کد خبر: ۲۱۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
مدیرامور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: اداره نفت تهران اولین اداره ای بود که مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس به علت عدم رعایت، گاز آنها قطع شد.

امروز میز اقتصاد به بررسی وضعیت تولید گاز و میزان صرفه جویی در این فصل با حضور جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ، گودرزی کارشناس انرژی، رحمانی  مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز بحث و بررسی شد.

 وضعیت تولید ما چگونه است ؟

جولایی: ما اکنون در حداکثر میزان تولید خود قرار داریم. ما گاز شیرین و تصفیه شده را تحویل شبکه گاز می دهیم. اکنون با سال گذشته برابر هستیم و تا چند روز آینده ده تا بیست میلیون متر مکعب به تولید اضافه خواهیم کرد،چاه های مختلفی قرار است وارد مدار شوند. ما نسبت به پارسال شش درصد افزایش مصرف داشتیم.

اکنون چقدر محدودیت ایجاد کردید ؟

جولایی: ما در نیروگاه چهل درصد مورد نیازمان را از سوخت مایع تامین می کنیم و مقدار کمی فقط گاز مصرف می کنیم. 

 شما بررسی و پایشی از مصرف گاز در ادارات داشتید ؟

گودرزی: بحث پایش به صورت جدی در حال پیگیری است و ادارات به صورت مستمر پایش و پیگیری می شوند و به کسانی که رعایت نمی‌کنند اخطار کتبی داده میشود و با آنها برخورد می شود.

چقدر شما اخطار صادر کردید؟

رحمانی: مصرف ادارات ششصد میلیون متر مکعب در چهار ماه اخیر بود و با دستور رئیس جمهور بخش پایش مصرف ادارات اتفاق افتاد و صرفه جویی را به دنبال داشت. ادارات که ارباب رجوع دارند مصرف آنها بیشتر بود. به عنوان مثال چند بار به فرودگاه اخطار دادیم. اولین اداره ای که مورد ارزیابی قرار گرفت ادارات نفت مستقر در تهران بود که رعایت نکردند و گاز آنها قطع شد.

در بخش های مختلف پایش در حال انجام است و اکنون بیست و پنج شهر جدید در اقدام است که تا پایان سال گاز رسانی می شوند. سی و شش هزار روستا اکنون گاز دارند و سه هزار روستا در دستور کار ما قرار دارند. استان های کرمان، آذربایجان غربی و هرمزگان از درصد گاز رسانی کشور عقب تر هستند که تمهیداتی برای آنها دیده شده است. 

  آیا ما ناترازی داریم؟

جولایی: بله، مصرف خانگی ما باعث ایجاد ناترازی می شود. این امکان جبران را به دلیل محدودیت منابع سخت می کند و علت این ناترازی مصرف بی رویه خانگی است. ما هر سال در همه نقاط افزایش مصرف انرژی داریم.

ما یک قرارداد سو آپ داریم که یعنی ما گاز را عیناً تحویل می‌دهیم و منفعتی از لحاظ افزایش تولید برای ما ندارد. ما یک مقدار مشخصی تحویل می گیریم. قراداد های دیگری هم داشتیم که در حال انجام است، اما هنوز اجرایی نشده است. اگر ما بتوانیم از ظرفیت کشور های دیگر استفاده کنیم واردات هم انجام می دهیم. از طرف ترکمنستان هم هست.

شما چقدر از تعرفه ها مطلع هستید؟

گودرزی : تعرفه ای که آذر ماه سال گذشته ابلاغ شد،سه عامل در آن دخیل بود که یکی از آن دوره مصرف بوده است که ما دو دوره مصرف سرد و گرم داریم، دوره سرد بر اساس پنج اقلیم آب و هوایی تقسیم بندی می شود. ما دامنه های مصرف متفاوتی هم داریم. مثلا شهر تبریز دامنه مصرف بیشتری دارد.

بهای واقعی گاز هفتاد و پنج درصد نرخ صادراتی است و اکنون تعرفه در بخش خانگی پلکانی است و مشترکان کم مصرف ما در پله اول قرار دارند. نرخ های صادراتی دائما در حال تغییر است. 

  پیشنهاد شرکت ملی گاز کی به دولت رفته است؟

 رحمانی: برخی از موارد نیاز به کار،کارشناسی داشت و همه ی جوانب مورد بررسی قرار می‌گرفت. این کار ۹ ماه به طول انجامید. مصارف پر مصرف در قانون رعایت شده است و باعث شد ما شش درصد کاهش مصرف داشته باشیم.

طی یکی دو روز آینده ابلاغیه به دست ما خواهد رسید. پیشنهاد برای سه پلکان اول که متعارف هستند این است که هیچ گونه تغییری در آنها اتفاق نخواهد افتاد.اما پلکان چهارم تا دهم مشترکین پر مصرف تشکیل می دهند.

برای پلکان یازده تا دوازدهم تعرفه ای در نظر گرفته شده است، این ها مشترکانی هستند که مصرف غیر عرف دارند. شصت و چهار درصد در سه پلکان اول هستند. هر که سریع تر جرائم در نظر گرفته شده اعمال خواهد شد. در سه پلکان متعارف هم که افزایش یا تغییر نخواهیم داشت. ما از طریق رسانه های کلی تعرفه ها را اطلاع رسانی خواهیم کرد. 

سه پله بعدی سی درصد افزایش تعرفه ها خواهند داشت. 

 مشوق هایی در نظر گرفته اید؟

جولایی: پله های معمولی از قیمت های پایین تر و حتی رایگان می‌توانند استفاده کنند. بخشی از مصرف های این دوره با تعرفه های جدید محاسبه خواهد شد .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار