کد خبر: ۲۱۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
معاون وزیر امورخارجه آمریکا بدون اشاره به کارشکنی‌ و زیاده‌خواهی‌های کشورش در جریان مذاکرات احیای برجام مدعی شد، رئیس جمهور بایدن همچنان به دنبال راه‌حلی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای است.

ادعای شرمن درباره روند مذاکرات وین

معاون وزیر امورخارجه آمریکا بدون اشاره به کارشکنی‌ و زیاده‌خواهی‌های کشورش در جریان مذاکرات احیای برجام مدعی شد، رئیس جمهور بایدن همچنان به دنبال راه‌حلی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای است.

وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا در یک میزگرد به میزبانی روزنامه واشنگتن پست به طرح ادعاهایی درباره روند مذاکرات احیای برجام و عملکرد آمریکا در جریان این مذاکرات پرداخت.

شرمن در صحبت‌های خود با ادعای اینکه “مذاکرات وین در حال حاضر به بن بست  رسیده است” گفت: مذاکرات به بن‌بست خورده است، به این معنا که در آخرین دور گفت‌وگوها ایران پاسخ نسبتاً سختی به ما ارائه داد، پاسخی که برای ما غیر قابل قبول بود.

وی در ادامه مدعی شد: رئیس جمهور بایدن به جستجوی فرصت‌هایی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به مسیر خود ادامه می‌دهد. با این حال، واشنگتن برای هر تحولی آماده می‌شود، خواه این توافق قابل بازگرداندن باشد یا نباشد.

این ادعای وندی شرمن درباره روند مذاکرات وین در حالی مطرح می‌شود که سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی در واکنش به ادعاها مبنی بر به بن‌بست خوردن این رایزنی‌ها تصریح کرد: آدم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشه! برعکس، من معتقدم که مذاکرات ‌برجام در بن بست نیست، بلکه آنچه مذاکرات را به بن بست می‌کشاند تلاش سیاسی برای بازنگه داشتن پرونده ایران در آژانس علی‌رغم بازگشت به شرایط ۲۰۱۵ است. بازگشت به برجام بلی، فرصت سازی برای صهیونیستها هرگز.

در همین حال یک مقام ارشد کاخ سفید درباره روند مذاکرات احیای برجام گفت که دولت آمریکا از تلاش برای حصول توافق دست نکشیده است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی مذاکرات احیای برجام و زمان حصول توافق گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی در این زمینه انجام دهد یا به گمانه‌زنی در این خصوص بپردازد.

وی در ادامه با تکرار ادعاهای واهی واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: اما می‌توانم یک چیز را بگویم؛ رئیس‌جمهور بایدن بسیار واضح گفته است که ما اجازه نخواهیم داد ایران به توانایی سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، زیرا می‌دانیم که حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسان‌تر نمی‌شود.

کربی تصریح کرد: رئیس جمهور همچنین گفته است که “بهترین راه برای دستیابی به این نتیجه از طریق یک فرآیند دیپلماتیک است” و به همین دلیل ۱۶ ماه است که در مذاکرات (احیای برجام) حضور داریم و برای اجرای مجدد این توافق و بازگرداندن تمام طرف‌ها به آن تلاش می‌کنیم.

هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین به سخنان اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر “دورتر شدن چشم‌انداز دستیابی به این هدف نسبت به چند هفته پیش و این که بعید است بتوانیم به این زودی به توافق بازگردیم” اشاره و تاکید کرد: اما این، بدان معنا نیست که ما از تلاش دست کشیده‌ایم، به این معنا نیست که همه آن چه انجام شده است را رها کرده‌ایم.

این مقام آمریکایی در حالی مدعی ادامه تلاش‌های واشنگتن برای احیای برجام است که این کارشکنی و زیاده‌خواهی‌های واشنگتن در روند مذاکرات وین، به‌عنوان کشور ناقض برجام دلیل اصلی عدم حصول توافق تاکنون است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی خود با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفت‌وگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها و با اشاره به تلاش همه طرف‌ها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را  تمرکز ایالات متحده بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم از سوی واشنگتن دانست.  

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو بار دیگر اراده و حسن نیت لازم  از سوی کشورمان برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را مورد تاکید قرار داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار