کد خبر: ۲۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد:
معاون وزير اقتصاد، نسبت به اینکه سرمايه‌گذاران داخلي در کشور به حال خود رها شده اند، گلایه کرد و گفت: اگر سرمايه گذار داخلي گرفتاري پيدا کند، نمي داند در خانه چه کسي را بايد بزند.
 محمد خزاعی امروز در همایش تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پساتحریم گفت: در اين طرح قصد داريم مشخص کنيم که از چه نوع سرمايه و يا سرمايه گذار خارجي در کدام طرح‌ها بايد استفاده شود. به عنوان مثال در برخي طرح‌ها اصلا نبايد دنبال فاينانس برويم و يا در برخي ديگر از طرح‌ها حتما بايد از فاينانس استفاده شود و يا در برخي طرح‌ها از روش بي او تي و يا در برخي ديگر از طرح‌ها از روش اف بي آي بايد استفاده شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: نقشه راه تامین مالی کشور برای پاسخ به دو سئوال مهم، میزان منابع مالی مورد نیاز برای توسعه کشور و نوع منابع مالی، تدوین می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه در برخي از طرح‌ها به علت اینکه رقابت به توليد داخلي صدمه مي‌زند، اصلا نبايد از سرمايه و سرمايه گذار خارجي استفاده کرد، افزود: در همين جهت به همه استانداران و وزرا نامه نوشته ايم و از آنها خواسته ايم نيازهاي حوزه جغرافيايي و کاري خود را تهيه، دسته بندي و براي ما ارسال کنند تا بتوانيم در ايجاد نقشه راه از آنها استفاده کنيم. اين اقدام در واقع پايه اي است براي ساماندهي به نحوه تامين منابع مالي خارجي به طرح هاي داخلي.

معاون وزير اقتصاد با طرح اين سئوال که آيا توجه به تامين منابع مالي بايد براي رفع نيازهاي کشور باشد و يا بايد در دنياي مدرن از آن به عنوان نگاهي فراتر از تامين نيازهاي مالي کشور نگريست؟ گفت: نگاه اول هرچند مهم است اما کافي نيست و ما براي تاثيرگذاري درحوزه هاي مختلف سياسي و فرهنگي بايد به افزايش مراودات مالي و پولي و افزايش قدرت اقتصادي در منطقه و سطح بين الملل توجه داشته باشيم.

خزاعي با اشاره به طرح‌هاي ديگر کشورها در اين زمينه افزود: ما نيز اگر مي خواهيم مانند حوزه فرهنگي و سياسي که جزو پرنفوذترين کشورها در منطقه و جهان هستيم، در حوزه اقتصاد چنين باشيم بايد مراودات مالي و پولي خود را با موسسات مالي و اعتباري دنيا افزايش دهيم.

وي گفت: اينکه دائم سرمان در لاک خودمان باشد و فکر کنيم که براي رسيدن به رشد ۸ درصد چه کار بايد بکنيم، در اين حوزه کافي به نظر نمي رسد. بايد براي مذاکره با شرکت‌هاي بزرگ اقتصادي و موسسات اعتبارسنجي براي افزايش رتبه اعتباري ايران اقدامات مهمي صورت بگيرد.

وي با بيان اينکه برجام از نظر سياسي يک موقعيت بزرگ در تاريخ سياسي ايران است، گفت: اما به لحاظ اقتصادي وقتي مي توانيم از اين موضوع به نحو شايسته استفاده کنيم که بسترهاي آن را آماده کرده باشيم و يکي از بسترهاي آن ارتقاي رتبه اعتباري کشور در دنياست.

خزاعي افزود: بايد تکليف بدهي هاي خود به موسسه هاي مالي و پولي بين المللي را که به خاطر تحريم‌ها نتوانستيم پرداخت کنيم، هرچه زودتر مشخص کنيم و القائات بعضا سياسي در اين زمينه را خنثي کنيم.

معاون وزير اقتصاد نسبت به اینکه سرمايه گذاران داخلي در کشور به حال خود رها شده اند، گلایه کرد و گفت: اگر سرمايه گذار داخلي گرفتاري پيدا کند نمي داند در خانه چه کسي را بايد بزند، اين درحالي است که يک سازمان به نام سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي فني و اقتصادي ايران براي حمايت از سرمايه گذاري خارجي در کشور وجود دارد و ما بايد همين حمايت‌ها را از سرمايه گذاران داخلي نيز انجام دهيم.

منبع:مهر

نام:
ایمیل:
* نظر: