کد خبر: ۲۱۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، احتمال توافق در مذاکرات وین را کمتر کرده است.

آمریکا شکست مذاکرات برجام را اعلام می کند؟

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، احتمال توافق در مذاکرات وین را کمتر کرده است.

به گزارش روزنامه استریت تایمز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به مکزیک در یک کنفرانس خبری، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، درباره روند احیای توافق هسته‌ای گفت: آن‌چه در مدت اخیر در پاسخ ایران به پیشنهاد ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا[برای توافق در مذاکرات وین] بوده‌ایم، به وضوح پس‌رفت است و چشم‌انداز توافق در بازه‌ای کوتاه‌مدت را غیرمحتمل می‌سازد.

بلینکن بر ادعاهایش افزود: به نظر می‌رسد ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری که برای رسیدن به یک توافق لازم است را انجام دهد و آن‌ها همچنان به مطرح کردن مسائل خارج از چارچوب ادامه می‌دهند که انجام شدن توافق را غیرمحتمل‌تر می‌کند.

نشریه اکونومیست هم روز گذشته در تحلیلی احتمال شکست مذاکرات برجام را رو به افزایش دانست.

به گزارش خبرآنلاین اکونومیست نوشت: مذاکره کنندگان ماه گذشته خوش‌بین به نظر می‌رسیدند. امریکا که در سال ۲۰۱۸ میلادی از برجام خارج شد برخی از مسائل باقی مانده خود با ایران را حل کرده بود. اتحادیه اروپا آن چه را «متن نهایی» یک توافق می‌داند آماده کرد. صحبت از سفر وزرای خارجه به وین برای امضای آن بود. در اول سپتامبر ایران پاسخی رسمی به پیش‌نویس اتحادیه اروپا ارسال کرد. آمریکا آن پاسخ را «غیر سازنده» خواند.

به نظر می‌رسد که مذاکرات برای یک وقفه دو ماهه تا پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر پیش می‌رود. حتی دیپلمات‌های غربی که از توافق حمایت می‌کنند آغاز به طرح این پرسش کرده‌اند که آیا ایران واقعا خواستار حصول توافق است یا صرفاً قصد دارد برای بازی با زمان و خرید وقت به مذاکره ادامه دهد؟ و این که چه زمانی باید تاکتیک ایران را بلوف قلمداد کرد؟

ناظران مسائل ایران در داخل و خارج از آن کشور مطمئن نیستند که آیا ایران واقعاً خواستار توافق است یا خیر. یک دیدگاه مبتنی بر آن است که ایران به مذاکرات ادامه می‌دهد تا امتیازات بیش‌تری از سوی دولت بایدن ارائه شود. در هر صورت، وضعیت موجود ایده آل نیست.

حتی «جوزپ بورل» که در طول مذاکرات موجی از خوش بینی را مطرح نمود اکنون به نظر می‌رسد که معتقد است وضعیت پیشرفت مذاکرات افتضاح است. رئیس خستگی ناپذیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ ۵ سپتامبر گفت که آمریکا و ایران در مواضع خود از هم دورتر می‌شوند. او با ناراحتی نتیجه گرفت: «کل این فرآیند در خطر است. هیچ کس حاضر نیست شکست را بپذیرد، اما به نظر می‌رسد این یک احتمال رو به افزایش است».

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار