کد خبر: ۲۱۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
ساعت رولکس در کنار چند برند دیگر از کلاهای لوکسی هستند که تنها قشر خاصی از جامعه قادر به خرید آن هستند گزارش‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل صفوف انتظار طولانی برای خرید این ساعت‌ها، بازدهی عالی آنها در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت یک ساعت رولکس دیتونا دست دوم در ماه مارس به 48 هزار و 500 دلار رسید. تا کنون قیمت این ساعت مقداری پایین‌تر آمده و در بازار اجناس دست دوم 30 هزار دلار معامله می‌شود.

شاید این گزاره تنها گزارشی از قیمت یک برند لاکچری به نظر برسد. اما طبق گزارش نشریه آمریکایی بیزینس اینسایدر میزان بازدهی بازار ساعت رولکس در 10 سال اخیر از هر دارایی باارزش دیگری بیشتر بود.

در چند ماه ابتدایی سال 2022 قیمت ساعت‌های رولکس دست دوم به طرز چشمگیری بالا رفت. با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال این قیمت‌ها مقداری کاهش پیدا کردند اما در یک دهه اخیر، عملکرد این کالای لاکچری به عنوان یک سرمایه‌گذاری از دیگر دارایی‌ها مانند طلا و سهام بهتر بوده است.

افزایش ارزش ساعت رولکس در مقایسه با دیگر دارایی‌های گران‌بها
افزایش ارزش ساعت رولکس در مقایسه با دیگر دارایی‌های گران‌بها

در پلتفرم بازار معروف «کرونو 24»، یک بازار خرید و فروش کالاهای لاکچری، 25 درصد از جستجو‌ها مربوط به ساعت رولکس است. این بازار با سرمایه‌گذاری هنگفت سرمایه‌گذارانی مانند برنارد آرنو، میلیاردر فرانسوی که اخیرا جایگاه ایلان ماسک را به عنوان ثروتمندترین مرد جهان تصاحب کرد، ارزش زیادی پیدا کرده است.

14 درصد از کل فروش این پلتفرم مربوط به ساعت‌های رولکس است که 80 درصد آنها دست دوم هستند. به گفته بنیان‌گذار کرونو 24، «تیم استریک»، این افزایش قیمت‌های نجومی عمدتا شامل سه برند باشکوه رولکس، پتک فیلیپس و اودمار پیگه است و دیگر برندها با سرعت یکنواخت و پایینی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

قابلیت ساعت رولکس برای سرمایه گذاری طولانی مدت

در ماه آغازین سال 2022، «پاول آلتیری»، مدیر عامل مرکز فروش ساعت‌های دست دوم «بابز واچز» به بیزنس اینسایدر گفت: «ساعت رولکس در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری خوبی به حساب می‌آمد اما در 5 سال اخیر عملکرد این دارایی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

در دهه گذشته، بابز واچز، هزاران ساعت را با استفاده از یک استراتژی قیمت‌گذاری ثابت خرید و فروش کرده است که به این شرکت اطلاعات منحصر به فردی در مورد ارزش واقعی بازار هر مدل از ساعت رولکس داده است.

یکی از دلایل افزایش سریع قیمت رولکس در چند سال اخیر به میزان منابع این برند بازمی‌گردد. کمپانی رولکس سالانه حدود 800 هزار ساعت تولید می‌کند اما محبوبیت این ساعت‌ها به این معنی است که تقاضا برای ساعت‌های جدید از تولید بالاتر می‌رود و باعث ایجاد یک بازار قدرتمند برای خرید و فروش مدل‌های دست دوم آن می‌شود.

آلتیری می‌گوید: «هنگامی که رولکس می‌خرید حتی قبل از اینکه فروشگاه را ترک کنید، ساعت شما دو یا سه برابر مبلغی که برای آن هزینه کرده‌اید ارزش دارد. البته این در صورتی است که بتوانید یک فروشنده مورد تایید برای خرید کردن پیدا کنید. بسیاری از افراد یک یا دو سال در لیست انتظار خریداران منتظر می‌مانند تا نوبت به خرید آنها برسد و قرار هم نیست از خربد کردن منصرف شوند».

در واقع آمار فروش ساعت رولکس از سال 2017 روند صعودی پیدا کرده و در سال 2020 افزایش شدیدتری را تجربه کرد. در ماه فوریه 2022 قیمت متوسط این ساعت 13 هزار دلار یعنی حدود 5 برابر قیمت آن در سال 2011 یعنی 5 هزار دلار بود.

محدودیت تولید و تعداد پایین ساعت‌های نو رولکس احتمالا یکی از دلایلی بود که این برند برنامه فروش ساعت‌های دست دوم خود را در ماه دسامبر آغاز کرد.

رولکس در برنامه مطبوعاتی خود برای معرفی طرح فروش ساعت‌های دست دوم خود اشاره کرد: «برنامه جدید امکان خرید ساعت‌های دست دوم را که دارای گواهینامه و ضمانت خود برند رولکس است فراهم می‌کند. برنامه‌ای که هدف آن ایجاد ارزش افزوده برای منابع موجود ساعت‌های دست دوم این برند است. زیرا زمانی که این ساعت‌ها دست به دست می‌شوند، باید اصالت آن‌ها در زمان فروش مجدد توسط خرده‌فروشان رسمی قابل تصدیق باشد».

طبق گزارشی از مکنزی، ارزش فعلی کل بازار ساعت‌های دست دوم رولکس 20 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال 2025 به 29 میلیارد دلار برسد. استراک پیش‌بینی می‌کند که در سال آینده تورم، تقاضا و قیمت‌های آنچه سه برند باشکوه ساعت می‌نامد را افزایش دهد.

او گفت: «بسیاری از کاربران ساعتی را خریداری می‌کنند که نه تنها از ساخت بی‌نقص، زیبایی ساعت، و جایگاه برند آن، بلکه از ثبات ارزش آن نیز لذت ببرند. ما باید ساعت‌هایی مانند رولکس را نه تنها یک جواهر، و یک کالا در دسته‌بندی لوکس بدانیم بلکه باید آن‌ها را در طبقه دارایی‌های واقعی نیز قرار دهیم».

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار