند.معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: متأسفانه در بازار شاهد هستیم که کارتن لوازم خانگی با قیمت ۲ میلیون تومان فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که قصد سواستفاده از آن را دارند.برادران گفت: برنامه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق بر اساس اولویت‌بندی انجام می‌شود؛ در ابتدا مبارزه با کالاهای قاچاق در بخش قطعات خودرو بود که بعد لوازم خانگی و همچنین محصولات دخانی به آن اضافه شد و بعد از آن نیز به حوزه لوازم آرایشی، پوشاک، اسباب‌بازی و پتروشیمی‌ها وارد خواهیم شد. نکته آنکه حجم قاچاق در بخش اسباب‌بازی سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است.برادران افزود: در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار کالای قاچاق جابه‌جا می‌شود و در صورت اضافه کردن کالاهای تقلبی به آن، حجم کالاهای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو به ۲.۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.برادران با بیان اینکه حجم بازار لوازم‌خانگی در کشور ۶ میلیارد دلار است، گفت: حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی ۱.۷ میلیارد دلار و حجم کالای غیرقاچاق در این بخش ۴.۳ میلیارد دلار است.

اقدامات فروشندگان برای فرار از رکود
تسنیم نوشت:فروشندگان لوازم خانگی از رکود بازار گله مند بوده و از تمایل مردم به خرید کالا آنهم به صورت قسطی صحبت می‌کنند. هزینه بالای کالاها به همراه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا بازار لوازم خانگی نیز مانند سایر کالاهای مصرفی مردم با رکود معاملات روبرو باشد. در شرایط فعلی فروشندگان لوازم خانگی از رکود بازار گله مند بوده و از تمایل مردم به خرید کالا آنهم به صورت قسطی صحبت می‌کنند در کنار این موضوع همچنان کالای قاچاق در بازار به وفور یافت شده و با وجود طرح های مقابله با فروش کالای قاچاق هنوز هم سهم فروش آنها در بازار بالاست.اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نمی‌توانم بگویم مقابله باکالای قاچاق در بازار لوازم خانگی چندان موثر نبوده اما هنوز اثرات مثبت خود را بر بازار نگذاشته است.وی معتقد است مقابله با کالای قاچاق همکاری ارگان‌های مختلف را می طلبد چرا که نمیتوان ممنوعیت را از یک ارگان اعلام اما از مسیرهای دیگر امکان ورود کالای قاچاق را به کشور مهیا کرد. البته باید این نکته را اعلام کنم بازاری که قیمت های بالایی در انواع کالاها دارد امروز در رکود بسر برده و خرید و فروش چندانی انجام نمی شود.

بی‌مهری به تولیدکنندگان لوازم خانگی

به اعتقاد پازوکی، در بسیاری از کالاها از جمله یخچال ساید بای ساید، لباسشویی و ظرفشویی حجم قاچاق در بازار زیاد است. در کالاهایی که تولید داخل نداریم نیز مانند مایکروفر ورود کالاهای قاچاق بسیار رونق دارد این موضوع در کالاهای لوازم خانگی کوچک نیز تا حد قابل توجهی مشهود است.وی افزود: بعضی از فروشگاه های بزرگ با دیدن کاهش قدرت خرید مردم اقدام به قسطی فروشی کرده اند که همین امر کسادی معاملات را برای خرده فروشان به وجود آورده است.یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امروز با حضور در برخی مناطق مرزی کشور، شاهد حجم بالای لوازم‌ خانگی قاچاق هستیم که در ادامه نمود آن را در پایتخت و خیابان‌ها و مراکز اصلی عرضه این قبیل اجناس قاچاق در تهران شاهد هستیم.نوید ایزدپناه افزود: در حالی که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای کنترل این پدیده شوم در حمایت از تولیدات داخلی انجام شده، اما همچنان این کالاها به‌ویژه در تلویزیون و کولرآبی حتی با تاریخ تولید امسال در سطح خرده‌فروشی‌ها یافت می‌شود.وی با اشاره به ممنوعیت ورود لوازم‌خانگی خارجی به کشور طی سه سال گذشته، خاطرنشان کرد:‌ در عین حال ممنوعیت‌ها به قاچاقچیان این سیگنال را می‌دهد که در صورت وارد کردن کالا، تقاضا برای آن‌ها وجود دارد.ایزدپناه بیان داشت: پدیده دیگری که این روزها شاهد آن هستیم، نصب برند خارجی در کارگاه‌های زیرپله‌ای و غیرمجاز بر روی محصولات ایرانی است که همه این موارد نشان می‌دهد باید همواره برای هر سلیقه‌ای امکان تامین کالاهای مختلف وجود داشته باشد که در غیر این صورت به نابودی صنعت داخلی خواهد انجامید.وی، اخذ مالیات ۲۵ درصدی از تولید، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رشد ۴.۵ درصدی هزینه بیمه تامین اجتماعی را یادآور شد و گفت: به این ترتیب، تولیدکننده داخلی در حالی با افزایش ۳۹ درصدی هزینه‌ها مواجه است که حداکثر هزینه قاچاقچیان برای واردات لوازم‌خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و نشان‌دهنده یک رقابت نابرابر است.این مقام صنفی تصریح کرد:‌ این مساله حتی می‌تواند مشوق لایه توزیع برای فروش کالای قاچاق باشد که در این صورت در همان ابتدای امر ۲۰ درصد به نفعش خواهد بود.همچنین دبیرکل سابق انجمن لوازم خانگی می‌گوید صنعت لوازم خانگی ایران ظرفیت و توان تبدیل شدن به یکی از صنایع اصلی برای توسعه اقتصادی کشور را دارد اما تاکنون از این توانایی آن چنان که باید استفاده نشده و زمینه‌های جهش آن فراهم نشده است.حبیب الله انصاری می‌گوید: صنعت لوازم خانگی با توجه به گستردگی و تنوع محصولات در بخش‌های لوازم انرژی بر، غیر انرژی بر و قطعه سازان جز رشته‌های شتاب دهنده صنعتی و توسعه دهنده اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و جزو کالاهای اساسی زندگی روزمره مردم است و چنین صنعتی خوشبختانه از نظر کیفیت سازی و نگاه مشتری و حتی استانداردهای جهانی موقعیت خوبی در کشور ما پیدا کرده است؛ کارخانه‌های تولید لوازم خانگی در کشورمان امروز توجه ویژه ای به بخش‌های آر اند دی و تحقیق و توسعه دارند و مدیران این مجموعه‌ها به دنبال تولید محصولات بروز و با کیفیت و استاندارد جهانی هستند اما در مسیر تحقق اهدافشان چالش‌هایی دارند که حل آنها باید مورد توجه قرار گیرد.وی در ادامه می‌گوید: «یکی از چالش‌های اصلی صنعت لوازم خانگی ایران، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات است و این باعث شده که قیمت تولیدات لوازم خانگی در کشور ما رقابتی و متعادل نباشد؛ اما چرا؟ برای اینکه مثلاً کارخانه‌های فولادسازی با قیمت بالا مواد اولیه را می‌فروشند و از طریق بورس تولیدات خود را عرضه می‌کنند در شرایطی که کارخانه‌های فولادسازی باید نیاز کارخانه‌های لوازم خانگی را به صورت مستقیم به آنها بفروشند و مازاد تولیداتش را در بورس عرضه کند. برای عرضه پتروشیمی و… هم باید همین اتفاق بیفتد. الان شاهدیم که برخی از افراد واسطه، فولاد و… را در بورس خریداری می‌کنند و بعد با هر قیمتی که دوست داشته باشند به کارخانه تولیدی لوازم خانگی می‌فروشند و کارخانه‌ها هم چاره‌ای جز خرید ندارند.»انصاری در ادامه به کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی اشاره کرده و می‌گوید: «در گذشته خرید مواد اولیه از سوی واحدهای تولیدی به گونه‌ای بود که خرید انجام می‌شد و چند ماه بعد وجه پرداخت می‌شد اما حالا برعکس شده است؛ واحدهای تولیدی باید مبالغ عجیب را پرداخت کنند و بعد می‌توانند مواد اولیه را دریافت کنند.»وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واحدهای لوازم خانگی در کشور از نظر کمی و کیفی می‌تواند جواب گوی بازار داخل است، می‌گوید: «برخی از قطعات و مواد اولیه در داخل تولید نمی‌شوند یا امکان تولید (از نظر صرفه اقتصادی و…) ندارند مثل موتور یخچال یا برخی از ورق‌های خاص و… که ناگزیر باید از کشورهای دیگر وارد شوند اما در مسیر واردات کارخانه‌ها و واحدهای تولید با انواع مشکلات رو به رو هستند و معمولاً این کار با کندی صورت می‌گیرد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار