کد خبر: ۲۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: متاسفانه در 17 میلیون واحد مسکونی در کشور به معیارهای مصرف بهینه انرژی بی توجهی شده است.
محمد شکرچی زاده روز یکشنبه در کارگاه مشترک ایران و آلمان با عنوان توسعه شهری پایدار با بیان اینکه حتی در ساخت و سازهای جدید توجه زیادی به مصرف بهینه انرژی نمی شود، گفت: در حوزه ساخت و ساز به آئین نامه های موجود نیز بی توجهی می شود تا همچنان شاهد مصرف بیشتر انرژی در واحدهای مسکونی کشور باشیم.

وی با یادآوری اینکه اتلاف انرژی در ساختمان ها تاثیر مثبتی بر تولید ناخالص داخلی ندارد و به رشد صنعتی و اقتصادی نیز منجر نمی شود، افزود: برآوردهای اولیه نشان می دهد 15 میلیارد دلار در ساختمان های کشور انرژی به هدر می رود.
وی اظهار داشت: کارشناسان و مهندسان آلمانی می توانند در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مسکونی به ما کمک کنند تا بتوانیم با ارائه راهکارهای مناسب ، مصرف انرژی را در ساختمان های خود کاهش دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این زمینه پروژه ای را با آلمانی ها در سال 2004 آغاز و در سال 2008 منطقه ای را در هشتگرد به صورت نمونه(پایلوت) اجرا کردیم و امیدواریم این پروژه بتواند زمینه های کاهش مصرف انرژی را در شهرهای جدید و واحدهای مسکونی ما فراهم کند.
وی گفت: هر اقلیمی برای کاهش مصرف انرژی، طرح های مناسبی را می طلبد لذا درصددیم با همکاری دانشگاه فنی برلین و کارشناسان آلمانی پروژه های مناسبی را در این زمینه در شهرهای ایران با رعایت الگوی مصرف انرژی اجرا کنیم.
وی اظهار داشت: باتوجه به قانون اصلاح الگوی مصرف قرار است برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان های دولتی راهکارهای مناسبی را ارائه دهیم و در چهار سال آینده مصرف انرژی را در ساختمان های دولتی اصلاح کنیم؛ همچنین در این زمینه از تجربیات کارشناسان و متخصصان آلمانی استفاده کنیم.
شکرچی زاده با بیان اینکه شرایط اقتصادی ایران مناسب نیست، افزود: برای اجرای هرگونه طرح های کاهش مصرف انرژی باید مدل های جدیدی مالی و اقتصادی را ارائه دهیم تا مصرف انرژی در ساختمان های کشور بهینه شود.
ئییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان ساخت: برای افزایش طرح های بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها، ارائه طرح های تشویقی توسط شهرداری ها بسیار مهم است و تجربیات کشور آلمان در این زمینه برای ما می تواند کمک زیادی داشته باشد.
وی خواستار تشکیل مرکز تحقیقاتی مشترک بین کارشناسان ایرانی و آلمانی شد و گفت: این مرکز با حمایت وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت می تواند در کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار باشد تا بتوانیم با همکاری های مستمر خود این مساله را در ساختمان های شهرهای کشورمان عملی کنیم.
وی، از تنظیم سند جامع انرژی ساختمان و حمل و نقل نیز خبر داد و گفت: هم اکنون در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این سند در حال تهیه است و استفاده از تجربیات آلمانی ها در این زمینه برای ما بسیار راهگشا خواهد بود.
شکرچی زاده در پایان با اشاره به همکاری های 80 ساله مهندسان آلمانی با ایرانی ها افزود: ما از سال های بسیار دور شاهد شاهکارهای مهندسی آلمان در حوزه ساخت و ساز کشورمان هستیم؛ به طوری که ایستگاه راه آهن تهران و احداث خط آهن شمال نمونه هایی از آن است.

منبع:ايرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: