کد خبر: ۲۱۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
«تجارت آنلاین» گزارش می دهد
ازار خودرو به دلیل تاثیرپذیری بالا از نوسانات دلار، تبدیل به یک بازار دلاری شده است. انتظار می‌رود تا پایان سال قیمت خودرو حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کند.

رکود بازار خودرو در سایه نوسانات ارزی

گروه صنعت و تجارت: بازار خودرو به دلیل تاثیرپذیری بالا از نوسانات دلار، تبدیل به یک بازار دلاری شده است. انتظار می‌رود تا پایان سال قیمت خودرو حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کند. قیمت خودرو صفر داخلی روز گذشته (‌‌جمعه 20 آبان ۱۴۰۱) با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد. بازار خودرو روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. با افزایش نرخ دلار از هفته گذشته، قیمت خودروها نیز با افزایش همراه شد. البته برخی معتقدند که قیمت خودرو هم‌گام با نرخ دلار افزایش نداشته است. قیمت‌های ثبت‌شده در سایت‌های آگهی خودرو پس از گذشت چند روز از سقف‌شکنی دلار، حکایت‌گر بلاتکلیفی و سردرگمی بازار است. برخلاف هفته‌های گذشته، برخی خودروها با ثبات، برخی با کاهش و برخی نیز با افزایش قیمتی همراه شده‌اند.
برخلاف ماه‌های گذشته که قیمت پراید ثابت مانده بود، اما بالاخره سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با نوسان قیمت همراه کرد. برای مثال، پراید ۱۱۱ اکنون در قیمت 208 میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما پراید ۱۳۱ نیز اکنون به نرخ 183 میلیون تومان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۷ اتومات که در ماه گذشته ۵۹۰ میلیون تومان ارزش داشت، اما امروز در سطح 630 میلیون تومان ثابت ماند. خودرو دنا معمولی هم که مدت‌ها بود با ثبات قیمتی همراه شده بود، اما این چند روز با افزایش قیمت همراه شد. امروز صبح، این خودرو در قیمت 415 میلیون تومان در بازار عرضه شد. اما باید توجه داشت که دنا معمولی طی تنها یک ماه با ۱۰ ملیون تومان افزایش قیمت همراه شده بود. پژو پارس اتوماتیک هم امروز به قیمت 496 میلیون تومان در بازار خودرو کشور به فروش می‌رسد. تارا اتوماتیک هم که این روزها از نوسانات دور نماند، امروز به قیمت 610 میلیون تومان رسید. اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که برخی خودروها بیشتر خرید و فروش می‌شوند و پرطرفدار هستند. این خودروها با چه قیمتی در بازار معامله می‌شوند؟ تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز هم مانند روزهای گذشته، در محدوده 222 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز حالا 329 میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو امروز در بازار کشور در نرخ 375 میلیون تومان ثبت شد.


پیش بینی وضعیت بازار خودرو
در همین حال مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگویی گفت: بازار خودرو کاملا متاثر از نوسانات ارزی است. به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یک بازار دلاری معرفی کرد. او افزود: از طرفی دیگر، تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی هم در این مدت افزایش پیدا کرده و اقتصاد سیاسی بی‌ثبات شده است. تاثیر این بی‌ثباتی را می‌توان در نوسانات و سقف‌شکنی‌های نرخ دلار مشاهده کرد. این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: به نظر می‌رسد بازار خودرو در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تا پایان سال شاهد حداقل 30 درصد افزایش قیمت خودرو باشد. از طرف دیگر یک کارشناس بازار خودرو گفت: بازار به طور عجیبی با افزایش قیمت ها روبروست که پیشنهاد می شود خریداران کمی در معاملات تامل کنند. امیر حسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: برخی از خودروها به نسبت هفته گذشته تا ۱۵ میلیون افزایش قیمت داشتند که این متأثر از بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش ریال است. وی افزود: در هفته‌های اخیر خروج پول افراد حقیقی از بازار سرمایه به سمت بازار سکه و خودرو سرازیر شد تا جایی که قیمت‌های خوروها بسیار غیر منطقی افزایش یافت. کارشناس بازار خودرو افزود: مصرف کنندگان خودرو هنگام معامله در شرایط تب بازار به شدت متضرر می‌شوند و پیشنهاد می‌شود فعلاً فقط به منظور سرمایه گذاری وارد این بازار شوند. وی تاکید کرد علیرغم افزایش نرخ‌ها هیچ معامله‌ای در این بازار انجام نمی‌شود. همچنین نایب رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی گفت: رشد نرخ دلار قیمت خودروهای داخلی را بین 7 تا 8 میلیون و خودروهای وارداتی را 50 میلیون تومان افزایش داده است. اسد کرمی در گفتگویی درباره تاثیر رشد نرخ ارز بر بازار خودرو بیان کرد: بارشد نرخ دلار قیمت خودروهای داخلی طی دو روز گذشته بین 7 تا 8 میلیون افزایش پیدا کرده و با رشد حدود 5 درصد بهای خودرو در بازار مواجه هستیم اما خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی با توجه به نوسانات نرخ ارز به ندرت انجام می شود. وی درخصوص وضعیت بازار خودروهای وارداتی عنوان کرد: قیمت خودروهای وارداتی ها نیز تحت تاثیر نرخ ارز با افزایش 50 میلیون تومان همراه بوده اما معامله ای در بازار انجام نمی شود. نایب رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران در خصوص پیش بینی ها از بازار خودرو با توجه به روند افزایشی نرخ ارز یادآور شد: در گذشته قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر نرخ ارز بود اما در حال حاضر تاثیر نرخ دلار بر قیمت خودرو بسیار ناچیز است و حتی اگر قیمت دلار افزایشی باشد تاثیرش بر بازار خودرو جزئی خواهد بود. کرمی همچنین درباره تاثیر واردات خودرو بر بازار خودروهای داخلی و خارجی اظهار داشت: واردات خودروهای اقتصادی در صورت اجرایی شدن بر قیمت خودروهای داخلی نسبتا تاثیر گذار است اما به نظر می رسد با توجه به اینکه تعداد خودروهای وارداتی عدد قابل توجهی نیست و عمده واردات از چین است تنها بازار خودروهای چینی تحت تاثیر واردات قرار خواهد گرفت.

آخرین وضعیت واردات خودرو
واردکنندگان خودرو معتقدند طی مراحل کسب مجوزها و بارگذاری اطلاعات برای واردات خودرو و رسیدن به مرحله تخصیص ارز یک تا دو ماه زمان می‌برد. اوایل آبان ماه امسال بعد از کشمکش‌های بسیار در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و رفع ایرادات سه گانه‌ای که رئیس مجلس به آیین‌نامه وارد کرده بود، در نهایت آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و روند ثبت سفارش برای واردکنندگان واجد شرایط آغاز شد. آنطور که تسنیم گزارش داده، در گام نخست ثبت سفارش‌ها، وزارت صمت اعلام کرد 24 درخواست برای واردات خودرو مطرح شده است که در نهایت 7 شرکت واجد شرایط ثبت سفارش واردات خودرو شدند، اما به مرور آمار شرکت‌های واجد شرایط افزایش پیدا کرد و در مجموع در حال حاضر 12 شرکت می‌توانند نسبت به ثبت سفارش خودرو اقدام کنند. براساس اعلام وزارت صمت شرکت‌های سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکس موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو شرایط لازم را برای واردات خودرو براساس آیین‌نامه احصا کرده‌اند و می‌توانند مراحل واردات را برای فروش خودروها در بورس کالا انجام دهند. اما با گذشت بیش از دو هفته از آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، روند کند اجرایی عاملی شده تا مردم آنچنان به ورود خودروهای وارداتی آنهم طی چند ماه آینده خوش‌بین نباشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار