کد خبر: ۲۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نشریات و رسانه ها خواست تا از دامن زدن به مسایل قومی و دینی بپرهیزند.
 علی جنتی روز یکشنبه در دومین اجلاس ارتقای توانمندی های شورای فرهنگی عمومی استان ها در هتل انقلاب گفت: هر نشریه ای بخواهد به مسایل قومی دامن بزند تخلف محسوب شده و مجازات دارد و مسایل ملی نیز جای خود را دارد.
وی تاکید کرد: در زمانی که در شورای سیاستگذاری صدا و سیما بودم، اصول و سیاست های این رسانه را تدوین کردیم که بر آن اساس صدا و سیما باید با رعایت کردن وحدت ملی، از هرگونه تفرقه ملی، دینی و قومی بپرهیزد.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین گفت: چند سال پیش روزنامه ایران مرتکب اشتباهی شد و ما مدت ها در این زمینه با مشکل رو به رو بودیم.

** ضرورت اولویت بخشی به طرح های اساسی
جنتی در ادامه با اشاره به چالش ها و مشکلات موجود تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی وظیفه دارد برخی از مسائل را در 6 ماه حل و فصل کند و پرداختن به مسائل متفرقه و دچار روزمرگی شدن، مشکلی را حل نمی کند.
وی از وضعیت حاشیه نشینی در شهرها به عنوان یکی از مهمترین مسائل روز یاد کرد و گفت: بیش از 10 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد که از روستاها به حاشیه شهر آمده، برای خود سرپناهی درست کرده و از آب و برق غیرقانونی استفاده می کنند که معتقدم چنین معضلی کانون بسیاری از مشکلات است.
جنتی ادامه داد: حاشیه نشینی در خراسان رضوی به ویژه اطراف مشهد بیشتر از تهران است و استان البرز نیز مشکلات زیادی در این زمینه دارد و حتی در سفر استانی دولت به خراسان رضوی در جلسه ای با حضور همه اعضای کابینه مشکل حاشیه نشینی مشهد مورد بررسی قرار گرفت.
وی مساله جوانان و تاثیرپذیری آنان از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را از مسائلی دانست که شورای فرهنگی عمومی باید به دنبال راهکاری برای آن باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در کاهش طلاق گفت: این استان کار خوبی در این زمینه انجام داد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و قرار است این طرح به سایر استان ها نیز تعمیم داده شود.
وی همچنین گفت: فساد اخلاقی در سطح جامعه باید از سوی شورای فرهنگ عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و حتی جایگاه طرح مباحثی مانند شناخت معروف و منکر در این شوراست.
جنتی تاکید کرد: ما از اینکه دروغگویی، اتهام زنی و شایعه سازی در جامعه گسترش می یابد غفلت کردیم و برخی ها از بیانات رهبر معظم انقلاب استفاده ابزاری و جناحی می کنند که این نیز جزو منکرات است.

** انقلاب برای رشد فضائل اخلاقی
جنتی گفت: ما برای رشد فضائل اخلاقی در جامعه، انقلاب کردیم و باید توجه ویژه ای به این فضائل داشته باشیم.
وی ادامه داد: گاهی در شورای فرهنگ عمومی همه بحث ها به یک کنسرت موسیقی خلاصه می شود که آن هم معلوم نیست منکر است یا نه.
جنتی از ضرورت گسترش فضائل اخلاقی مانند امانت داری، صداقت و وفای به عهد سخن گفت و از شورای فرهنگ عمومی خواست تا با اولویت بندی در این زمینه ها برنامه ریزی کند.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به سبک زندگی اسلامی که مورد تاکید رهبر انقلاب است گفت: با وجود اینکه دو سال از سخنان رهبر انقلاب در این زمینه می گذرد باید سبک زندگی اسلامی در جایی عملی شود نه اینکه رها گردد و با تکیه بر فرهنگ بومی و سنتی خودمان که حتی رهبر انقلاب هم بر روی بازی های سنتی تاکید داشتند می توان این فرهنگ را حفظ کرد.
وی اضافه کرد: بخش عمده ای از میراث ما به صورت ناملموس است که رفتارها و رسوم و آیین های مثبتی بوده و باید آن را در این شرایط که تهاجم فرهنگی غرب صورت گرفته حفظ کنیم.
جنتی در این مراسم با اشاره به ضرورت ارتباط مستمر اعضای شورای فرهنگ عمومی استان ها گفت: دبیران این شوراها وظیفه هماهنگی دستگاه های عضو و سایر نهادهای خارج از شورا را به عهده داشته باشند و به صورت ماهیانه نیز جلسات سراسری برگزار کنند.

** شاخص هویت هر جامعه ای فرهنگ عمومی است
جنتی گفت: هر جامعه ای که در حال تحول است به ویژه در دوران انفجار اطلاعاتی بر روی دیگر جوامع تاثیر می گذارند و اصحاب فکر باید تلاش کنند که فرهنگ عمومی کشور خود را به عنوان میراث های آن جامعه حفظ کنند و نکات مثبت فرهنگ های یکدیگر را دریافت کرده و یا از ورود برخی رفتارهای ناهنجار و نامتناسب با فرهنگ آن جامعه جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: همانگونه که در آیین نامه شورای فرهنگ عمومی کشور آمده است ما باید ضمن شناخت تحول و چرایی آن با چگونه تاثیرگذاری تحولات در جامعه آشنا شویم.
وی که با موضوع حکمرانی فرهنگی در به کارگیری ظرفیت های مردمی و بومی سخن می گفت از حجاب و عفاف به عنوان یکی از پدیده هایی یاد کرد که از ابتدای انقلاب تاکنون بحث های بسیاری مطرح شده است.
جنتی گفت: هیچ وقت آمار دقیقی از وضعیت حجاب در کشور نداشتیم ولی می توان گفت: 70 درصد از زنان جامعه باحجاب هستند واگر بخواهیم تغییرات را بشناسیم باید بدانیم چقدر بدحجاب داریم و چند درصد از این افراد باور دینی و اعتقادی به حجاب ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آمار ارائه شده نشان می دهد که وضعیت حجاب نسبت به 10 سال گذشته بدتر شده و باید با ریشه یابی آن را بررسی کنیم و میزان تاثیرگذاری هر عامل را بدانیم و در مرحله بعد راه حل و راهکار مناسب ارائه دهیم و حتی در روش های گذشته خود تجدیدنظر کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: مسائل استان ها با توجه به شرایط خاص خود راه حل و تجزیه تحلیلی خاص را می طلبد و نمی توان برای همه استان ها یک نسخه نوشت.
در ادامه این مراسم محمود گلزاری مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مطالبات نهاد خانواده از دستگاه های فرهنگی سخن گفت و حسن خجسته استفاده از فرصت های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای تقویت بنیان خانواده را مطرح کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: