کد خبر: ۲۱۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، تأکید کرده که ایران 600 هزار تُن نفت سیاه به لبنان اهدا خواهد کرد و این یک هدیه رایگان بدون شرط است.
یک منبع آگاه در وزارت نفت اعلام کرد: دلیل اینکه مقامات لبنانی اظهاراتی مبنی بر دریافت رایگان سوخت از سوی ایران دارند، این است که تحت تحریم قرار نگیرند.
 
به گزارش ایلنا، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، تأکید کرده که ایران 600 هزار تُن نفت سیاه به لبنان اهدا خواهد کرد و این یک هدیه رایگان بدون شرط است.
 
وی گفت که یک مشکل کوچک مربوط به کیفیت سوخت وجود دارد که در صورت برطرف شدن لبنان از دریافت این هدیه استقبال می‌کند چون به آن نیاز دارد.
 
این در حالی است که جواد اوجی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست درباره صاردات سوخت به لبنان اظهار کرده است:  ما سال گذشته هم به این کشور صادرات داشتیم و هرچه صادر کردیم پول آن را دریافت کرده‌ایم.
 
در همین ارتباط یک منبع آگاه در وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تاکید بر اینکه وزارت نفت تمامی پول سوخت صادراتی به لبنان را دریافت کرده است، اظهار داشت: دلیل اینکه مقامات لبنانی اظهاراتی مبنی بر دریافت رایگان سوخت از سوی ایران دارند، این است که تحت تحریم قرار نگیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: حتی اگر لبنان پول سوخت دریافتی را دو یا چند برابر هم بپردازد باز هم در فضای رسانه اینگونه مطرح می‌کند که رایگان است تا تحت تحریم های امریکا قرار نگیرد.
 
به گفته این منبع آگاه در وزارت نفت ؛ تمامی ساز و کار دریافت پول سوخت صادراتی به لبنان به عهده شورای عالی امنیت ملی است.
 
جلال میرزایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره صادرات سوخت به لبنان و اظهاراتی مبنی بر ارسال رایگان به این کشور اظهار داشت: در چند ماه اخیر حزب الله لبنان برای اولین بار اعلام کرد که ایران آماده است که سوخت مورد نیاز این کشور را با توجه به شرایطی که دارد، تامین کند و دولت باید با ابران گفت‌وگو کند و کمک پیشنهادی ایران را بپذیرد.
 
وی افزود: کشورهای دیگر به دولت پیشنهاد داده بودند که سوخت مورد نیازش را تامین می کنند اما این کار را انجام ندادند و شروطی داشتند و واقعیت اینکه توپ در زمین‌لبنان بود و دولت لبنان بعد از مدتی تعلل در نهایت مجبور شد برای تامین سوخت مورد نیاز با ایران مذاکره کند. برداشت بنده این است باتوجه به تعلل‌ها احتمالا ایران هم برای تامین‌سوخت شروطی دارد و اینگونه نیست که تماما رایگان سوخت را ارسال کند. اگر رایگان بود نیازی به این همه تعلل نبود. 
 
عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اینکه مقامات لبنان اعلام کردند که ایران به صورت رایگان این سوخت را صادر کرده احتمالا اینگونه که مطرح می‌شود، نیست.
 
وی بیان داشت: لبنان یک همپیمان بسیار قوی برای ایران است و تشدید مشکلات این کشور و افزایش تنش‌ها می‌تواند منافع همپیمان ما را هم تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین کمک‌های ایران را باید از این منظر مدنظر قرار داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار