کد خبر: ۲۱۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
بررسی های «تجارت آنلاین» نشان می‌دهد
کاهش بی سابقه دما تامین گاز را وارد نقطه حساس کرده، به گونه ای که اکنون شاهد افت فشار گاز در برخی استان ها هستیم و برای جلوگیری از قطع گاز، باید صرفه‌جویی انجام شود، اما راهکارهای عملی این صرفه‌جویی چیست؟

صرفه‌جویی راه حل عبور از بحران کمبود گاز

گروه انرژی: کاهش بی سابقه دما تامین گاز را وارد نقطه حساس کرده، به گونه ای که اکنون شاهد افت فشار گاز در برخی استان ها هستیم و برای جلوگیری از قطع گاز، باید صرفه‌جویی انجام شود، اما راهکارهای عملی این صرفه‌جویی چیست؟

به گزارش تجارت آنلاین، وزیر نفت در روزهای اخیر با اشاره به قطع گاز بعضی از استان‌های ترکمنستان در بخش خانگی تأکید کرده بود: سوآپ گاز ترکمنستان به‌صورت کامل قطع شده است، اما با تغییرهایی در خطوط انتقال گاز و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید در جنوب تا این لحظه توانسته‌ایم استمرار در گازرسانی کشور را حفظ کنیم. جواد اوجی با بیان اینکه هم‌اکنون در بیش از ۲۰ استان کشور دمای هوا به منفی ۱۰ درجه رسیده است، گفت: تلاش می‌کنیم پایداری گازرسانی در کشور را به‌ویژه در استان‌های شمال شرقی و غربی حفظ کنیم؛ البته در بعضی از نواحی کشور با افت فشار روبه‌رو بوده‌ایم. اما شرایط جوی حاکم بر کشور که به افزایش شدید مصرف گاز منجر شده است، مجموع مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی را نشان می دهد. همچنین با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، به‌طوری که هم‌اکنون دمای هوا در بیش از ۴۶۰ شهر در ۲۷ استان کشور زیر صفر است، ضمن آنکه در بعضی شهرستان‌ها دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه نیز رسیده است.
آنطور که مسوولان اعلام کردند تا این لحظه هیچ‌گونه قطعی گاز در کشور اتفاق نیفتاده اما نگرانی هایی در این ارتباط وجود دارد و در استان‌های شمال‌شرقی کشور نیز شاهد کاهش فشار گاز بوده‌ایم که این موضوع هشداری برای مشترکان این استان‌ها برای مصرف بهینه‌تر است، جواد اوجی وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد: تلاش می‌کنیم پایداری گازرسانی در کشور را به‌ویژه در استان‌های شمال شرقی و غربی حفظ کنیم، البته در بعضی نواحی کشور با افت فشار روبه‌رو بوده‌ایم.

افت فشار گاز در ۵ استان
وی با اشاره به نگرانی خود از افت فشار گاز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان گفت: در صورت همکاری مردم شریف کشور و نیز با توجه به اقدام‌ها و تدابیر اندیشیده شده ان‌شاءالله بتوانیم این روزهای سرد را سپری کنیم.

قطع کامل سوآپ گاز ترکمنستان
اتفاق دیگری که رخ داد قطع کامل سوآپ گاز ترکمنستان از ۶ صبح روز پنجشنبه بود، وزیر نفت در این باره نیز توضیح داد: : به‌دلیل سرمای شدید هوا گاز بخش
خانگی در کشور دوست و برادر ترکمنستان قطع شده است، اما همکاران من در استان‌های شمالی کشور
با تغییری که در آرایش خطوط فشار قوی گاز در آن منطقه داده‌اند تا این لحظه اجازه نداده‌اند گاز هم‌وطنان
قطع شود.

استان های شمالی، ایستگاه اول افت فشار
مجید چگنی معاون وزیر نفت در امور گاز نیز در همین راستا اعلام کرد طی فصول گرم سال تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط لوله گاز کشور به‌موقع انجام شده است، تأسیسات گازرسانی در کشور با حداکثر ظرفیت بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند. وی با اشاره به افت فشار گاز در استان‌های گلستان و مازندران و استان‌های شمال شرقی، تصریح کرد: با تمهیدهای درنظر گرفته‌شده خوشبختانه تاکنون هیچ قطعی گازی در این استان‌ها مشاهده نشده است. طول شبکه گازرسانی در سراسر کشور و راهبری این خطوط از استان تهران ۴۳۸ هزار کیلومتر است، از همه مردم تقاضا داریم با مصرف بهینه گاز در منازل خود ما را در تأمین پایدار گاز استان‌های شمالی و غربی یاری رسانند.

رکورد برداشت گاز به ۹۹۰ میلیون مترمکعب رسید
مقدار برداشت گاز ترش به رکورد روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب از میدان‌های مشترک و مستقل گازی و گاز همراه واحدهای ان‌جی‌ال رسیده است، حدود ۱۸ میلیون مترمکعب از شوریجه بی در شمال‌شرق کشور مربوط به میدان خانگیران دریافت می شود و این دریافت به‌دلیل این است که هم‌زمان حدود ۲۰ حلقه چاه از پیش آماده شده و اکنون در سقف تولید گاز قرار داریم و در چند سال گذشته تاکنون چنین رکوردی وجود نداشته است. اکنون روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب تنها از پارس جنوبی و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از تاسیسات شرکت نفت مناطق مرکزی برداشت می‌شود، برای جبران و تأمین پایدار گاز در مناطق نفت‌خیز جنوب، از کارخانه ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ حدود ۹ میلیون مترمکعب گاز تأمین شده است و چاه‌های تازه‌ای که از میدان آغار عملیاتی شدند کمک کردند تا پایداری متفاوتی ارائه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار