کد خبر: ۲۱۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
وزیر نفت گفت: در حوزه صادرات فرآورده‌ها، تهاتر و سوآپ از حوزه دریای خزر با بعضی از شرکت‌های روسی شروع به‌کار کرده‌ایم و نزدیک ۱۰ میلیون تن ظرفیت تهاتر و سوآپ و صادرات فرآورده‌های نفتی در این حوزه داریم.

توضیحات وزیر نفت درباره معامله بزرگ نفت و گاز بین ایران و روسیه

جواد اوجی درباره بعضی از ویژگی‌های این تفاهم‌نامه بزرگ بین ایران و روسیه توضیح داد: ایران و روسیه هر دو ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دارند؛ خوشبختانه در این مدت نزدیک به چهار میلیارد دلار قرارداد در بحث توسعه میدان‌ها و ۴۰ میلیارد دلار در حوزه احداث خطوط صادراتی گاز و واحدهای ال‌ان‌جی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

وی افزود: در حوزه صادرات فرآورده‌ها و تهاتر و سوآپ از حوزه دریای خزر نیز با بعضی از شرکت‌های روس آغاز به‌کار کرده‌ایم و نزدیک به ۱۰ میلیون تن ظرفیت تهاتر و سوآپ و صادرات فرآورده‌های نفتی داریم، همچنین در بحث پتروشیمی نیز ما صادرات محصولات و کاتالیزها را داشتیم، پارسال رقمی نزدیک به ۱۲.۵ میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف از جمله به اروپا داشته‌ایم.

وزیر نفت ادامه داد: در این دوره برای روس‌ها قراردادهای توسعه میدان‌هایی در قالب‌ الگوی جدید قراردادهای نفتی و پیش خرید (OFF TAKE) را رونمایی کردیم که سرمایه‌گذار از همه ابعاد همچون از سوی وزارت نفت، دولت جمهوری اسلامی بیمه و حمایت می‌شود. این نوع قراردادها برای سرمایه‌گذاران روس بسیار شیرین و جذاب است و خوشبختانه با توجه به اهمیت انرژی که امروز در دنیا همه به این آگاهی داریم فرصت طلایی را برای امضای قراردادهای دیگر با روس‌ها در حوزه انرژی به وجود آورده است.

براساس گزارش وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در ماه ژوئیه یادداشت تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری امضا کردند که به توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، ۶ میدان نفتی، همچنین حفظ فشار در میدان پارس جنوبی کمک می‌کند. در عین حال، این سند شامل عملیات مبادله با گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، اجرای پروژه‌های گاز مایع و ساخت خطوط لوله گاز صادراتی می‌شود.

تحلیلگران بخش انرژی این معامله بین ایران و روسیه را ۴۰ میلیارد دلار ارزیابی کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار