کد خبر: ۲۱۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که رفتار و گفتار آمریکایی‌ها با یکدیگر متناقض است، گفت: سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از سوی آمریکایی‌ها در ارتباط با توافق (هسته‌ای) دریافت کردیم.

۳ روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که رفتار و گفتار آمریکایی‌ها با یکدیگر متناقض است، گفت: سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از سوی آمریکایی‌ها در ارتباط با توافق (هسته‌ای) دریافت کردیم.

حسین امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند در حال حاضر رسیدن به توافق و احیای برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد، اظهار کرد: رفتار و گفتار آنها با یکدیگر متناقض است. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آنها دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم.

وی ادامه داد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که باید موارد اتهامی که آژانس در حوزه هسته‌ای مطرح کرده حل و فصل شود و ما حاضر به توافقی نیستیم که بعدا مانند استخوان لای زخم مانده، دائم آژانس بخواهد از مسیر سیاسی و به بهانه این موارد اتهامی فشارهایی را به ایران وارد کند.

وی در ادامه گفت: تبادل پیام آمریکایی‌ها با ما ادامه دارد و از سویی دیگر آنها تلاش می‌کنند در مسائلی که این روزها در ایران جریان داشته بدمند و فکر می‌کنیم آنها به دنبال این هستند که با اعمال فشارهای روانی و سیاسی بخواهند در مذاکرات امتیاز بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در این زمینه گفت: ما هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و ما در چارچوب منطق و در راستای حصول توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود حرکت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که در عین حال هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم، اضافه کرد: ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی حتی در روزهای اخیر این است که آمریکایی‌ها نه تنها حصول توافق در اولویت‌شان است بلکه شتاب هم دارند، اما آنها برای مصارف داخلی خودشان هم و تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی‌شان به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند و اینها از تعارضات رفتار آمریکایی است.

وزیر خارجه کشورمان که در جمع خبرنگاران در ارمنستان سخن می‌گفت در ارتباط با تحولات قره‌باغ نیز گفت: ما در گفت‌وگو با مقامات ارمنستان تاکید کردیم که باید مناقشات بین ارمنستان و آذربایجان پایان داده شود، تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان مورد توجه قرار گیرد و ما قطعا نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و یا هرگونه تغییر در مرزها حساس هستیم و به صراحت مواضع‌مان را به تمامی طرف‌ها اعلام کردیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که یکی دیگر از موضوعات مورد بحث‌مان در این سفر با مقامات ارمنستان مساله ترانزیت بود، اظهار کرد: در موضوع ترانزیت بین ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال – جنوب گفت‌وگوهای بسیار خوبی با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم که تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به تقویت کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت در این کریدور کمک کند؛ چرا که ترانزیت در این منطقه برای ما یک موضوع جدی است.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی همچنین با بیان این‌که در جریان این دیدار در ارتباط با افزایش حجم تبادلات تجاری بین دو کشور نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام دادیم، ادامه داد: تاکید بر این کردیم که حجم تجارت دو کشور از 700 میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند و برای افزایش حجم تبادلادت دو کشور به سه میلیارد دلار هدف‌گذاری کردیم. خوشبختانه زمینه‌های خوبی برای همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی، کشاورزی، ترانزیت و تولیدات مشترک وجود دارد.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که تجار و بازرگانان دو کشور می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند، تصریح کرد: ظرفیت خوبی بین دو کشور در حوزه گردشگری وجود دارد و توافقات جدیدی برای تقویت مسیر گردشگری در جریان رایزنی‌ها در این سفر به عمل آمد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی منابع خبری اعلام کردند که در جریان دیدارهای شما با مقامات ارمنستان آنها تقاضای سلاح از ایران کرده‌اند، گفت: ما با همسایگان و برخی از کشورها همکاری دفاعی داریم و آنچه که مهم است این است که بایستی که در مسیر سیاسی و از مسیر گفت‌وگو مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان حل شود و ترسیم خطوط مرزی نیز در همین چارچوب صورت بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار