کد خبر: ۲۱۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
بررسی‌های «تجارت آنلاین» از روند معاملات بورس نشان می‌دهد؛
متاسفانه طی سال‌های گذشته بجای هدایت نقدینگی و سرمایه‌گذارن به روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، بیشتر معامله‌گران به صورت مستقیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده و در حال دادوستد سهام هستند و این مولفه نیز موجب شده در کنار سایر عوامل، با هیجان بیشتری دادوستدها در بورس انجام شود و این عامل نیز اثر منفی خود را بر بازار سرمایه داشته باشد.

بازار سهام چشم‌انتظار سرنوشت برجام

گروه اقتصاد کلان: در ادامه روند نزولی در بازار سرمایه روز گذشته همه شاخص‌های این بازار سقوط کردند و در این راستا شاخص هم‌وزن و شاخص کل بورس یک پله عقب نشستند. کارشناسان معتقدند در بلندمدت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیش از هر بازار دیگری سود و نفع را نصیب سهامداران کرده است.

به گزارش «تجارت آنلاین»، شاخص کل بورس امروز با ۲۴ هزار و ۳۴۶ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۸۹۰۲ واحد کاهش یک کانال سقوط کرد و در یک رقم ۳۹۱ هزار و ۱۳۱ واحد ایستاد.

در این بازار ۲۹۶ هزار معامله به ارزش ۴۱ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال انجام شد. فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری تامین اجتماعی و پترورشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس امروز با ۳۰۷ واحد کاهش تا رقم ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد سقوط کرد. در این بازار ۱۳۳ هزار معامله به ارزش ۱۲۵۵ میلیارد ریال انجام شد.

پلمیر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی تندگویان و اهن و فولاد غدیر ایرانیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

اکرم فیض‌یاب قلعه جوقی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط بازار سرمایه گفت: در حالی از مرداد سال 99 تا کنون شرایط بورس در روندی منفی قرار دارد که به نوعی می‌توان گفت بازار سرمایه جا مانده از تورم است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این حال افزایش تورم به تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای رشد این بازار باشد و باید سایر مولفه‌ها را در کنار تورم در راستای تحلیل این بازار بررسی کرد. وی همچنین با اشاره به تحولات سیاسی در حوزه برجام اذعان داشت: موضوع برجام و موارد مرتبط با آن نیز یکی از ریسک‌های بازار سرمایه است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است و از این منظر نیز می‌توان گفت بازار سرمایه به نوعی به عدم قطعیتی در برجام نگاه می‌کند که همین مولفه نیز موجب شده تا این بازار به مدار متعادل و صعودی واکنش کمتری نشان دهد.

فیض‌یاب قلعه جوقی اذعان داشت: از سوی دیگر متاسفانه طی سال‌های گذشته بجای هدایت نقدینگی و سرمایه‌گذارن به روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، بیشتر معامله‌گران به صورت مستقیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده و در حال دادوستد سهام هستند و این مولفه نیز موجب شده در کنار سایر عوامل، با هیجان بیشتری دادوستدها در بورس انجام شود و این عامل نیز اثر منفی خود را بر بازار سرمایه داشته باشد. وی در پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در روزها و هفته‌های پیش‌رو نیز گفت: تا مادامی که این عدم قطعیت‌ها و عوامل مورد اشاره در بازار سرمایه سایه انداخته باشد، نمی‌تواند منتظر بهبود روند معاملات بود، هر چند که با وجود این شرایط در بلندمدت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیش از هر بازار دیگری سود و نفع را نصیب سهامداران کرده است. از این رو اگر سهامداران با مطالعه اقدام به خرید سهام و چینش پرتفوی خود کرده‌اند، نباید تحت تاثیر نوسانات روزانه بازار سرمایه قرار گیرند.

عبور بورس از حباب منفی
اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد بورس یکی از محرک‌های خود که قیمت دلار بوده است را به محرک دیگری، چون انتظارات تورمی تغییر داده است. مردم وقتی به سیاست‌های دولت، بودجه و تصمیمات نگاه می‌کنند انگار دارند آینده را پیش بینی می‌کنند و این مسئله یک انتظارات تورمی را برای آن‌ها شکل داده است و همین مسئله را در بازار سرمایه لحاظ می‌کنند.
بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دارای یک حباب منفی بود و واقعا وقتی به سهام نگاه می‌کردیم ارزنده بودند. اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ بازار یک جهش خوبی را تجربه کرد و عمده این مسئله به دو خبر باز می‌گشت که یک خبر مربوط به خودرویی‌ها بود و خبر بعدی انتظارات تورمی مردم. مردم دیگر احساس می‌کردند که قیمت سهام به یک جایی رسیده است که دیگر بازار توانایی دیدن این اعداد را ندارد و قرار است قیمت‌های بالاتری را بازار به خود ببیند. به جز انتظارات تورمی، ما هنوز اتفاقات خاص و ویژه‌ای را بر روی قیمت دلار ندیده ایم؛ بنابراین اینجا می‌توانیم بگوییم که در گذشته که محرک اصلی بازار دلار بود و اول دلار صعودی می‌شد و چند ماه بعد بازار حرکت می‌کرد، امروزه دیگر این گونه نیست. به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارد و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار سهام می‌تواند تا پایان سال جاری با رشد حدود ۳۰ درصدی مواجه شود، اما این رشد به‌صورت تدریجی و آهسته خواهد بود. احمد اشتیاقی به رشد شاخص بورس و نیز عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود:‌ اقبال سهامداران به بازار سرمایه در طی چند وقت گذشته ناشی از ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها بوده است. وی اظهار داشت:‌ همچنین گزارش ۱۲ ماه شرکت‌ها در سامانه کدال ازجمله گزارش‌های خوبی بود که منجر به تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به این بازار و نیز تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری دوباره شد.


اشتیاقی با بیان اینکه گزارش‌های منتشرشده نشان از آن داشت که عملکرد اکثر شرکت‌ها در سه ماه زمستان ۱۴۰۰ بهتر از دیگر فصل‌ها بوده است، گفت: این اتفاق تداعی‌کننده آن است که شرکت‌ها می‌توانند سود خوبی را برای سال ۱۴۰۰ شناسایی و در اختیار سهامداران قرار دهند.


این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در صعود شاخص بورس اشاره کرد و ادامه داد: قیمت‌های جهانی بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شدند و قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید که این اتفاق بی تاثیر در عملکرد برخی از شرکت‌ها نبوده است. وی با بیان اینکه در کنار آن سایر محصولات پتروشیمی، فلزی، مس، روی و نیز دیگر کالاها با رشد قیمتی مواجه شدند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس کامودیتی محور است؛ بنابراین این قیمت‌ها با فرض احیای برجام، رفع موانع تولید و فروش شرکت‌ها و نیز عدم کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان با روند صعودی همراه شد. اشتیاقی به روند مثبت نرخ اوراق بدهی و نیز نرخ سود سپرده بانکی اشاره کرد و افزود: نرخ اوراق اسناد خزانه که بازدهی یک‌ساله آن به ۲۶ درصد رسیده بود تا ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد و بازار این انتظار را دارد که دیگر خطر و ریسکی از سمت نرخ اوراق و نیز سود سپرده تهدیدکننده معاملات بازار نباشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار