کد خبر: ۲۱۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری میان ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده است.

کنعانی: پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ ایران به طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها سازنده ، شفاف و قانونی بوده است.

ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید  در مورد ادعاهای اخیر رژیم صهیونسیتی مبنی بر حمله به اماکن ایران در سوریه گفت : اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به  زیرساخت‌های سوریه  متاسفانه همچنان ادامه دارد.

 وی با بیان این که متاسفانه این حملات در نتیجه حمایت دولت آمریکاست و دولت آمریکا نیز به طور غیرقانونی بخشی از نیروهای خودش را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است، گفت: ما معتقدیم کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی غیرقانونی، نامشروع، تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.
وی تاکید کرد :  ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران پوچ ، باطل و مبتنی بر بهانه جویی و فرار به جلو است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد : حضور جمهوری اسلامی  ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و اساساً این ادعاها باطل است.

وی بار دیگر با محکومیت حملات رژیم صهیونسیتی به اماکن و زیر ساخت های سوریه گفت: این اقدامات باید به طور جدی مورد توجه جامعه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان مسئول صلح و امنیت بین المللی قرار گیرد و آنها  اقدامات بازدارنده خود را انجام دهند.

 وی در پاسخ به سوال مطرح شده ادامه داد : ما در مبارزه علیه تروریسم و کمک به دولت دمشق در این زمینه  تا زمانی که دولت  سوریه از ما درخواست کند دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهیم بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درگیری بین شناورهای آمریکایی و ناوشکن جماران و ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر این که در این جریان، دوربین های  شناورهای آمریکایی گم شده است ، اظهار کرد : فارغ از این که ادعاهای آمریکایی در مورد اتفاق رخ داده چیست ، باید تاکید کنم که  ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای ترانزیتی و ترددی آب‌های بین‌المللی به صورت طبیعی تردد دارند و هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و روند عبور و مرور امن کشتیرانی بین المللی را با تهدید مواجه کند.
 
 وی ادامه داد : در مورد اتفاق افتاده ،  ستاد کل نیروهای مسلح طی بیانیه ای  توضیح لازم را ارائه داد. اقدامی تحریک آمیز و غیراصولی  از سوی شناورهای تجسسی ارتش آمریکا در ارتباط با شناورهای ایران انجام شد که جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرد و متعاقبا شناورها را در منطقه امنی رهاسازی کرد و  ما هرگونه ادعای آمریکایی ها در مورد طرف ایرانی را رد می کنیم .

کنعانی با ارایه توضیحاتی در مورد آخرین روند  مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت : در این زمینه  منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل ، مشخصا پاسخ طرف آمریکایی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که موضوع  تضمین در بحث مذاکرات رفع تحریم ها برای ما مهم است، گفت : موضوع تضمین  برای ما دو  وجهه دارد  یک وجه تضمین  موضوع لغو تحریم ها است به نحوی که  ایران بتواند از منافع احیای  برجام به صورت کامل منتفع شود وجه دیگر تضمین، مسئله هسته‌ای است و دور کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رفتارهای سیاسی و بازی‌های سیاسی است، چنان که اساسا اتهامات سیاسی در مناسبات آتی بین ایران و آژانس باعث ایجاد اخلال در روند توافق  احتمالی آینده نشود.

وی تاکید کرد: بسته شدن پرونده مسایل پادمانی در روند مذاکرات برای ایران مهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران در جریان تحولات اخیر عراق با مقتدی صدر گفت‌وگو و ارتباطی داشته است و پیامی به وی منتقل کرده است؟  با  بیان این که روند تحولات عراق برای ما مهم است و عراق کشوری مهمی در منطقه است، اظهار کرد: ارتباط ما با دوستان و گروه‌های سیاسی در  عراق برقرار است ما با تمام طرف‌های سیاسی عراق ارتباط مستمر داریم .

وی در این ارتباط گفت : پیام ما به افراد و اشخاص نیست ، نگاه ما به کلیت عراق است و همه جریان‌های سیاسی  را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم. ما نگاه بخشی و جزیی به عراق نداریم و تمام گروه‌های سیاسی عراق جزیی از روند تحولات عراق هستند   .
کنعانی همچنین گفت: ایران قصد مداخله در امور داخلی عراق ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی تاکید کرد : موضعی از سوی طرف‌های غربی مبنی بر غیر سازنده بودن پاسخ ایران دریافت نکرده‌ایم
کنعانی تاکید کرد: پاسخ ما کمک کننده به روند شکل گیری توافق است، پاسخ و نگاه ما رو به جلو است .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تا آنجا که اطلاع دارم  رییس جمهور در اجلاس شانگهای در ازبکستان  شرکت می‌کند .

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار