گروه صنعت و تجارت: چهارشنبه هفته گذشته بود که معاون امور مجلس رئیس جمهوری از تصویب آئین نامه واردات خودرو در جلسه هیات دولت خبر داد. حالا مراحل پایانی برای تصویب قانون و دستورالعمل واردات خودرو در حال طی شدن است و به نظر می رسد که پس از کسب نظر مثبت نمایندگان مجلس می توان پس از سال ها، آماده ورود خودروهای خارجی به کشور بود. آنطور که سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهوری اسلامی کرده؛ دولت موافق واردات خودرو است اما با گذشت بیش از دو روز از اعلام تصویب آیین نامه واردات خودرو در هیات دولت هنوز جزئیات قطعی از طرح به تصویب رسیده به رسانه ها ارائه نشده است. حسینی در گفتگو با خانه ملت با بیان اینکه دولت با موضوع واردات خودرو موافق است درباره جزئیات آن، افزود: دولت آئیننامهای برای این موضوع تدوین کرده است؛ باید برای تحقق این امر همه جانبه نگری صورت گیرد و به طور مثال تاثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود. معاون امور مجلس رئیس جمهوری همچنین تصریح کرد: جلسات مختلفی درباره این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت صمت و معاونت اقتصادی برگزار شد تا همه نظرات خود را بیان کنند و این موضوع نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد.
ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به منظور کنترل تراز ارزی کشور ابلاغ شد، ولی یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی که اسفند سال ۱۴۰۰ صادر شد، اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو بود بدین ترتیب پس از کش و قوسهای فروان در خصوص واردات خودرو منوچهر منطقی معاون وزیر صمت خبری وعده ورود خودرو در شهریور امسال (۱۴۰۱) را داد این در حالی است که اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامهریزی صورت گرفته، تا ماه آینده واردات خودرو باید انجام شود.
اعلام خبر قطعی واردات خودرو از امروز (شنبه)
چهارشنبه اهفته گذشته سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو را داد که قرار است از شنبه ۲۹ مرداد خبر نهایی آن اعلام شود. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در طرح واردات خودرو، خودروی دست دوم وارد نمیشود و مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد. بر این اساس، تا این لحظه هیچ خبری در مورد تصویب آئین نامه واردات خودرویی منتشر نشده و تنها اخبار متناقضی از جانب نمایندگان مجلس و وزارت صمت رسانهای شده است؛ به عنوان نمونه آقای علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس اخیراً در یک اظهارنظری در مورد سرنوشت آئین نامه واردات خودروت اعلام کرده مسئولین مربوطه گفتهاند که در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب این آئیننامه هستیم؛ اما مشخص نیست که این تأخیر با چه توجیهی صورت میگیرد. دولت باید هر چه سریعتر آن را به مجلس ارائه کند و مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی نداشته باشد.
ابهام در واردات خودرو هنوز هم وجود دارد
عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعتُ معدن و تجارت گفت:ما در خصوص واردات خودرو از ابزار سیاست گذاری استفاده کرده ایم، در کل ما با ابزار واردات میخواهیم خودروسازان داخلی و خارجی با هم رقابت کنند. فرآیند تصویب آیین نامه از حوزههای دیگر هم است و مختص به وزارت صمت نیست. به گفته مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، واردات خودرو برای کشور یک ابزاری برای توسعه صنعت خودرو است، در کل همیشه وزارت صمت نگاه مثبت به واردات خودرو داشته و دارد. اما از سویی دیگر آقای نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در اظهارنظری گفته است که پیش کشیدن مسئله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بود تا کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند. در واقع این همه هیاهو و گمانهزنی تنها برای این بوده که خودروسازان احساس خطر کنند و بخواهند کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند. با این حال دو پهلو صحبت کردن مسئولین برای واردات خودرو تنها نتیجهای که دارد تشدید رکود در بازار خودرو و بلاتکلیفی خریداران و البته فروشندگان است.
زمزمه مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو
در همین حال امیرحسین کاکاییُ کارشناس خودرو گفت: قرار است زیر ۱۰ هزار خودرو وارد شود. باید ۴ ماه پیش که مشکل ارز چندانی نداشته ایم واردات را آغاز میکردیم نه الان که مشکل ارز در کشور داریم. این عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: واردات خودرو به این دلیل ممنوع شد که مسئولان باتوجه به اتکا به ذخایر ارزی و مشکلات در تامین ارز، به نوعی پیشدستی کردند که هرچند روش اشتباهی برای اجرای آن اتخاذ شد، اما به صورت کلی تصمیم نادرستی هم در آن زمان نبود. به گفته این کارشناس خودرو، اگر مشکل برجام برطرف شود تا حدودی قیمت خودرو کاهش پیدا میکند، ولی مشکل اصلی این است که بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف است، دو خودروساز اصلی و بزرگ که بر روی داخلیسازی و بر محدوده خودروهای ارزانقیمت نسبت به قیمتهای جهانی، سرمایهگذاری کردهاند، میدانند که اگر واردات خودرو آزاد شود، هیچ اتفاقی برای محصولات آنها نخواهد افتاد.
مجلس پیگیر موضوع واردات خودرو
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اکنون حتی قشر متوسط جامعه از لحاظ درآمدی نیز توان خرید خودرو را ندارد، تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم، نمایندگان به صورت جدی پیگیر واردات خودرو برای ایجاد فضای رقابتی در موضوعات کیفیت و قیمت بودند. شهباز حسن پوربیگلری در گفتگو با خانه ملت درباره نقش مجلس در واردات خودرو، گفت: از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم، نمایندگان به صورت جدی پیگیر واردات خودرو بودند و بیش از 2 سال است که مجلس به دنبال حذف رانت و انحصاری است که در اختیار دو خودروساز قرار دارد.
این نماینده مجلس ضمن تقدیر از اقدامات پلیس که مدافع حقوق مردم است، افزود: امیدوارم دولت با بخشنامههای تکمیلی یک بار برای همیشه بستر واردات خودرو را با هدف ارتقا کیفیت و متعادل کردن قیمت خودرو فراهم کند. وی با بیان اینکه سالانه در جادهها حدود 17 هزار نفر کشته میشوند که بیکیفیت بودن خودروها، یکی از اصلیترین عوامل است، میزان بالای مصرف سوخت خودرو و هدررفت سرمایه کشور را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و ادامه داد: خودروهای داخلی از نظر میزان مصرف سوخت از استانداردها تبعیت نمیکند. نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اکنون حتی قشر متوسط جامعه از لحاظ درآمدی نیز توان خرید خودرو را ندارد، تصریح کرد: امیدوارم واردات خودرو تلنگری به خودروسازان برای ارتقا کیفیت و تعدیل باشد و دست سوداگران را از این بازار کوتاه کند.